Nu vänder vi näsan söderut igen
söndag 15 april 2018 - Exmouth, Western Australia, Australien

Nu är bilderna från våra äventyr förra veckan uppladdade.Efter fem dagars dykning (andra dagen blev inställd pga för hård blåst) har vi nu en dykfri dag kvar här i Exmouth, dags att packa ihop oss och vända söderut igen till Perth. Dykningen har varit bra; mellan 25 och 28 grader i

Perth till Exmouth
söndag 8 april 2018 - Exmouth, Western Australia, Australien

Vi bokade en hyrbil första dagen i Perth och fick skjuts av vår värd dagen för att hämta den; en Toyota Corolla Hatch av senaste modell, nästan 3 veckor ska vi ha den (till att börja med), främst för att ta oss upp till Ningaloo Reef där vi ska dyka, ca 120 mil dit upp kortaste vägen. Vi

Tillbaka till Sydön

Skulle nu snart ha landat i Melbourne, Australien, men ena startmotorn var sönder så vi fick gå av planet igen, tillbaka till loungen. Då passar vi på att göra ett inlägg så klart! Efter 11 nätter i Wellington tog vi färjan tillbaka till Sydön; vi träffade ett jättetrevligt äldre par

11 nätter i Wellington
söndag 25 mars 2018 - Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

Oj, vi har snart redan varit 11 nätter i Wellington och inte ett enda inlägg; det måste vi ändra på!Vi stannade till i Fetherston och hade faktiskt karaktär; vi köpte bara en liten bit ost; en Pecorino med tryffel och vitlök (som vi blivit rekommenderade), den sista lilla biten kommer vi

Många platser blir det….
onsdag 14 mars 2018 - Martinborough, Nya Zeeland

Oj, vi hinner inte med att skriva inlägg. Efter Napier åkte vi inte långt, bara ett par mil, vi flyttade oss bara inom vindistriktet till Havelock North för att kunna fortsätta våra vandringar…..Här hamnade vi hos ett underbart äldre par, vi pratade och pratade och pratade. Här gick vi

Vingårdar, ölprovning och ännu fler vingårdar
tisdag 6 mars 2018 - Napier, Hawke's Bay, Nya Zeeland

Efter två trevliga dagar i Turangi efter den långa vandringen (förvånansvärt pigga dagen efter, var faktiskt ute och gick en hel del!) hos Keith och Hesti, åkte vi vidare söderut ut mot kusten. Keith och Hesti hade precis börjat med AirBnB och vi var de andra gästerna, det visade sig att

Alpine crossing avklarad!
söndag 25 februari 2018 -

Igår morse lämnade vi Rotorua för att bege oss mot Taupo. På vägen stannade vi till vid Huka Falls jet där vi åkte vattenjetbåtar, jättehäftigt. Vi hade sett liknande i Queenstown men det blev aldrig av där. Båtarna är platta i botten och svävade nästan över vattenytan, det var

Hobbiton och Rotorua
fredag 23 februari 2018 - Rotorua District, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Innan vi lämnade Coromandel, passade vi på att åka till Coromandel Town för att åka med en privat ägd järnväg i bergen norr om staden. Denna järnväg byggdes av en krukmakare som ville underlätta transporten av lera till sitt krukmakeri. Han ville göra krukmakeriet tillgängligt för

Äntligen kunde vi dyka igen!
torsdag 15 februari 2018 - Whitianga, Waikato, Nya Zeeland

Nu var det dags att lämna regniga Northland och bege oss till Coromandel istället; givetvis tog vi med oss vädret, men vi gör det bästa av det. Kommer att bo en vecka i Whitianga; här bor vi hos Sue; hon har två andra inneboende på längre tid. Rolf från Schweiz som är här fem månader

Liveaboarden till Poor Knight Islands inställd igen !
fredag 9 februari 2018 - Whareora, Northland, Nya Zeeland

Efter 5 dagar i Auckland begav vi oss norrut igen för att kunna åka ut till Poor Knight Island. Vi är glada att slippa lägenheten i Auckland, det var smutsigare än vad vi trodde. Jari tyckte det tog litet lång tid med torktumlaren och upptäckte att filtret var helt igensatt av gammalt ludd,

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6 månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

Liveaboard Bali - Komodo - Bali  INSTÄLLD

Liveaboard Bali - Komodo - Bali INSTÄLLD

20 juni 2017 - 2 juli 2017

Tyvärr har vi tvingats att ställa in den här resan :-( Vi laddar istället för vårt nästa äventyr nu i höst, mer info kommer. Dykresa till Indonesien. Vi kommer att bo på en båt under 10 dagar och kommer att dyka på olika platser under resan mellan Bali till Komodo och tillbaka till Bali. Vi kommer även att lämna båten för gå i land på några öar, bl.a. på Komodo där vi ska leta efter Komodo varaner. De är inte bara stora (ca 2,5 meter långa) och väga 70 kg, deras bett är dessutom giftigt, både pga gift och bakterier i deras saliv. Länk till båtens hemsida: http://www.mermaid-liveaboards.com/about-us/mv-mermaid-i/

Långhelg på Island

Långhelg på Island

16 mars 2017 - 19 mars 2017

Champagne provning

Champagne provning

27 juni 2016 - 29 juni 2016

Champagne provning i Halmstad av alla ställen.

Midsommar i Cannes

Midsommar i Cannes

23 juni 2016 - 26 juni 2016

I år ska vi fira midsommar i Cannes, Frankrike. Äntligen kan vi få lite värme under midsommar.

Indonesien hösten 2016

Indonesien hösten 2016

21 oktober 2016 - 10 november 2016

Även för årets andra resa är resmålet Indonesien. Återigen en ny plats, Alor som är en ö och som ligger mellan Bali och Papua. Det är en stor ö, nästan 90 km x 27 km. Här väntar 11 dagars dykning innan vi åker till Bali där vi stannar i 2 dagar innan hemresan startar. På vägen hem stannar vi i Abu Dhabi för att gå på Ferrari World, ett nytt nöjesfält för oss, så att vi kan åka lite berg och dalbanor igen :-)

Indonesien våren 2016

Indonesien våren 2016

13 april 2016 - 4 maj 2016

Även den här gången ska vi vara på 2 olika ställen i Indonesien. Vi börjar med en vecka på Lombok, Cocotinos. Därefter åker vi färja till Bali för vidare transport med flyg till Wakatobi som ligger nordost om Lombok. Där ska vi vara i 10 dagar, varav 8 dykdagar. Deras husrev ska tydligen vara i världsklass. Även maten i deras restaurang ska hålla en mycket hög klass :-)

Filippinerna och Palau

Filippinerna och Palau

11 april 2015 - 29 april 2015

Vi börjar med 2 nätter i Hongkong. Därefter blir det dykning i Filippinerna och Palau, ett nytt land för oss.

Maldiverna

Maldiverna

22 november 2014 - 1 december 2014

Dags för en ny dykresa till Maldiverna. Denna gång en 7-dagars liveaboard.

Weekend resa till Prag

Weekend resa till Prag

14 maj 2014 - 18 maj 2014

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Jari Och Eva-Helen uppdaterar sin resa