I stormens öga
onsdag 16 maj 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

De senaste par veckorna har jag tittat avundsjukt på alla inlägg på FB om det fantastiska vädret i Sverige, om bad i sjöar och hav, picknickar på ängar, besök på utomhuscaféer och om marinerat nötkött som lagts på grillen. Om Sverige visar upp sin bästa tid så visar Indien upp sin

"För att jag vill vara oberoende"
torsdag 10 maj 2018 - Faridabad, Haryana, Indien

Idag gjorde jag nya besök på skolor, denna gång i Faridabad. Vi ser över IT-infrastrukturen och hur väl den lever upp till de krav vi har för att vår utbildning ska fungera. Det som från början skulle bli ett anspråkslöst besök på två skolor, slutade med en stor officiell delegation.

I Gandhis fotspår med Åsa
torsdag 3 maj 2018 - Delhi, Delhi, Indien

Igår åkte Åsa hem efter fem intensiva dagar. Hon har fått Indien komprimerat i en zip-fil som nu metodiskt extraheras och sorteras in med all annan kunskap och världsuppfattning. Om jag går till mig själv så kommer vissa filer hitta sin plats ganska snart och skapa en ny förståelse, andra

420 trafikdöda - om dagen
fredag 27 april 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Häromdagen läste jag att 253 personer avled i trafiken i Sverige under 2017 och att det är bland de lägsta siffrorna någonsin. I Indien dör det 420 om dagen, motsvarande dryga 150,000/år (och då tror jag ändå att detta är snälla siffror, efter några månader i Indien så ställer jag

Födelsdag, Imodium och sandstorm
söndag 22 april 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Vi firade Tyras femtonårsdag i torsdags och jag och Lena firade lika många år som föräldrar, denna soliga påskafton som Tyra kom och satte så gott som allt i livet i helt nya perspektiv. Traditionsenligt firade vi henne med sång och presenter på sängen. Den skånska flaggan har vi burit

En bit från stadens larm
söndag 15 april 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Strax utanför Gurgaon, men inte längre bort än att det fortfarande går att se dess skyline, ligger små byar och gårdar längs slingrande och emellanåt knappt framkomliga vägar. Vinods (vår chaufför) vän, Pawan tog mig på några timmars rundvisning på de marker han växt upp

101 dagar i Indien
fredag 6 april 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

101 dagar i Indien, låter som en boktitel för en roman, någon som flyr till det okända eller kanske en reseskildring från norr till söder. Jag kan nästan se bokomslaget framför mig och vi har nog samlat på oss tillräckligt med upplevelser att det skulle räcka till att underhålla

Omvälvande upplevelser
måndag 2 april 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Den senaste en och en halva veckan har varit omvälvande på många sätt. Lena och barnen har varit lediga och tagit sig till Goa för en veckas badsemester. Jag kunde inte följa med eftersom det projekt där jag är projektledare, är inne i en mycket intensiv fas. Tråkigt att vara utan

På apspaning med mormor
lördag 24 mars 2018 - Faridabad, Haryana, Indien

Nu har mamma, mormor och svärmor landat på svensk mark. Det var mysigt att ha en henne här och barnen har njutit. Hon är ju en betydelsefull del av deras tillvaro hemma i Enköping och att få en vecka av henne här gjort gott för hela familjen. Vi hann med ett par utflykter till, men det

Mamma, mormor och svärmor på besök
måndag 19 mars 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Mamma, mormor och svärmor kom till oss på lördagsmorgonen, ett härligt återseende. Vi hämtade henne på flygplatsen och barnens glädje gick inte att ta fel på, inte min och Lenas heller. Därtill, svenskt lösgodis, grevé och lingongrova gör gott för själen, för att inte prata om

Indien

Indien

27 december 2017 - 1 juni 2019

Familjen Odén till Indien

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa