Slutkläm: Fysikens lagar gäller även Ouagadougou!
tisdag 29 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-29 kl 01 Vaknade till, var lite myggbiten, trots ”Mygga”. Måste skriva av mig lite. Blev igår lite deppad på grund av mina språksvårigheter. Det var lättare när jag var i Japan och hade en tolk med mig hela tiden. Skall jag fortsätta detta projekt gäller det att ha tillgång

34 grader i luften 25 grader i marken
söndag 27 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

26 januari Dagen började bra med en frisk mopedtur med Faisal, en mycket trygg liten studentkille. Vi åkte sedan ut (med bil) och färdigställde väderskyddet och gjorde de första mätningarna. Bra resultat. Albert Compaore sa idag att det är viktigt att Alain Koala, som är arkitekt och

Protocole d'entente - femtio graders skillnad
fredag 25 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-25, Fredag kväll. Idag var det lyckosamt. Vi hade ett intensivt möte från 11 till 18 och formulerade ett Memorandum of Understanding eller Protocole d'entente under Albert Compaores ledning. Svart kostym och luftkonditionering. Vad som nu återstår är att göra en road-map dvs

Cement och människorespekt.
torsdag 24 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Varit i Alberts by och installerat inbrottskyddet för hålet. Var i en grannby och köpte en säck cement. Jag bar ut den till bilen, men det var något jag inte skulle ha gjort. Dels blev min fina Kirunatröja dammig av cementen men det allvarliga var att jag förolämpade killarna som var runt

Vatten
onsdag 23 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-22 – reflektioner Vatten Jag dricker flaskvatten av märket LAFI, ett naturligt mineralvatten som kommer från en källa i Bobo – Dioulasso, en stad i bergen i sydvästra Burkina Faso. Ungefär två liter om dagen. Det kostar sex kronor litern. Var kommer det andra vattnet

Mat
tisdag 22 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-22 Sov till klockan kvart i nio. Träffade Bostadsministern idag tillsammans med Alain. Bostadsministern tycker att energieffektiva hus är bra till skillnad från andra bostadsministrar. Mat Jag är diabetiker och dricker inte alkohol. Det är utgångspunkten. Annars äter jag allt

Syskon som inte går räkna, inte en bild och tappad tumstock
tisdag 22 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-19 (skrivet på söndagen den 20 kl 09:15 efter frukost) 05:30 vaknade jag, duschade och tog på mig min svarta kostym. Alain hämtade mig innan gryningen och vi åkte i hans fyrhjulsdrivna Toyota till hans hemby. Begravningsfest låter konstigt, men det är ett tillfälle när byns

Håller mina förbättringsförslag?
lördag 19 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Ett hus på 100 kvadratmeter kostar 10 miljoner! (Burkinafranc. Det motsvarar 140 000 kronor.) Det är inte lätt att kosta på en förbättring av inomhusklimatet. Håller mina förbättringsförslag? Jag har idag jobbat med projektbeskrivningen. Här kommer inledningen (för den som är

Håller mina förbättringsförslag? Billiga byggkostnader!
fredag 18 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Borgmästareinstallation och snusande mormor
torsdag 17 januari 2013 - Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

(Tar lång tid att ladda bilder!) 2013-01-17, torsdag, kl 21:30, 28 grader inomhus. Sov lite dåligt i natt, bland annat var det en mygga som envisades och jag längtade hem, lite. Nya upplevelser. Idag var jag med Alain Koala på en högtidlig borgmäs-tareinstallation i hans hemkommun Siecle

Burkina Faso

Burkina Faso

4 januari 2013 - 31 januari 2013

Introduktion av Passivhusteknik för varmt klimat.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Hans uppdaterar sin resa