Arstider, topografi, statsbildning och skogsbruk
torsdag 1 mars 2007 - Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

[u]1/3 Cambridge på Nordön[/u] "Idag den första mars det är, det är min önskan och begär, att se små hönsen flyga ut och uppå vintern göra slut" . Så sjöng min farfars far och hans syskon för sin farmor i början av 1800-talet, är hon firade sin födelsedag i början av mars.

Ett rofyllt paradis
fredag 23 februari 2007 - Kingston, Norfolk Island

[u]Norfolk Island[/u] För att ta mig till ön, blev jag tvungen att flyga via Auckland på Nya Zealand. Det var lite jobbigt, då flyget från Sydney gick 7 på morgonen. När vi lämnat Auckland försvann Nya Zealand snart under oss, och vi befann oss strax ute över Stilla Havet. Det dröjde

The Outback
torsdag 15 februari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]15/2 Batemans Bay[/u] Så har jag då gjort en tur på landsbygden, med ca 25 - 30 mils radie från Sydney. På så vis har jag färdats bakom det som här kallas Big Dividing Range, eller de bergskedjor som skiljer kustlandet från inlandet, och är nu tillbaka på kusten för den sista trippen

Besvarligheter
måndag 5 februari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]Sydney 5/2[/u] Tydligen är det inte så enkelt att hyra bil som kan kan tro. Internationellt körkort är ett krav, så jag gav mig in till konsulatet. (Ulrica har jobbat där, och det faktumet försämrade ju inte servicen direkt.) Medan de fixade en "översättning", passade jag på att köpa

Blue Mountains and Northen Beaches
söndag 4 februari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]Sydney 2/2[/u] Ulrica och jag tog tåget till Blue Mountains, som ligger ca 2 timmar eller 10 mil väster om stan. Den blå färgen som är karakteristisk för dessa berg, beror på ångorna som avges från eukalyptusträden som helt dominerar skogsbestånden. Vi steg av i en liten stad som

Singapore i backspegeln
torsdag 1 februari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]Sydney 1/2[/u] Idag har jag suttit och planerat för New Zealand. Det är attans vad de där plutt-öarna är stora! Innebär att jag tvingas göra vissa omdispositioner, och tidigarelägga resan dit för att hinna göra alla strandhugg. Hur som helst hade jag också tid att botanisera lite i

Inhemska arter m.m.
onsdag 31 januari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]Sydney 31/1[/u] Taronga Zoo var väl värt ett besök. Snyggt, väldisponerat och pedagogiskt. Av naturliga skäl, ägnade jag mig åt studier av de inhemska arterna, där ju bl.a. pungdjuren utgör en särskild grupp. Av dessa hade jag dock redan fått en glimt vid The Harbour Cruise några

Australia Day
lördag 27 januari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]27/1 - Sydney[/u] Igår var det Australia Day eller nationaldagen som är allmän helgdag. Flertalet innevånare beger sig till närmaste beach, där man varvar pick-nic med begivenheter som kommunen arrangerat med hjälp av privata sponsorer och frivilliga krafter i en sorts kollektiv gökotta.

Lay back
onsdag 24 januari 2007 - Sydney, New South Wales, Australien

[u]25/1 - Sydney[/u] Resan till Sydney blev tämligen odramatisk - mycket tack vare stödstrumporna jag fått av Uddan. Tack för dem!! Värre var det i taxin till flygplatsen, då min nyvunne taxichaffisvän Ali, i livliga ordalag började beskriva ett piller som han tagit kl 21 samma kväll,

Mera anteckningar fran Kuala Lumpur

[u]KL 21/1[/u] Igår utflykt med taxi som faktiskt var gasdriven. Besök på ett antal out-let fabriker. Resultat: två läderbälten och fyra saronger med vackra batikmönster. Ett indiskt tempel i en fantastk kalkstens-grotta. Trappan upp var dock krävande - 285 steg. Avrundning i teletornet,

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anders uppdaterar sin resa