Idag är det flickornas dag
onsdag 17 oktober 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Den senaste veckan har det varit fasta i Indien för att hedra nio gudar och idag är flickornas dag.  Dagen till ära så ska man ge presenter till nio flickor, en för varje gud. På gatorna ser man grupper av barn för att gå runt och samla allmosor. Lite grann som Hallowen i Sverige fast på

Indien växer på mer än ett sätt
söndag 14 oktober 2018 - Delhi, Delhi, Indien

Klockan ringde 04:30 i morse. Lena stod upp direkt och gick för att förbereda sig inför dagen. En kvart senare hade jag snoozat färdigt och efter en snabb frukost satt vi båda i bilen mot Delhi. Lena var ombedd att vara representant för en löptävling för ungdomar som Kunskapsskolan är

Monsun i bihålan
lördag 13 oktober 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Nu äntligen är temperaturen riktigt behaglig och vi kan njuta av värmen. Monsunperioden är över och skyfallen har upphört och därmed är det heller inte lika fuktigt. Häromkvällen var det faktiskt till och med lite kyligt i shorts och t-shirt när vinden låg på och det var 22 grader. Det

Renad av Shiva
tisdag 4 september 2018 - Bangalore, Karnataka, Indien

Efter att vi visat boardingkort och pass sju gånger på vägen från ingången till Indira Gandhi Airport, satt vi på våra platser på planet till Bangalore. Någon enstaka person stod upp och det kändes som om vi var klara för avfärd. Jag tar fram telefonen för att sätta den i

Det är du och jag som är undantagen i världen
lördag 25 augusti 2018 - Mehrauli, Delhi, Indien

I onsdags var det helgdag, skolorna var stängda och de flesta företagen höll ledigt. För ovanlighetens skull var det faktistk en muslimsk helgdag i detta hindunäste. Skolan beslöt att dagen skulle tas igen med halv skoldag på lördagen för barnen och eftersom Lena hade arbetsdag så fick

Himmelriket finns i vårt kylskåp
söndag 19 augusti 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

I onsdags firade Indien självständigheten från Brittiska imperiet. Dagen hedrades med flaggor längs vägarna och husen prydda i Indiens färger. Det är en av de få dagar i Indien då många affärer, marknader och sevärdheter är stängda. Det är också "dry day", ingen alkoholförsäljning

Indiska Bullerbyn
fredag 3 augusti 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Det är drygt en månads sedan vi kom tillbaka till Indien. Vi har kommit in i ett slags vardagslunk med skola, läxläsning, jobb, träning. Bara för ett par månader sedan så trodde jag det nästan var omöjligt att uppnå känsla av vardag i ett land som Indien. Allt jag beskrivit i tidigare

Odén i Indien - Fas 2
fredag 20 juli 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Så, då är vi tillbaka till Indien, hela familjen. Lena och jag fick fyra veckor i Sverige, barnen var modiga och flög själva och kunde därför få ytterligare ett par veckor. Vi hade en helt fantastiskt tid hemma med familj, vänner, massor med middagar, studentfirande, utflykter och med

I stormens öga
onsdag 16 maj 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

De senaste par veckorna har jag tittat avundsjukt på alla inlägg på FB om det fantastiska vädret i Sverige, om bad i sjöar och hav, picknickar på ängar, besök på utomhuscaféer och om marinerat nötkött som lagts på grillen. Om Sverige visar upp sin bästa tid så visar Indien upp sin

"För att jag vill vara oberoende"
torsdag 10 maj 2018 - Faridabad, Haryana, Indien

Idag gjorde jag nya besök på skolor, denna gång i Faridabad. Vi ser över IT-infrastrukturen och hur väl den lever upp till de krav vi har för att vår utbildning ska fungera. Det som från början skulle bli ett anspråkslöst besök på två skolor, slutade med en stor officiell delegation.

Indien

Indien

27 december 2017 - 1 juni 2019

Familjen Odén till Indien

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa