Cleland Wildlife Park & Mount Lofty
tisdag 6 mars 2018 - Cleland, South Australia, Australien

Vår sista dag i Adelaide och Australien spenderades först på djurparken Cleland. Där fick vi se bland annat se koalor, dingos, ödlor, ormar, Tasmansk djävul och höjdpunkten kängurur och wallabys. Alla kängurur fanns i stora inhägnader som vi kunde gå runt i för att mata och klappa dem,

Vinprovning i Barossa-regionen

Idag har vi varit runt på olika vinodlingar i regionen Barossa tillsammans med Jacqui och hennes mamma Wendy. Barossa har hundratals vingårdar med tusentals vinodlingar som ligger mellan flera kullar och berg. Den mest kommersiella och välkända vingården i regionen är Jacob’s Creek där vi

Granite Island & d’Arenberg Vineyard
söndag 4 mars 2018 - Victor Harbor, South Australia, Australien

Dagen började i lugn takt med god brunch i byn Port Elliot. Vi åkte efter det till bukten Horseshoe Bay för att kolla in vyerna. Vi körde tillbaka till huset för att packa ihop våra grejor, eftersom vi under eftermiddagen skulle åka tillbaka till Adelaide. Vi lämnade strandhuset och åkte

Äventyr i Victor Harbor
lördag 3 mars 2018 - Victor Harbor, South Australia, Australien

Vi började dagen med en stadig frukost i huset i Victor Harbor. Bukten vi bor vid heter Encounter (Mötesplats) Bay och har fått sitt namn från då båtresande engelsmän och fransmän möttes här efter att ha varit på helt olika rutter runt om i världen.Efter frukosten kom Jacquis pojkvän

Art Gallery, Botanic Garden & Kooyonga Golf Club
fredag 2 mars 2018 - Adelaide, South Australia, Australien

Dagen började med ett besök på Adelaide Art Gallery (konstutställning) i centrum av stan. Där finns varierande konst med exempelvis tavlor från 1800-talet och nymodernistiska statyer som både var vackra men också bisarra. En del av utställningen var avstängd på grund av en ny

Hahndorf & Windy Point
torsdag 1 mars 2018 - Hahndorf, South Australia, Australien

Vi fick låna familjens bil idag för att köra ut från Adelaide och åka till den lilla byn Hahndorf. Hahndorf är en gammal tysk by med en gågata där allt intressant ligger. Med allt från tyska korvar och sauerkraut/surkål till ekologiska trädgårdscaféer med mat av högsta kvalité. Vi

Glenelg Beach & Fringe Festival
onsdag 28 februari 2018 - Adelaide, South Australia, Australien

Idag åkte vi med buss och tåg till stränderna i väst. Det var till att börja med väldigt molnigt, men framåt eftermiddagen blev det helt molnfritt och stekhett. Vi skulle idag hänga med paret som vi träffade i Kaikoura (delfinsafarin) på Nya Zeeland, Olivia och Dan. Olivias mamma är

Äntligen Adelaide
tisdag 27 februari 2018 - Adelaide, South Australia, Australien

Vi anlände till södra Australien och Adelaide (som ligger i den torraste delstaten i världens torraste land) vid 11-tiden efter en kort flygresa från Sydney. Vi ska bo hos vår kompis Jacqui och hennes familj hela veckan. Karolina pluggade tillsammans med Jacqui (som var utbytesstudent från

Sealife World, The Grounds & Electric Circus
måndag 26 februari 2018 - Sydney, Sydney, New South Wales, Australien

Dagen började på Sealife World klockan 10 där vi vandrade runt och tittade på olika havsdjur och fiskar. Vi såg pingviner, clownfiskar, dugonger (kusiner med sjökor), hajar och mycket mer. Stora delar av utställningen hade havsdjur och fiskar från Australien och Stilla havsområdet, så det

Maritimt tema & vaxmuseum
söndag 25 februari 2018 - Sydney, Sydney, New South Wales, Australien

Ett regnigt Sydney gjorde att vi var inomhus stora delar av dagen.Vi började med frukost på Bourke Street Bakery och gick sedan över bron på Darling Harbour och till Sydneys Maritime Museum, sjöfartsmuseet. Vi kollade in gamla slagskepp och militärfartyg som man fick gå in i och som låg

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Johan uppdaterar sin resa