Jag är en ung man på 76 år, mitt liv skall bestå av upplevelser. "Att resa är att uppleva" Så det gör vi.
hemstad Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Hemma (i Finland) till fattigdom och elände.
fredag 29 september 2017 - Lahtis, Finland

Så var den resan slut, nu återstår bara 1,5 vecka i Tiinas hus, Lahtis, Finland.Här var det dimma å 5 grader varmt här på morgonen, huwa, buwa.Slut på alla de fantastiska hotell frukostarna (mycket bättre än i Sverige).Resan avslutades med en snabbis på resans sista världsarv, Tallin.

"------------, men bilen blir kvar"
onsdag 27 september 2017 - Haapsalu, Lääne County, Estland

När jag talade om för några vänner att vi skulle bila runt östersjön genom alla östländerna, kom han med en gammal vits."Välkommen till Öststaterna på bil ferie, men bilen blir kvar här!!??!!"Nu har vi kört hela sträckan, är nu sista natten i Haapsalu, Estland, å ännu har ingen

Gårdagens shock, nytt land, nytt språk, samma peng å raka vägar.
måndag 25 september 2017 - Jūrmala, Lettland

När vi skulle checka ut från panget möttes vi av en tjej i receptionen som pratade ren svenska, hade jobbat i Borås i flera år. En sak är klar, man är bättre på engelska i de Baltiska länderna än i Polen, fast Polen var mer spännande som land..På morgonen tog vi färjan ut på det

2 långtradare på sidan å en halverad BMW
lördag 23 september 2017 - Klaipėda, Klaipėda län, Litauen

Märkligt, nu har vi kört i Polen 1,5 vecka å inte sett en enda bilolycka. OK, man kör kanske lite häftigt, alltid över hastighetsbegränsningerna vilket irritetar Tiina riktigt mycket. Många omkörningar gör dom.Så händer det, den näst sista dagen i Polen. Först en tradare som snyggt

2 Världsarv på 2 dagar
fredag 22 september 2017 - Giżycko, Ermland-Masuriens vojvodskap, Polen

Kultur utbuden duggar tätt här i Polen, massor med gamla å vackra hus, dessutom har man stort behov att sträcka sej högt upp mot himmlen, har aldrig tidigare sett så höga kyrkosalar å gamla höga tegelbyggnader. Imponerande.I förrgår var vi i Malbork en imponerande fästning, som säges

En riktig turist dag i strålande solsken (äntligen)
tisdag 19 september 2017 - Malbork, Pommern, Polen

Vi startade med Sopot, promenerade på stranden å piren, såg skrynkliga huset å många turister som lapade sol.Vid lunch styrde vi in till Gedansk, ställde GPS:en på Maria kyrkan i gamla stan, i närheten av den skulle vi hitta en parkering.Men vad hände, vi styrde förbi parkeringarna å

Så pajade bilen!!!!!!
måndag 18 september 2017 - Rumia, Pommern, Polen

Vilken start på gårdagen, när vi kom ut från hotellet tryckte jag på fjärrkontrollen till bilen, intet hände.  Men vad F-n, ingen dörr eller baklucka gick att öppna. Jo jag fick upp förardörren med nyckeln. Prövade starta bilen, intet liv, allt dött, inga lampor tändes. Vad gör man

En by på landet.
lördag 16 september 2017 - Drawsko Pomorskie, Västpommern, Polen

Härligt att lämna stor staden, men först skulle Tiina absolut släpa med mej upp i Polens högsta fyrtorn, 68 meter å flera hundra trappsteg, å det var lika många trappsteg nerför åxå.Sedan körde vi ca: 20 mil på småvägar till Drawsko Pomorskie, en lite by på ca: 12 000

Man tror inte det är sant!!!!
torsdag 14 september 2017 - Świnoujście, Västpommern, Polen

Idag rullade vi ner till den gamla Svensk staden, Stralsund, gick en längere tur i den gamla staden, mycket vacker å spännande, med många gamla svenska spår.På vägen till bilen, tar Tiina en bild på ett vackert hus, sänder den till Andrea en gammal arbetskollega, och skriver att den gamla

Plånboken???!!!???
onsdag 13 september 2017 - Wiek, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Ibland kan livet vara underbart, igår kväll när vi hade checkat in på panget, gick vi en liten tur i den stora staden Trelleborg.Plödsligt ringer Tiinas telefon, en okänd person säjer "Jag har hittat din plånbok" !!!Tiina blir helt förvirrad, hon har inte saknat någon plånbok??Nå, efter

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

38. Med bil till toppen av Europa

38. Med bil till toppen av Europa

4 juni 2017 - 19 juni 2017

Jag älskar Norge, så nu skall Norge göras på riktigt, och med bil, stilla och rolig, runt på de klassiska ställena, Hardangervidda, Flom, Havsvägen, Gejranger, Trollstigen, Lofoten (val safari), Nordkap, Kirkenäs, knacka på dörren till Ryssland, å så ner genom Finland (björn safari??), och till Tiina som väntar i sitt hus i Lahtis. Det får ta den tid det tar, det blir övernattningar i hytter, vandrarhem å hotel. Går det fel så har jag både sovsäck å Triangakök i bilen.

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

37. Volontär hos L E O i Marataba, Sydafrika

20 mars 2017 - 12 april 2017

Så är det dags igen, att "räkna lejon" hos L E O https://www.facebook.com/LEO.Africa Vi hyr en bil i Johannesburg, 3 - 4 timmar till Marataba, där blir vi i 2 veckor, därefter en veckas rundtur upp i Drakenbergen, Panorama Route. Denna gång hänger Tiina med

36 Nostalgitur i Danmark

36 Nostalgitur i Danmark

9 mars 2017 - 9 mars 2017

En av mina stora idoler, Hans Joensen, (min tidigare medarbetare) har inviterat på "Inflyttnings party", då kommer man å samtidigt blir det en rundtur i Köpenhamn med omnejd. Jag har ju bott och arbetat 22 år i Danmark. Samtidigt skall det bli spännande att testa hur den nya Resdagboken fungerar.

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens

11 november 2016 - 11 november 2016

Endags kurs om Artificiell intelligens på Universitetet i Linköping

35. Iran runt, hos nomader å grott boende

35. Iran runt, hos nomader å grott boende

12 april 2016 - 30 april 2016

Så är det dags igen, en spännande kultur-tur med Läs & Res, en uppföljning av vår tidigare resa till Uzbekistan å Sidenvägen. Startar i Shiraz, sedan besök hos nomader (bo i tält), vidare med buss å tåg. På ett annat ställe skall vi bo i grottor. En liten tajt grupp på 13 personer plus en lokal guide.

34. Äventyrernas, Äventyr

34. Äventyrernas, Äventyr

5 januari 2016 - 23 januari 2016

Jag har mött en jätte trevlig kille från Gambia, som har hus och familj i Senegal. Han arbetar i Sigtuna som hemhjälpare. Han har många andra järn i elden. Det ena ordet gav det andra ordet, å jag har aldrig varit i Vest Afrika. Så nu kommer jag dit, skall bo hemma hos Mustapha och uppleva Senegal, inte som turist utan som privat person samman med en vanlig familj. Det kallar jag för ett äventyr. Jag gläder mig.

33. Grekland på 4 hjul

33. Grekland på 4 hjul

2 september 2015 - 16 september 2015

Så är det dax igen, denna gång blir Tiina med, hon har ju blivit pensionär. Diskussionens vågor gick höga, hon ville ö-luffa (man hamnar på många turistorter), jag ville bila runt långt bort från alla turister. Det blev ett demokratiskt mix. Flyg till Aten, hämta hyrbil, köra 3 timmar till första övernattningen, sedan vet vi inte mer än att vi skall ut på några öar ett par dagar. Dessvärre blir det bara 14 dagar denna gång.

32. Daytona 500

32. Daytona 500

18 februari 2015 - 17 mars 2015

Jaha så var det dags att ännu en gång uppfylla ett av det där med alla "måste upplevas", här i livet. Denna gång är det "Nascar" på Daytona 500. Jag å 200 000 motor tokiga amerikanare. Vi är 47 "motortossar" i den svenska gruppen, som skall roa oss i en vecka. När de åker hem kvitterar jag ut en "Mustang cab" och styr dit näsan pekar i tre veckor.

31. Uzbekistan (Samarkand, Sidenvägen)

31. Uzbekistan (Samarkand, Sidenvägen)

12 september 2014 - 21 september 2014

På;n igen. Tiina blev pensionär 1 sept. så hon startar sitt nya liv med en tur till Uzbekistan, å jag hänger med. Det blir en liten rundtur med "Albatros" (en bra dansk resebyrå som jag gjorde senaste Indien resan med).

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Leif uppdaterar sin resa