Hej! Vi åker iväg på vår långresa 27 oktober. Destinationer: Kina, Australien, Nya Zealand, Malaysia och sen hem via Phuket i mars 2013.
hemstad Nyköping, Södermanlands län, Sverige
Senast aktiv - från Nyköping, Södermanlands län, Sverige
ThaiViet 28.
torsdag 30 januari 2014 - Nyköping, Södermanlands län, Sverige

ThaiViet 28. Reflexioner eftersnack Jag ligger hemma i min egen säng i Nyköping och det är skönt jämfört med en del hotellsängar man konfronterats med. Snön yr utanför fönstret och det är välbekant och OK, men vi har i alla fall kapat två mörka vintermånader från den tyngsta

ThaiViet 27.
lördag 25 januari 2014 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

ThaiViet 27. Saigon var ju huvudstad i Syd-Vietnam under kriget och generalerna hade slagit en järnring kring staden, så de kände sig säkra. Desto mer förvånade och förbannade blev de, när själva huvudstaden började bli attackerad i små gerilla-angrepp gång på gång och sedan

ThaiViet 26.
fredag 24 januari 2014 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

ThaiViet 26. Nu är vi i Saigon, Vietnams största stad. Här brusar trafiken nästan dygnet runt, men på hotellet hör vi inget av den, för hotellet ligger i en liten gränd. Vi har fått tips om det här hotellet av en dam, som bott i Vietnam i fyra år och det är verkligen trevligt.

ThaiViet 25.
onsdag 22 januari 2014 - Vung Tau, Ba Ria-Vung Tau, Vietnam

ThaiViet 25. Vår resa genom Vietnam har inte varit detaljplanerad på något sätt, utan vi har bara rest till platser, som känts rätt för stunden. Men när det var ca 10 dagar kvar på vår utmätta tid, började vi att räkna och planera sista delen av resan. Det visade sig då att vi fick

ThaiViet 24.
tisdag 21 januari 2014 - Can Tho, Vietnam

Först en liten korrigering på föregående ThaiViet. Mekongdeltat har något fler människor än 75 st. Det ska stå 18 miljoner. ThaiViet 24. Jag ligger i en säng i ett hus byggt av palmblad på en träram. Klockan är 5.30 och jag kan inte riktigt sova trots mina effektiva öronproppar i

ThaiViet 23.
måndag 20 januari 2014 - Can Tho, Vietnam

ThaiViet 23. Vår röda buss rullar till slut in i Can Tho's förorter, det här är en miljonstad och i hela Mekong-deltat lär det bo ca 75 människor. Det är lite svårt att föreställa sig, hur det är i ett stort floddelta, när man aldrig varit i ett förut. Det är ju mest uppbyggt av

ThaiViet 22.
lördag 18 januari 2014 - Can Tho, Vietnam

ThaiViet 22. Sista kvällen i Mui Ne går vi naturligtvis till vår favoritrestaurang. Inger äter haj och jag tonfiskbiff, supergott. Sedan en drink på vår balkong och goda nötter till. Klockan sätter vi på 6.45, vilket ger oss god tid att duscha, äta frukost och packa ihop. Vi har

ThaiViet 21.
torsdag 16 januari 2014 - Phan Thiet, Vietnam

ThaiViet 21. Mui Ne är ett ganska fint turistställe och läget längs den över två mil långa stranden, gör att det finns många små hotell och stora Resorts att välja mellan. Området där vi bor är mycket trevligt, men själva hotellet ligger på fel sida gatan och är sterilt och

ThaiViet 20.
onsdag 15 januari 2014 - Phan Thiet, Vietnam

ThaiViet 20. Nu är vi verkligen sugna på att bada, vi vill åka ner till tropikerna igen. Från Da Lat går en daglig buss ner mot Mui Ne vid kusten vid 12-tiden. Men vi har blivit varnade om, att vägen är i väldigt dåligt skick, och man rekommenderas ta med sig en spypåse. Vi äter i alla

ThaiViet 19.

Hej alla trogna läsare. Som ni märkt så har Resdagboken varit lite krasslig på sistone. Det gick inte att få iväg ett nytt inlägg. Men nu är det ju arbetsdagar igen, så vi får hoppas att någon kunnig får igång systemet igen, för här kommer nästa inlägg. ThaiViet 19. Klockan

ThaiViet 2013-14

ThaiViet 2013-14

6 december 2013 - 26 januari 2014

Dax igen för vår trdje resa i år (2013). Vi byter mörker, kyla och julstök mot ett mysigare alternativ. Halva tiden var i Thailand och Vietnam hoppas vi att det blir. Vi åker snart från Sverige och det är inte bara vi som åker samtidigt, vi blir sex personer på planet - i vår grupp alltså.

Ö-luff i Grekland 2013

Ö-luff i Grekland 2013

24 september 2013 - 12 oktober 2013

Kiwi

Kiwi

27 oktober 2012 - 18 mars 2013

Nu när vi har blivit pensionärer har vi tänkt passa på och göra en långresa. Vi åker den 27 oktober och vår rutt går som följer: Kina 17 dagar, Australien 31 dagar, Nya Zealand 62 dagar, Singapore,Malaysia och Thailand 27 dagar. Vi blir borta i 20 veckor och får uppleva en sommar till på södra halvklotet. Vi planerar att resa med litet bagage dvs allt ska få plats i våra ryggsäckar. Ju mer vi packar desto tyngre belastning på knäna. I Kina ska vi ta oss mellan Shanghai och Hong Kong med tåg och i Australien har vi bokat en liten campingbil som de kallar ”Spaceships”. Med den åker vi mellan Sydney och Cairns. Efter dykningar på Barriär-revet flyger vi till Sydön Nya Zealand. Vi har ju gott om tid så vi sicksackar oss upp på Sydön och Nordön för att sedan den 19 februari flyga från Auckland till Singapore. Vi tar oss norrut via djungler och paradisstränder för att sedan komma upp till svenskarna i semesterparadiset Phuket. Sedan bär det av hemåt igen

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars uppdaterar sin resa