Swords and sandals
lördag 17 november 2018 - Marrakech, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Efter två veckors resande i flipflops och skön värme ska jag försöka sammanfatta lite av vad jag uppmärksammat på resan samtidigt som jag skriver om sista dagen. Så det blir ett långt sista inlägg. Vi hann inte med mycket mer i morse än att stoppa i oss lite frukost och gå till

The sea was angry that day, my friends
fredag 16 november 2018 - Essaouira, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Vi kom till kusten och staden Essaouria igår vid sex på kvällen. Otroligt skönt att känna doften av hav igen efter att först ha bytt det bördiga norr mot det sandiga Marrakesh. En kort promenad från stationen låg vårat hotell mitt i stadens medina. Essaouria är liksom flera andra platser

Back with another one of those block rockin' beats
torsdag 15 november 2018 - Marrakech, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Efter sju och en halv timmar av tågresande så var vi tillbaka i Marrakesh där vår resa tog sin början. Klockan hade blivit tio på kvällen när vi kom fram så vi åt en burgare på stationen innan vi tog en taxi till Jemaa el Fna. Att komma tillbaka på torget bland åsnor, apor, ormar,

The Imperial March
onsdag 14 november 2018 - Meknès, Meknès-Tafilalet, Marocko

Vi tog tåget från Fès till Meknes efter lunch och från stationen i Meknes en taxi till medinan där vi hade vårat boende bokat på en riad. Städerna ligger bara en 45 min tågresa emellan men med taxi, tågförsening och lite framförhållning tog det 2 1/2h från dörr till dörr. Framför

Terrance and Phillip
tisdag 13 november 2018 - Fès, Fès-Boulemane, Marocko

Våran riad i Fès hade lika oanspråkligt yttre som det hade ett dekorerat inre. Första kvällen i Fès hann vi inte med mer än att checka in på Riad Verus och ta oss en kort promenad till porten till medinan där vi åt marockanskt. För första gången var maten kryddad och betydligt godare

The spanish flea
lördag 10 november 2018 - Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Vi anlände till Chefchaouen runt åtta på kvällen. Staden ligger uppe i Rifbergen i norra Marocko med bara några mil till kusten och den spanska enklaven i Nordafrika. Området har historiska band till Spanien, inte bara för att många av invånarna i Chefchaouen stammar från muslimer och

Puff the magic dragon
söndag 11 november 2018 - Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Vi fick en god frukost på vårat boende, standardfrukosten i Marocko med té, pannkaka, bröd, sylt och honung. Det som gjorde bättre enligt mig var att brödet var en baguette istället för den vanliga platta och runda marockanska brödkakan. Vi tog oss an den blå staden genom att vandra

The wild hunt
fredag 9 november 2018 - Rabat, Rabat-Salé-Zemmour-Zaēr, Marocko

Vi vilade lite på rummet på hostellet innan vi gav oss ut i Rabats nattliv på jakt efter mat. Vi drack upp de sista två marockanska ölen och letade oss igenom medinan norrut till de moderna kvarteren. Vi hade på vägen från tåget sett flera snabbmatsställen, både internationella och

Play it again
torsdag 8 november 2018 - Rabat, Rabat-Salé-Zemmour-Zaēr, Marocko

Efter återkomsten till Marrakesh igår så var det otroligt skönt att få duscha av sig ökensanden och få på sig rena kläder. Vi tog oss sedan ut i Medinan för att få lite mat och tog sedan någon drink. Jag smakade av tre av de marockanska ölen, helt okej standard lager. Otroligt skönt

It came from the desert
onsdag 7 november 2018 - Merzouga, Meknès-Tafilalet, Marocko

Vi började dagen med den frukost som får ses som standard här nu i Marocko. Bröd, honung, pannkaka, juice och té. Efter den tidiga frukosten satt vi upp i minibussen vid halv åtta och körde för att plocka upp de andra som sov på andra ställen. Vi körde i morgonljuset fortsatt österut

Mare Nostrum

Mare Nostrum

6 maj 2019 - 16 maj 2019

Resa på östra sidan av vårat gamla innanhav. Börjar i Vilnius, vidare till Riga och Tallinn för att avsluta de tio dagarna i de forna stormaktsrikets Sveaborg i Helsingfors.

This time for Africa

This time for Africa

2 november 2018 - 18 november 2018

Beast in the East

Beast in the East

10 maj 2018 - 27 maj 2018

Tillbaka till Sydkorea en andra sväng och fjärde resan till Japan

From Yeti to Rama Setu

From Yeti to Rama Setu

2 november 2017 - 17 december 2017

Resa från den förskräcklige snömannens hem i Nepal genom Indiens djungeltempel och palats ridsndes på en tiger ner över Ramas bro till Srilanka.

Kejsarn av Portugallien

Kejsarn av Portugallien

2 juni 2017 - 6 juni 2017

Porto och Köpenhamn

Rumble in the jungle

Rumble in the jungle

19 januari 2017 - 12 februari 2017

Hongkong, Macao, Ho Chi Minh, Phnom Penh, Sihanoukville, Siem Reap, Bangkok, Chiang Mai, Malacka och Kuala Lumpur på 3 veckor

Hunt for Orang Pendek

Hunt for Orang Pendek

10 november 2016 - 18 december 2016

5 veckors intensivt sökande efter Orang Pendek på/i Bali, Yogyakarta, Jakarta, Singapore, Kuala Lumpur, Langkawi, Georgetown, Kota Kinabalu, Manila, Cebu & Surigao.

Vae Victis

Vae Victis

3 juni 2016 - 6 juni 2016

Rom på 2 dagar

Eastbound & down

Eastbound & down

11 mars 2016 - 3 april 2016

Korea-Japan

Fighting around the world!

Fighting around the world!

1 oktober 2014 - 24 december 2014

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Tr uppdaterar sin resa