Sista dagarna
torsdag 9 juni 2011 - Hải Quế, Quang Tri, Vietnam

Vi har börjat räkna ned. Efter tio dagars slappande, solande och badande i Hoi An och på närbelägna, paradisiska Cua Dai Beach är vi på väg hem. I morgon sätter vi oss på 16-timmarståget till Hanoi och på söndag ska Aeroflot ta oss till Stockholm. Det är längtan, och saknad. Vi

Laos
onsdag 25 maj 2011 - Luang Prabang, Luang Prabang, Laos

Hejsan alla Åhhhh, vad vi gillar Laos, ett av favoritländerna på resan. Vi började i södra Laos på en ö i Mekongfloden, som heter Dong Khong. Cyklade runt mellan risfälten. Vattenbufflarna rullade sig i leran. Mekong var fylld av smala fiskebåtar. Det var så vackert o lugnt o stilla.

Extremer
tisdag 17 maj 2011 - Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Vi har visserligen varit i Laos några dagar, men det var ett tag sedan vi skrev här sist så låt oss titta i backspegeln den här gången. Kambodja, alltså. Där gjorde vi den gängse turisttouren: Phnom Penh och Siem Riep, Dödens fält och Angkor Wat, fängelser och tempel. Extrema

Vietnam igen
söndag 1 maj 2011 - tp. Châu Đốc, An Giang, Vietnam

Från Kuala Lumpur flög vi tillbaks till Vietnam, och här blev det som planerat ett par veckor till. Vi var först några dagar i nu bastuheta Ho Chi Minh City. Vi fixade Laosvisum, bokade biljetter och ordnade en del praktiskt. Sista dagen träffade vi vännen Örjans trevliga ex-student Ngan

Djungelturister
måndag 18 april 2011 - Siburan, Sarawak, Malaysia

Hejsan alla När vi landade i Kuala Lumpur för två veckor sedan kollade en indisk kvinna passen, sedan bokade vi en shuttelbuss av en malajisk kvinna i muslimsk hijab. Bussen kördes av en en kines. Här är det mångkulturellt på riktigt. Eller i Malaysiska siffror - 60% malajer, 25% kineser,

Samoa

Jaha, hur var det då på Samoa? Jo, ungefär såhär: På söndagsmorgnarna är alla vi möter klädda i vitt. Männen i vita skjortor och långa vita höftskynken. Kvinnorna i vita klänningar och vita hattar. Kyrkklockor ringer. Alla är på väg till gudstjänst i någon av de tusen kyrkorna

Sydney, sydney, vilken stad
lördag 12 mars 2011 - Sydney, New South Wales, Australien

Hejsan alla Jaa, det blev 2 intensiva veckor i Sydney så vår rapport kommer nu från Aukland i Nya Zeeland. Sydney är en riktigt häftig stad, påminner om London men med palmer, stora kritvita sandstränder och det underbart läckra Stilla havet. Vi bodde mitt i smeten på Kings Cross, ett

På upprorets gata
tisdag 22 februari 2011 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

När Graham Greene skrev romanen Den stillsamme amerikanen hette gatan Rue Catinat. Det var här den desillusionerade utrikeskorren Fowler bodde i en sliten lägenhet. Det var här, på Hotel Continentals uteservering, han första gången träffade den märklige amerikanen Pyle. Det var tidigt

Badturister
söndag 13 februari 2011 - Phan Thiet, Vietnam

Hejsan Nu har vi äntligen kommit till sommaren, det är såå skönt. Efter Hanoi tog vi tåget ner till Nha Trang. Tåget tog ca. 24 timmar och oj vad vi frös. Snitthastigheten på de vietnamesiska tågen ar 50 km/tim. De är inte så frächa och moderna som de kinesiska tågen(hej lilla

Revolutionsturism
måndag 31 januari 2011 - Hanoi, Vietnam

Hanoi går i rött. Det är röda lyktor och röda prydnadsföremål och röda fanor, och röda banderoller över gatorna. I år infaller det vietnamesiska nyåret - Tet - på onsdag. Samma dag fyller partiet år. Det märks. Om färgen är röd, sköts tonsättningen av hundratusentals

Österut

Österut

26 december 2010 - 15 juni 2011

zambia

zambia

16 augusti 2007 - 12 november 2007

Sidasprojekt för barnmorskestudenter

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lena uppdaterar sin resa