Brexit
måndag 22 juli 2019 - Dover, England, Storbritannien

Vi är fortfarande kvar i Dover!!I går kom Dave och hälsade på, en trevlig engelsman med spanskt! utseende. En bekantskap från förra segelresan 2006/07. Han och fd sambon, Pam färdades samma väg som vi under några månader. Vi sågs i olika hamnar och gjorde saker ihop när det bar sig.

De vita klipporna i Dover
onsdag 17 juli 2019 - Dover, England, Storbritannien

Hej på er allaDe vita klipporna i Dover är numera mer grå vilket vi möttes av när White Lady ankom i måndags.England är vi i ett underligt land vad jag slogs av var att numera finns det baugetter och franskt nybakat bröd, mums. förra gången vi var i England så lyste avsaknaden av gott

Lite av varje i Belgien
lördag 13 juli 2019 - Zeebrygge, Brygge, Flanders, Belgien

I Zeebrugge möttes vi av en riktigt trevlig hamnkapten som informerade om dasskoden och annat, samt att han önskade oss god nattsömn innan vi behövde betala någon hamnavgift. Han står gärna till tjänst om allt möjligt och vill att det ska fungera. Men, medaljen har en baksida...Det

Strandpromenad, valar och poffertje
torsdag 11 juli 2019 - Scheveningen, Haag, Zuid-Holland, Nederländerna

I måndags nådde vi fram till Scheveningen i Holland, där jag och fader konungen gick en lång runda på en gigantisk strandanläggning. Med riktning mot pariserhjul och bungee-jump torn, träffade vi på ett intressant konstverk i form av en val helt gjord i pantflaskor. Massor av sand och en

Mitt i smeten
lördag 6 juli 2019 - Amsterdam, Noord-Holland, Nederländerna

Som ni kanske redan förstått fick vi en ny besättningsman för några dagar sedan, Isak, som också gjort ett inlägg på resdagboken. Som vi tidigare antydde seglade vi "innerskärs" till Amsterdam. Inga strömmar, inget tidvatten bara en och annan sluss att hantera. I Amsterdam hamnade vi

1-0 Damfotboll>Herrfotboll
torsdag 4 juli 2019 - Enkhuizen, Noord-Holland, Nederländerna

Jag anlände igår(onsdag) till Harlingen Haven efter 24h resa. Segelbåten avgick direkt med högvattnet till en liten 1700-tals by vid namn Einkhuzen efter 3-4h och en väldigt smidig slussning. Där gick vi en rundtur i byn och landade på en tjusig restarurang med fantastisk teriyaki

Det går långsamt framåt
måndag 1 juli 2019 -

En av dagarna i Lauwersoog tog vi färjan (hm stor båt) till ön Schiermonnikoog, cyklarna fick följa med. Noterade att det var 3-4 bilar och en 150 cyklar ombord. Den lilla pitoreska byn var en riktig turistfälla, men vad ska man leva på annars här ute i kustbandet. Möjligen kan de många

Väntan
onsdag 26 juni 2019 -

Hej på er allaI väntan på godå  ett litterärt utspel eller kanske bara en fras att ta till. Vad vi gör är ju att vänta på…….Nu sitter jag här och väntar på, bättre väder, torftigt eller hur. Man kunde tro att det fans mer i tillvaron än väder. Men i alla fall så är det som

Ostfrisiska öarna.
onsdag 26 juni 2019 - Borkum, Niedersachsen, Tyskland

Upp och iväg med tidvattnet! 70 nM till Borkum, den sista Frisiska ön på tyska sidan. En gång i tiden trodde vi att man kunde segla bakom öarna men här är det torrlagt vid lågvatten. Lugn seglats. Kom fram på småtimmarna och tvingades angöra hamnen i mörker. Det är inte helt lätt att

Det är nu det gäller
onsdag 26 juni 2019 - Cuxhaven, Niedersachsen, Tyskland

En ganska kort förflyttning ut genom slussen i Brunsbyttel till nästa hamn, 22/6 för att sova i princip. Första beräkningen av tidvatten och strömmar blev faktiskt helt rätt. Det blev rejäl fart ut ur Elbe då både strömmen och floden gick i samma riktning. Tydligen lärde vi oss ändå

Segling på väg

Segling på väg

15 maj 2019 - 15 maj 2019

Segling

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Iréne uppdaterar sin resa