Nu är vi på väg igen!
måndag 16 september 2019 - Arlanda, Stockholms län, Sverige

I år har det blivit något annorlunda resor, St Helena och Sydafrika i våras, Kanada över midsommar och nu en resa till Uzbekistan (eller långbortistan som en av Eva-Helens kollegor sa). Vi bokade resan via Albatros resor som ordnar gruppresor runt om i  världen. Uzbekistan är troligen

Och så levde de lyckliga i alla sina dagar
måndag 24 juni 2019 - Calgary, Alberta, Kanada

Jippea, Sverige vidare till kvartsfinal efter vinst mot Kanada med 1-0. Kul att kunna vara på plats i Kanada när dom vinner. Killen bredvid oss i loungen var inte lika glad……Och nu tillbaka till bröllopet:Familjen var inbjuden på ett pre weddingparty hos brudens föräldrar kvällen innan

Första veckan i Kanada
tisdag 18 juni 2019 - Pemberton, British Columbia, Kanada

Landade i Vancouver i torsdags eftermiddag, 9 timmar att dra tillbaka klockan.Gick direkt och hämtade hyrbilen vi hade bokat och körde till det airbnb vi bodde på i tre nätter tillsammans med Malin och Russell (Jaris systerdotter och hennes pojkvän) som åkt ända från Nya Zealand. Vi

Nu har vi dykt klart för den här resan
torsdag 25 april 2019 - Jamestown, Sankta Helena

Lagt till några bilder från sista dagen på ön.Igår genomförde vi det sista dyket på denna resa, vi vet inte när vi ska dyka igen. För första gången på många år har vi ingen ny dykresa inbokad, de senaste åren har vi t.o.m haft två bokade dykresor att se fram emot när vi är på

Det blir aldrig som man tänkt sig

Samma dag som vi lämnade Sverige hade jag (Eva-Helen) turen att träffa en pensionerad Handelsbankare som har hus i Kapstaden och jag fick tips på en bra guide som kunde ta oss till vingårdarna, vi skickade iväg ett Whats Up till honom och sa vilka datum vi skulle vara i Kapstaden och vi hade

På plats på St Helena !
tisdag 16 april 2019 - Jamestown, Sankta Helena

Vi anlände hit i lördags, men pga sporadisk kontakt med internet, har vi inte kunnat skapa något dagboksinlägg förrän nu.Vi anlände till Johannesburg i torsdags för att invänta eventuellt försenat bagage, flygen hit går endast 2 gånger i veckan från Johannesburg.Vi bodde en bra bit

På väg hemåt
måndag 29 oktober 2018 - Denpasar City, Bali, Indonesien

Tillbaka i civilisationen igen efter en makalös dykresa!! Efter en lååång flygning med stopp två nätter i Bali landade vi äntligen på Wakatobi igen (vi var här för 2,5 år sedan), vi började med två dagars dykning från resorten innan vi gick ombord liveaboarden där vi skulle bo en

En sammanfattning
måndag 17 september 2018 - Visby, Gotlands län, Sverige

Vi har precis kört ombord på färjan som ska ta oss tillbaka till fastlandet efter en vecka här på Gotland.När vi anlände till Gotland i tisdags, åkte vi direkt upp till Fårö där vi hade bokat 2 nätter på ett vandrarhem.Lågsäsongen började för någon vecka sedan, därmed var det

Nu är vi på väg hemåt!

Tre härliga och avslappnade dagar i Christchurch med Malin och Russell, tusen tack för att ni har stått ut med oss alla 4 gånger vi varit hos er!!!! Vi kommer verkligen att sakna Nya Zeeland, sååå trevliga människor, härlig natur och gott vin!!!Mycket bilåkande har det blivit under våra

Dags att ta farväl av Australien :-(
torsdag 14 juni 2018 - Sydney Airport, Sydney, New South Wales, Australien

Vädret var inte riktigt med oss i början av vår vistelse i Sydney.I söndags trotsade vi det och tog på oss regnkläder och åkte buss och färja till Manly. Det slutade regna när vi satt på färjan och en regnbåge uppenbarade sig som vi trodde var fejkad!Väl framme i Manly tog vi bussen

Sidenvägens Uzbekistan

Sidenvägens Uzbekistan

16 september 2019 - 24 september 2019

Vi ska testa att åka på en gruppresa som inte har något med dykning att göra ! Resebyrån (Albatros,se) beskriver resan så här: "Sidenvägens karavanstäder har årens lopp besökts av tungt lastade kameler och handelsmän – vi följer deras spår till legendariska Samarkand, Bukhara och Tasjkent. Vi färdas med höghastighetståg genom Kyzylkum-öknen och på livliga basarer blir vi frestade av vävda mattor, sirligt konsthantverk och siden. I de historiska städerna väntar glittrande kupoler, tusenåriga moskéer, haremsgemak och ett färgmättat virrvarr av de vackraste mosaiker. Vi dyker ner i myterna och historien där Alexander den stores och Djingis Khans riken uppstod, briljerade och brast."

Kanada 2019

Kanada 2019

13 juni 2019 - 25 juni 2019

Vi har blivit inbjudna till ett bröllop i Kanada. Passar på att utforska sydvästra delen av landet samtidigt. Vi flyger till Vancouver och hyr en bil. Stannar några dagar i Vancouver innan vi åker vidare. Bröllopet är på midsommardagen och vi åker därefter till Calgary för att flyga hem.

St Helena

St Helena

10 april 2019 - 3 maj 2019

Dykning på St Helena som ligger nordväst om Sydafrika, långt ut i Atlanten. Vi hoppas få se de stora djuren i havet. Vi börjar dock med 2 dagar i Johannesburg innan vi flyger till St Helena. Efter 2 veckor dykning, väntar några dagar i Kapstaden med vingårdar och förhoppningsvis en dags safari för att få se stora djur på land också.

Gotland runt 2018

Gotland runt 2018

11 september 2018 - 17 september 2018

Eftersom vi har semesterdagar kvar i år, passar vi på att utforska Gotland. Vi tar med bilen på färjan för att enkelt kunna ta oss runt ön. Vi börjar med två dagar upp på Fårö, därefter åker vi till Hoburgen längst ned på södra delen av Gotland innan vi avslutar med några dagar omkring Visby. Vi kommer att lägga ut bilder utefter vår resa, men det blir troligen endast ett dagboksinlägg. Håll utkik efter nya bilder på Resdagboken om ni inte orkar vänta tills ni får ett mail om dagboksinlägget.

Indonesien hösten 2018

Indonesien hösten 2018

16 oktober 2018 - 30 oktober 2018

Vi flyger till Bali och stannar där i 2 dagar innan vi flyger till Wakatobi som ligger nordost om Bali. Där ska vi vara i totalt 10 dagar, varav 8 dykdagar. Den här gången ska vi även bo och dyka från deras Liveaboard under en vecka. Det är en liten Liveaboard, endast 10 gäster per vecka. Bifogar en länk till en svensk sida med info om resorten, liveaboarden och dykningen i området: http://scubatravel.se/destinationer/asien/indonesien/wakatobi/resort.php

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6 månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

Liveaboard Bali - Komodo - Bali  INSTÄLLD

Liveaboard Bali - Komodo - Bali INSTÄLLD

20 juni 2017 - 2 juli 2017

Tyvärr har vi tvingats att ställa in den här resan :-( Vi laddar istället för vårt nästa äventyr nu i höst, mer info kommer. Dykresa till Indonesien. Vi kommer att bo på en båt under 10 dagar och kommer att dyka på olika platser under resan mellan Bali till Komodo och tillbaka till Bali. Vi kommer även att lämna båten för gå i land på några öar, bl.a. på Komodo där vi ska leta efter Komodo varaner. De är inte bara stora (ca 2,5 meter långa) och väga 70 kg, deras bett är dessutom giftigt, både pga gift och bakterier i deras saliv. Länk till båtens hemsida: http://www.mermaid-liveaboards.com/about-us/mv-mermaid-i/

Långhelg på Island

Långhelg på Island

16 mars 2017 - 19 mars 2017

Champagne provning

Champagne provning

27 juni 2016 - 29 juni 2016

Champagne provning i Halmstad av alla ställen.

Midsommar i Cannes

Midsommar i Cannes

23 juni 2016 - 26 juni 2016

I år ska vi fira midsommar i Cannes, Frankrike. Äntligen kan vi få lite värme under midsommar.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Jari Och Eva-Helen uppdaterar sin resa