Indisk trolovning på traditionellt vis
måndag 18 mars 2019 - Gurgaon, Haryana, Indien

I ett tidigare inlägg skrev jag att examensproven är en central del av en Indiers liv och kan vara väldigt avgörande för deras framtid. När väl examen är genomförd så är det bröllop som är nästa stora händelse, men det ligger inte alltid i deras egna händer. Indien är ett

Tack Shantona!
fredag 15 mars 2019 - Gurgaon, Haryana, Indien

Shantona har varit vår hushållerska sedan vi flyttade till Indien. Hon har varit en stor del av vår tillvaro. Sex dagar i veckan hjälper hon oss med allt hushåll. Det har varit en livräddare och lite lyxigt förstås att få hjälp med städning, matlagning, disk, tvätt och strykning. Det

Countdown, engines on
lördag 9 mars 2019 - Gurgaon, Haryana, Indien

För en vecka sedan träffade jag Darren, en engelsman som bott i Gurgaon med sin fru de senaste fyra åren. Hon arbetar för en matkedja och han spelar mest golf och det var det vi gjorde när vi träffade på varandra. Jag berättade att min syster skulle besöka oss och vi kom därför att tala

Ett år!
torsdag 27 december 2018 -

Det känns smått galet att det gått ett år sedan vi blev avsläppta en kall decemberkväll på Arlanda av Åsa och Magnus. Julen var firad med familj och många avsked av vänner gjordes de sista dagarna innan avfärd. Jag minns tydligt skräcken inför vad komma skulle och sorgen att lämna

Sportens dag
söndag 9 december 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Kunskapsskolan hade sin årliga Sports Day denna helg, en manifestation för idrott och motion. Som jag har skrivit om i tidigare inlägg så har ju inte indier så stort fokus på att röra sig eller idrott över huvudtaget. Valet av grenar var inte helt bestämt av de själva. Tyra blev tilldelad

Bomben i Ganges
måndag 26 november 2018 - Rishikesh, Uttarakhand, Indien

Enligt Google maps skulle det ta sex timmar i bil till vårt hotell, The Grand Shiva Resort and Spa, men det tog åtta timmar att tillryggalägga de 28 milen, och då tog vi ändå bara 15 minuters tank och kisspaus. Hemma är vi ju vana vid att det ska ta sådär en tre timmar på en bra

En liten känsla av hemma
söndag 4 november 2018 - Weligama, Sydprovinsen, Sri Lanka

Det skulle vara en överdrift med att påstå att det var som att komma hem, men att landa på ett ställe där luften känns ren att andas, måttlig trafik, att man använder blinkers och håller sig på körbanan, ingen fattigdom precis utanför fönstret, ytor utan att det kryllar av människor,

Bakvatten i Kerala
tisdag 23 oktober 2018 - Kottayam, Kerala, Indien

Cochin i KeralaVi hann knappt sätta oss i hotellets taxi från Cochins flygplats i delstaten Kerala förrän chauffören, artig och propert chaufförsklädd, påtalade att dagen därpå skulle det bli strejk och allting skulle vara stängt. Han gjorde också klart att det skulle vara bäst att

Idag är det flickornas dag
onsdag 17 oktober 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Den senaste veckan har det varit fasta i Indien för att hedra nio gudar och idag är flickornas dag.  Dagen till ära så ska man ge presenter till nio flickor, en för varje gud. På gatorna ser man grupper av barn för att gå runt och samla allmosor. Lite grann som Hallowen i Sverige fast på

Indien växer på mer än ett sätt
söndag 14 oktober 2018 - Delhi, Delhi, Indien

Klockan ringde 04:30 i morse. Lena stod upp direkt och gick för att förbereda sig inför dagen. En kvart senare hade jag snoozat färdigt och efter en snabb frukost satt vi båda i bilen mot Delhi. Lena var ombedd att vara representant för en löptävling för ungdomar som Kunskapsskolan är

Indien

Indien

27 december 2017 - 1 juni 2019

Familjen Odén till Indien

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa