lördag 31 januari 2015 - Diema, Kayes, Mali

Polackerna höll inte tiden när vi skulle iväg på morgonen. Jag blev stressad för vill inte missa förarbriefingen som hölls vid campen. Senare frågade en av dem om jag tyckte att det var deras fel att vi var sena? Jag sa som jag tyckte att ja en del av förseningen berodde på dem. Efter det

Slut på bensinen
fredag 30 januari 2015 - Kiffa, Assaba, Mauretanien

Säkerhetsläget är tydligen lite osäkert så dagens tävlingsetapp utgår och det bestämms att all ska ta närmaste väg till gränsen på asfaltvägar. Har tom tank på morgonen men fyrtio liter på flaket. Vill gärna ha kvar dem som säkerhet men alla bensinstationer i Kiffa har slut på

Två apor fick jag se iallefall
torsdag 29 januari 2015 - Kaédi, Gorgol, Mauretanien

Lagade kylaren lite bättre på morgonen, trodde jag, vid polackernas hotell. Körde därefter med Ac'n på för fullt och det höll ca 70km, trist. Lagade änny lite bättre och sen har den lagningen hållit. Har kört med fullvärme in i kupén sedan dess för att minimera påfrestningen på

Fripassagerare i bilen
onsdag 28 januari 2015 - Nouakchott, Mauretanien

Plockade upp polackerna på deras hotell i stan. Körde dagens etapp med två andra fordon. Kom dock inte så långt ut i terrängen när motorn började gå varm. Det hade gått hål på kylaren i plasten. Verkar vara ett konstruktionsfel för varje gång du lyfter på kåpan till luftfiltret så

Enkel resa till Nouakchott
tisdag 27 januari 2015 - Terjit, Adrar, Mauretanien

Gick klockan fem för att vara med om förarbriefingen och ta dagens papper med kontroller och gick sen och la mig igen. Det blev en enkel resa genom att jag inte ville pressa bilen i sanden utan tog asfaltvägen i stället. Tog en kontroll som låg utmed vägen och nådde målet inom tidsramen och

Bränsleförbrukningen uppe i 2,5 liter per mil
måndag 26 januari 2015 - Choum, Adrar, Mauretanien

Inför dagens etapp hade organisatörerna förvarnat om att det kanske inte fanns bränsle att tillgå förens om 120 mil. Lät tufft om det var mycket terrängkörning. Jag har 70 liter i tanken och 100 på flaket men bilen vill ha mycket i sanden. Kommer aldrig att räcka! Ryktet går dock att

Gränspassering till Mauretanien
söndag 25 januari 2015 - Guerguerat, Oued Ed-Dahab-Lagouira

Vaknade vid gränsen mellan Väst Sahara och Mauretanien. Är tydligen en omständlig procedur att passera gränserna så hela dagen är avsatt för detta. Efter cirka sex timmar var allt avklarat och vi är inne i Mauretanien. Är ett ingemansland mellan länderna som varken Marocko eller

Paris-Dakar
lördag 24 januari 2015 - Dakhla, Oued Ed-Dahab-Lagouira

Idag åkte vi på sträckkor som anväts under Paris-Dakar rallyt när det gick i Afrika. Riktigt kul att åka fort i öknen. Undrar bara hur det känns med en bil som kanske väger 700 kg mindre och är dubbelt så stark? Stannade till och tog en dusch/spolning där det fanns akvifärt vatten,

Skepptuna-Bamako

Skepptuna-Bamako

15 januari 2015 - 1 februari 2015

Jag ska delta i välgörenhetsrallyt Budapest-Bamako. Bamako ligger i Mali. Jag kör min Chevrolet s10 årgång 2002 och ämnar skänka den om och när jag kommer fram.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Magnus uppdaterar sin resa