En tripp som börjar i Sverige och går genom Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien för att till slut landa i Pula i Kroatien. Vi delar med oss av erfarenheten att ta sig genom Europa med en elbil med laddning osv.
hemstad Tingsryd, Kronobergs län, Sverige
Första etappen på hemresan avklarad!
måndag 22 juli 2019 -

Nu är det dags för oss att lämna det fantastiska Kroatien & styra kosan hemåt. Vi har blivit förälskade i landet och inte minst den Istriska halvön där vi har tillbringat åtta fantastiska dagar.Efter att kvällen innan avresan ha laddat bilen gratis på en 50 kW-laddare, tack Petrol,

Hemresan, Etapp 2 - Världens finaste laddplats!
tisdag 23 juli 2019 - Lehrte, Niedersachsen, Tyskland

Dag 11 av 12 - etapp 2 av hemresan gjord.Vi gick upp och åt en god frukost omgärdade av berg. Packade in väskan i bilen och påbörjade etapp 2 på hemresan, även dag 11 av 12. Med 41% kvar i batteriet så ger vi oss ut på de slingriga & backiga vägarna mot dagens första laddstopp i

Vi har förflyttat oss norrut!
torsdag 18 juli 2019 - Poreč, Istrien, Kroatien

Efter 3 nätter i centrala delen av den gamla staden Pula med härliga bad & god dryck och mat så har vi tagit oss norrut till Porec. Boendet här är helt annorlunda än boendet i Pula. Här har vi en lägenhet, eller del av en villa med egen uteplats med grillmöjligheter & vinrankor i

Dag 3 - Framme i Pula!
måndag 15 juli 2019 - Pula, Istrien, Kroatien

Jag vill börja dagens rapport med att be om ursäkt för felstavningar, syftningsfel och eventuella felaktigheter i enheter. Men jag litar på er intelligens och slutledningsförmåga att ni löser detta och fattar innebörden. 😊😉Tredje etappen kunde inte börja bättre än att få ta del av

Dag 2 - Etapp 2 tog oss till Österrike!
söndag 14 juli 2019 -

Efter att ha laddat på Fastned på morgonen till 80% utan problem, men dyrt så påbörjade vi andra etappen söderut genom Tyskland.Vi startade på morgonen från Hildesheim till första laddstoppet på IONITY i Sangerhausen. Laddade till 100% och det tog 1 Tim & 50 min då det avbröts under

Dag 1 - Första etappen avklarad!
lördag 13 juli 2019 - Hildesheim, Niedersachsen, Tyskland

89 mil senare har vi anlänt till första pit stoppet i Hildesheim, strax söder om Hannover.Rutten har gått så här:Start i Tingsryd med 100% i batteriet, via färjan Helsingborg - Helsingør till första laddstoppet i Gentofte i Danmark. E-On 50 kW, laddade från 45% till 75%. En hel del strul

Nu drar vi!
lördag 13 juli 2019 - Tingsryd, Kronobergs län, Sverige

Nu är vi fulladdade så nu drar vi söderut!

Nu är bilen packad & ska bara laddas fullt!
fredag 12 juli 2019 - Tingsryd, Kronobergs län, Sverige

Nu är bilen lastad för avresa mot Kroatien i morgon bitti. Den ska få laddas upp till 100% över natten, sen bär det av genom Europa.

På bilsemester i Europa med en Hyundai Kona Electric

På bilsemester i Europa med en Hyundai Kona Electric

13 juli 2019 - 24 juli 2019

Vi ska se hur det fungerar att bilsemestra med en elbil i Europa under ett par veckor. Resan söderut kommer att gå via Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien. Utvärdering av hur laddinfrastrukturen funkar i de olika länderna. Hur ser det ut med energiförbrukningen på de olika vägarna? Har Hotellen destinationsladdare eller snabbladdare? Det blir också lite tips på trevliga ställen längs med vägen.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Håkan uppdaterar sin resa