Jag är en ung man på 77 år, mitt liv skall bestå av upplevelser. "Att resa är att uppleva" Så det gör vi.
hemstad Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Jäklar, glömde kameran på tåget???
onsdag 25 april 2018 - Hirosaki, Aomori prefektur, Japan

Dramatik. Lämnade Utsunomiya med ett snabb tåg (över 300 km/tim) 5 minuter på oss  att byta till ett annat snabbtåg i Sendai. Efter 30 minuter saknade jag min kamera, kvar på förra tåget. Vad är problemet, vi är ju i Japan ett fantastiskt välorganiserat och fungerande land. Guiden

Nu drar vi ut på landet
söndag 22 april 2018 - Utsunomiya, Tochigi prefektur, Japan

Start från hotellet med taxibilar till Tunnelbanan, vidare till Tokyo:s centralstation, snabb tåg en timme till Utsunomiya, här tog vi ett lokaltåg till Niko ( ca 580 möh), där väntade en buss.Vi disponerade bussen hela dagen.Först körde vi upp till Kegon Fallet med 98 m fallhöjd, vidare

Jag kommer aldrig att flytta till Tokyo...........
lördag 21 april 2018 - Tokyo, Hachioji, Japan

.......Tokyo är en fantastisk/spännande stad, men herreminje vad många människor, har aldrig sett sådana folkvandringar för. Något märkligt är att det blir aldrig bråkigt eller knuffigt och ser inte varandra?Otroligt svår att få ögonkontakt eller avlocka dem ett leende.Idag har vi

Äntligen, mitt livs första automatiska "RUMPTVÄTT".
fredag 20 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Vilket dygn, startade på med att Lasse körde mej till Arlanda kl 11:45, flög från Arlanda kl 14:35, studsade å bytte flyg i Helsingfors landade i Tokyo vid 02-tiden svensk tid, kom ut i Tokyo vi 9-tiden Japan tid.Ännu inte sovit en blund. Strålande sol, full swing mot hotellet, lämnade

En sista koll på att Resdagboken funkar.
torsdag 19 april 2018 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

Så är det packat å klart.Skönt att man bor så nära Arlanda, 25 minuter med direkt buss.Imorgon startar vi med en tur upp i Tokyos högsta stuga, bara för att få lite koll på byn, 30 000 000 mäniskor bor det där !!!!Skall nu försöka lägga upp en bild av Tunnelbane nätet (tur att Tiina

Hemma å här kommer hela resan
måndag 26 februari 2018 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

Hej igen alla människor.Nu har jag kommit hem och fått igång min Wi-Fi, nu skall här skrivas.Det har varit en fantastisk resa, jag älskar USA, underbara bilar, härliga människor.Det hela startad med en liten flygtur, Sigtuna – Orlando, tog 22 timmar, phuha. Jobbigt det där.Hämtade ut

Förlåt, förlåt, dagboken.
fredag 23 februari 2018 - Clewiston, Florida, USA

Blev inte många inlägg här inte, på den här resan.Varför??1. Startade med 4 intensiva å spännande dagar.2. Fortsatte med mycket bilande.3. Rassliga å skräpiga Wi-Fi förbindelser.Nå, imorgon blir det hemgång.Återkommer när jag har tillgång till mitt stabila Wi-Fi på

Det ser vel bra ut.
lördag 10 februari 2018 - Sigtuna, Stockholms län, Sverige

På Onsdag är det dax, kollar väderet i Orlando varje dag, är lite nervös, 2015 var det kallt, kallt, synd.Men nu du, nu ser det riktigt bra ut, det blir ner cabbat varje dag.Bild 1 är från 2015.Bild 2 är från idag.Det blir keps å solkräm, hurra, hurra.

Hemma (i Finland) till fattigdom och elände.
fredag 29 september 2017 - Lahtis, Finland

Så var den resan slut, nu återstår bara 1,5 vecka i Tiinas hus, Lahtis, Finland.Här var det dimma å 5 grader varmt här på morgonen, huwa, buwa.Slut på alla de fantastiska hotell frukostarna (mycket bättre än i Sverige).Resan avslutades med en snabbis på resans sista världsarv, Tallin.

"------------, men bilen blir kvar"
onsdag 27 september 2017 - Haapsalu, Lääne County, Estland

När jag talade om för några vänner att vi skulle bila runt östersjön genom alla östländerna, kom han med en gammal vits."Välkommen till Öststaterna på bil ferie, men bilen blir kvar här!!??!!"Nu har vi kört hela sträckan, är nu sista natten i Haapsalu, Estland, å ännu har ingen

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

19 april 2018 - 3 maj 2018

Så skall vi öppna ett nytt land i Asien. Tiina har alltid pratat om Snöaporna (Makkaker heter dom) i Japan. Å så hittade hon denna resa, med Världens Resor. Dyrt men spännande. Liten grupp (13 st) å svensk guide. kan det bli bättre?? Startar i Tokyo å lufsar norrut, både med tåg, buss å till fots.

40. Daytona, igen, igen

40. Daytona, igen, igen

14 februari 2018 - 24 februari 2018

Åter igen en tur till Orlando Florida, Nascar, Daytona 500. Jaha, varför tar idioten den turen en gång till. Åk själva dit å kolla, 40 - 45 bilar, med ett par meter emellan i över 300 km/timmen på en rundbana, 100 000 racertokiga amerikanare på läktaren. Måste upplevas en gång till. F1 (formula 1), släng dej i väggen. Det blir 4 dagar bilrace + ett dragster museum, och en veckas turnera runt, Mustis cab, beställd. Kolla hemsidan: http://www.daytonainternationalspeedway.com/

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

38. Med bil till toppen av Europa

38. Med bil till toppen av Europa

4 juni 2017 - 19 juni 2017

Jag älskar Norge, så nu skall Norge göras på riktigt, och med bil, stilla och rolig, runt på de klassiska ställena, Hardangervidda, Flom, Havsvägen, Gejranger, Trollstigen, Lofoten (val safari), Nordkap, Kirkenäs, knacka på dörren till Ryssland, å så ner genom Finland (björn safari??), och till Tiina som väntar i sitt hus i Lahtis. Det får ta den tid det tar, det blir övernattningar i hytter, vandrarhem å hotel. Går det fel så har jag både sovsäck å Triangakök i bilen.

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

20 mars 2017 - 12 april 2017

Så är det dags igen, att "räkna lejon" hos L E O https://www.facebook.com/LEO.Africa Vi hyr en bil i Johannesburg, 3 - 4 timmar till Marataba, där blir vi i 2 veckor, därefter en veckas rundtur upp i Drakenbergen, Panorama Route. Denna gång hänger Tiina med

36 Nostalgitur i Danmark

36 Nostalgitur i Danmark

9 mars 2017 - 9 mars 2017

En av mina stora idoler, Hans Joensen, (min tidigare medarbetare) har inviterat på "Inflyttnings party", då kommer man å samtidigt blir det en rundtur i Köpenhamn med omnejd. Jag har ju bott och arbetat 22 år i Danmark. Samtidigt skall det bli spännande att testa hur den nya Resdagboken fungerar.

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens

11 november 2016 - 11 november 2016

Endags kurs om Artificiell intelligens på Universitetet i Linköping

35. Iran runt, hos nomader å grott boende

35. Iran runt, hos nomader å grott boende

12 april 2016 - 30 april 2016

Så är det dags igen, en spännande kultur-tur med Läs & Res, en uppföljning av vår tidigare resa till Uzbekistan å Sidenvägen. Startar i Shiraz, sedan besök hos nomader (bo i tält), vidare med buss å tåg. På ett annat ställe skall vi bo i grottor. En liten tajt grupp på 13 personer plus en lokal guide.

34. Äventyrernas, Äventyr

34. Äventyrernas, Äventyr

5 januari 2016 - 23 januari 2016

Jag har mött en jätte trevlig kille från Gambia, som har hus och familj i Senegal. Han arbetar i Sigtuna som hemhjälpare. Han har många andra järn i elden. Det ena ordet gav det andra ordet, å jag har aldrig varit i Vest Afrika. Så nu kommer jag dit, skall bo hemma hos Mustapha och uppleva Senegal, inte som turist utan som privat person samman med en vanlig familj. Det kallar jag för ett äventyr. Jag gläder mig.

33. Grekland på 4 hjul

33. Grekland på 4 hjul

2 september 2015 - 16 september 2015

Så är det dax igen, denna gång blir Tiina med, hon har ju blivit pensionär. Diskussionens vågor gick höga, hon ville ö-luffa (man hamnar på många turistorter), jag ville bila runt långt bort från alla turister. Det blev ett demokratiskt mix. Flyg till Aten, hämta hyrbil, köra 3 timmar till första övernattningen, sedan vet vi inte mer än att vi skall ut på några öar ett par dagar. Dessvärre blir det bara 14 dagar denna gång.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Leif uppdaterar sin resa