Den senaste tiden har Kaukasien alltmer kommit att intressera mig, men jag är också intresserad av Mellanöstern och Centralasien. Utöver av främmande länder och kulturer är jag också intresserad av hästar och ridning, religion och musik (särskilt klassisk och orientalisk). Min karta visar ganska många gula prickar. Det är inte någon omedelbart förestående resa, utan visar vilka länder jag främst väljer mellan, när jag planerar resor de kommande åren.
hemstad Lund, Skåne län, Sverige
Senast aktiv - från Lund, Skåne län, Sverige
Sammanfattning
onsdag 14 oktober 2009 - Tasjkent, Uzbekistan

Under nästan två veckor har jag rest runt i Uzbekistan och Turkmenistan. För första gången har jag deltagit i en gruppresa, och det var framförallt med hänsyn till förhållandena i Turkmenistan som jag valde att göra det. I detta Nordkorea light övervakas turister noga. Den "mekaniker",

Läs ej, inget skrivet än!
fredag 15 maj 2009 - Venedig, Veneto, Italien

Inlägget kommer senare.

Den inre resan
onsdag 13 maj 2009 - Città di San Marino, San Marino

Om jag ska vara ärlig, skulle jag aldrig ha kommit på tanken att besöka San Marino, om det inte hade varit en självständig stat. Att få lägga ännu ett land till listan har ett värde för mig. Men att San Marino är ett eget land gör det också mer intressant att besöka. Det tillkom som

Den himmelska underjorden
tisdag 12 maj 2009 - Rom, Lazio, Italien

I dag har jag för första gången haft något som liknar semester. Inte så att jag har tagit det lugnt eller hunnit äta lunch, men jag gav mig av på en tur utanför Rom, för att besöka några av katakomberna. Det var skönt att få promenara en stund och njuta av vacker natur. Fåglarna

Från himmel till helvete, åter till himlen och ett nytt helvete
måndag 11 maj 2009 - Vatican City, Vatikanstaten

Att besöka Vatikanen är en upplevelse som pendlar mellan himmel och helvete. Visserligen har jag redan tjuvstartat och tagit en promenad på Petersplatsen, men i dag var det dags för det riktiga besöket. Jag kom ganska tidigt på morgonen, särskilt för att vara jag, och det var färre

Rom
lördag 9 maj 2009 - Rom, Lazio, Italien

Så har jag då äntligen kommit till Rom. Nu inser jag hur fel det var att en gång säga att Europas storstäder kunde vänta tills jag blev pensionär. Själva inlägget kommer senare.

Kalevala och finskt nationsbyggande
torsdag 19 mars 2009 - Helsingfors, Nyland, Finland

Onsdagskvällen slutade i kulinariskt hänseende betydligt bättre än tisdagskvällen. Jag gick till den ryska restaurangen Bellevue på Skatudden, vilken lär ska vara den äldsta ryska restaurangen utanför Ryssland. Maten var delikat och atmosfären mycket tilltalande. Om uttrycket tillåts,

Museivandring
onsdag 18 mars 2009 - Helsingfors, Nyland, Finland

Tiden går fort när man har kul. Det lider redan mot kväll, men låt mig börja med gårdagskvällen. Då såg jag Amadeus på Lilla Teatern, där Helsingfors stadsteater ger sina svenskspråkiga föreställningar. Det var en fantastisk uppsättning. Med små medel, enkel rekvisita och bra regi

Äntligen Helsingfors
tisdag 17 mars 2009 - Helsingfors, Nyland, Finland

Det är länge sedan jag senast besökte Helsingfors, men nu är jag äntligen här. När jag gick upp kl 4 i morse, undrade jag ett tag om jag skulle ha tagit ett senare flyg, men jag kom fram lagom för att checka in, innan det var dags för lunch. Denna intog jag på Helsingfors

Efterord
måndag 8 oktober 2007 - Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige

Resan är slut, jag är hemma igen, och egentligen hade jag inte tänkt skriva något mer inlägg om denna resa. Visst skulle jag kunna skriva några rader om den sista kvällen i Tbilisi eller om den fantastiska uppsnyggning som flygplatsen har genomgått; borta är sovjettristessen. Det är

Inte Jerusalem längre

Inte Jerusalem längre

26 mars 2011 - 31 mars 2011

Under några dagar besöker jag Vilnius, som förr betraktades som ett andra Jerusalem. Av den judiska kulturen finns inte mycket kvar, men här finns mycket annat att se. Det finns många ortodoxa och katolska kyrkor, historiska byggnader, god mat och ett vänligt folk.

Uzbekistan och Turkmenistan

Uzbekistan och Turkmenistan

2 oktober 2009 - 14 oktober 2009

Rundresa i Uzbekistan och Turkmenistan.

Rom och Venedig

Rom och Venedig

9 maj 2009 - 17 maj 2009

Det finns vissa städer som man "måste" besöka åtminstone en gång i livet. Denna semester går till två av dem. Dessutom planerar jag en avstickare till San Marino.

Helsingfors i svartvitt

Helsingfors i svartvitt

17 mars 2009 - 19 mars 2009

Namnet på denna resa är i högsta grad missvisande. Jag tror inte alls att detta kommer att bli någon färglös kortsemester, tvärtom. Att jag ändå betecknar resan svartvit är för att jag inte reser för att upptäcka något nytt. Helsingfors är en stad som jag tycker mycket om och gärna återvänder till. I någon mån är det också en resa till svunna tider.

Till Kaukasus bergsjudar

Till Kaukasus bergsjudar

23 september 2007 - 8 oktober 2007

Vid mitt förra besök i Azerbajdzjan kunde jag pga snöhinder inte komma till Guba. Nu gör jag ett nytt försök och hoppas att jag efter ett besök i Baku ska få möjlighet att under några dagar studera bergsjudar och uppleva deras kultur. Resan tillbaka går via Georgien, där jag tillbringar de sista dagarna i Tbilisi. Det blir mitt första besök där sedan Tamriko och jag gjorde slut, och det är med blandade känslor som jag reser dit.

Till häst i Tunisien

Till häst i Tunisien

18 maj 2007 - 26 maj 2007

Efter en dag i Tunis blir det en veckas ridsemester i Hammamet. Jag hoppas också få tillfällen att njuta av det nordafrikanska köket.

Åter till Kaukasien

Åter till Kaukasien

17 februari 2007 - 25 februari 2007

Kaukasien är ett område som alltmer kommit att fånga mitt intresse. Här finns en rik blandning av folk, kulturer, språk och religioner. Tyvärr har samvaron inte alltid varit helt konfliktfri. Förra året besökte jag Armenien och Georgien. Nu är det dags för ett besök i Azerbajdzjan, vilket jag ser fram emot. Kulinariskt och musikaliskt har jag i Georgien gjort en första bekantskap med Azerbajdzjan, och det har enbart varit positiva upplevelser. Det ska bli spännande att nu uppleva landet i verkligheten.

Nyår i Tbilisi

Nyår i Tbilisi

19 december 2006 - 3 januari 2007

Det blir ingen jul för mig i år. Några dagar före den svenska julen reser jag till Tbilisi, men där firas julen enligt den julianska kalendern, vilket motsvarar den 6.1. Då har jag redan återvänt till Sverige. Jag ser dock fram emot nyårsfirande i Tbilisi.

Moln över Georgien

Moln över Georgien

31 oktober 2006 - 8 november 2006

Georgien är ett land som i Sverige mest förknippas med oroligheter och konflikten med Ryssland. Nu är det inte bara orosmoln som skuggar Georgien. Hösten medför även ett och annat regnväder. Ändå längtar jag tillbaka och hoppas att återigen få njuta av ett vackert land och umgänget med trevliga människor.

På jakt efter gyllene skinnet

På jakt efter gyllene skinnet

25 juli 2006 - 16 augusti 2006

Under några veckor tänkte jag utforska delar av Kaukasien.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när K uppdaterar sin resa