Sista dagen i Australien
torsdag 11 januari 2018 - Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Sista hela dagen i Australien började med en promenad bredvid ett helt stilla hav. Sista dagen blev också en varm dag då en ny värmebölja är på gång, 34 grader som mest denna dag. Eftermiddagen tillbringades på beachen (Klas) med solande och bad eller i lugn och ro på hotellet (Maj) för

Melbourne
onsdag 10 januari 2018 - Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Igår flög vi vidare till Melbourne där vi bor ute stadsdelen S:t Kilda vid havet. På kvällen var vi på pingvin-safari. Vi stod tillsammans med hundratals andra och väntade på pingvinerna som skulle komma hem efter dagens fiske. De bor nämligen på piren i S:t Kilda. Efter 2 timmars väntan

Adelaide
måndag 8 januari 2018 - Adelaide, South Australia, Australien

I förrgår passerade en värmebölja med 42 grader som högst. P.g.a värmen blev det bara promenader i alla parker som ligger runt citykärnan här i Adelaide. Helt otroliga ytor med grönområden. Hade det varit i Sverige hade säkert allt varit bebyggt med den förtätningshysteri som finns

Kangaroo Island till Adelaide
fredag 5 januari 2018 - Adelaide, South Australia, Australien

Nu har vi kommit tillbaka till civilisationen, dvs vi är nu i Adelaide men dessförinnan har vi bott tre nätter i en stuga på en campingplats på västra sidan av Kangaroo Island. Där hade vi inte tillgång till internet så därför har det varit lite glest med rapportering av vad vi gjort.

GOTT NYTT ÅR från Kangaroo Island
söndag 31 december 2017 - Kingscote, South Australia, Australien

Gott nytt år från Kangaroo Island där vi nu befinner oss. I förrgår bodde vi på ett knepigt ställe som heter Hahndorf. Låter tyskt och mycket riktigt var det en tysk by fast alla pratar engelska. De första tyskarna som kom till Australien hamnade här strax utanför Adelaide i mitten på

Coonawarra
torsdag 28 december 2017 - Coonawarra, South Australia, Australien

Nu har vi förflyttat oss drygt 20 mil till Coonawarra som ligger i delstaten South Australia. Resan hit gick på de mest ödsliga och raka vägar man kan tänka sig, så fort vägen råkade svänga lite så fanns det en varningsskylt för detta även om det bara var en svag sväng. Vi mötte eller

Halls Gap
tisdag 26 december 2017 - Halls Gap, Victoria, Australien

Nu har vi kommit till en liten by som ligger i Grampians national park och heter Halls Gap. Här har vi äntligen fått se vilda kängurus, emuer, kakaduor i massor plus diverse andra häftiga fåglar. Idag gjorde vi en 4 timmars vandring upp på ett berg där vi hade en enorm utsikt över en stor

God jul från Down under
söndag 24 december 2017 - Ballarat, Victoria, Australien

Nu har vi förflyttat oss söderut och befinner oss i Ballarat 10 mil nordväst om Melbourne. Ballarat är en gammal guldgrävarstad. Här är julafton som vilken dag som helst eller söndag som det är. Därför var vi på en stor turistattraktion här i Ballarat som heter Sovereign Hill och är

Port Douglas
onsdag 20 december 2017 - Port Douglas, Queensland, Australien

Igår började vi dagen med 1,5 timmes promenad innan vi åkte till ett ”Wildlife habitat” som finns här i Port Douglas för att titta på djur och fåglar som finns i Australien. Bl.a matade vi kängurus.Idag har vi efter förmiddagens träning varit på stranden och badat i Korallhavet. I

Stora bärriärrevet
måndag 18 december 2017 - Port Douglas, Queensland, Australien

Igår hade vi en slappar-dag förutom att vi tränade en timme på morgonen. Idag har vi varit ute på barriärrevet och snorklat. Kanske inte en lika häftig upplevelse som förra gången men helt klart värt att göra om.

Australien 2

Australien 2

6 december 2017 - 14 januari 2018

Singapore- Sydney- Port Douglas- Cairns- Melbourne- Ballarat- Grampians-Coonawarra- Hahndorf- Kangaroo Island- Adelaide- Melbourne- Singapore

13 december 2007 - 13 januari 2008

Australien

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Klas_Maj uppdaterar sin resa