Promenad i staden som är värdig för en drottning
tisdag 20 februari 2018 - Queenstown, Otago, Nya Zeeland

En lugn morgon började med frukost på motellet innan vi tog bussen in till Queenstown. Vi saknade vår bil lite grann, men att köra i Queenstown är inget att rekommendera (staden är full med turister och trafikerade gator). Kollektivtrafiken i Nya Zeeland fungerar utmärkt och är sjukt

Resa genom Midgård
måndag 19 februari 2018 - Glenorchy, Otago, Nya Zeeland

Vi lämnade vårt hus i Hawea på morgonen och körde en mysig liten bergsväg och stannade till i gruvbyn Cardrona för att spana in de fräcka byggnaderna i vilda västern-stil.Färden fortsatte till bergskedjan The Remarkables öster om Queenstown uppför en brant och slingrig väg. På

Adrenalinhöjning med forsränning
söndag 18 februari 2018 - Arthurs Point, Otago, Nya Zeeland

Vi körde bilen mot Queenstown från Lake Hawea och kom fram under förmiddagen. Idag hade vi bokat platser för forsränning och vi var både taggade och lite pirriga för vad som komma skulle.Vi åkte ut till Arthurs Pass där upphämtningsplatsen var och bytte om till våtdräkter och fick

Gråa Blåa Pooler och surfing med paddelbräda
lördag 17 februari 2018 - Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Vår dag började med en regnig biltur längs med Lake Hawea och sedan Lake Wanaka. Vi åkte in i Aspiring National Park och stannade några minuter från vårt mål, The Blue Pools/De blåa sjöarna. När vi närmade oss poolerna såg vi att de inte alls var blåa utan mer grumligt grå. Eftersom

Inget guld men gröna skogar
fredag 16 februari 2018 - Lake Hawea, Otago, Nya Zeeland

Vi lämnade vårt hus klockan 10 mot nya mål. Idag skulle vi åka norrut förbi Queenstown (där Fredrik och Emma är) och först åka till Arrowtown. Arrowtown är en mysig liten by som hade sin storhetstid på 1860-talet då man fann guld i floden Arrow River. Den lilla innerstaden ser precis ut

Fyra årstider i Milford Sound
torsdag 15 februari 2018 - Milford Sound, Southland, Nya Zeeland

Vi gick upp tidigt för att bege oss till Milford Sound, en isolerad fjord mitt ute i vildmarken. För att ta sig dit måste man åka förbi Te Anau och köra cirka 2 timmar för att nå fjorden mitt ute i Fiordland National Park. Fiordland är en av flera nationalparker som tillhör det gigantiska

Frisk luft i Te Anau med hästridning och fika
onsdag 14 februari 2018 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Dagen gick i betydligt lägre tempo än föregående dag. Vi vaknade upp på motellet med vacker havsutsikt och bestämde oss för att åka in till Riverton för att äta frukost. Där åt vi några slags ’fattiga riddare’ och eggs Benedict med smoothie och long black coffee (min favorit här

Av och på vid Southern Scenic Route
tisdag 13 februari 2018 - Riverton, Southland, Nya Zeeland

Vi började vår dag i den coola byn Oamaru nere vid havet. Centrum består utav gamla byggnader i viktoriansk stil och mitt ibland dessa ligger ett spännande steampunk-museum. För de som inte vet vad steampunk är kan man förklara stilen som en alternativ dåtid eller kanske underlig framtid

Ain’t no mountain high enough, ain’t no river low enough
måndag 12 februari 2018 - Mount Cook, Canterbury, Nya Zeeland

Efter vår fantastiska stjärnklara natt uppe på Mt John blev vår kommande dag ännu mer fantastisk! Vi började med att äta en stadig frukost på vårt ”stammis” ställe Shawty’s i Twizel och åkte sedan norrut mot Nya Zeelands högsta berg, Mt Cook (3754m) eller Aoraki som det heter på

Turistens guide till galaxen
söndag 11 februari 2018 - Lake Tekapo, Canterbury, Nya Zeeland

Vi hämtade vår nya hyrbil (via bolaget Jucy) på förmiddagen och lämnade Christchurch. Ett platt landskap växte fram, men ju längre söderut vi kom desto mer berg växte fram i horisonten. Det regnade en hel del denna dag och det var väldigt molnigt så vi såg bara mindre konturer av

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Johan uppdaterar sin resa