Äta med pinnar inför en Taiwanes och en Japan.
torsdag 14 december 2017 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Nu sitter jag på flygplatsen i Saigon. Blev bara tre timmars sömn i natt då det blev sista kvällen med gänget igår. Är lite trött och sliten. Nästa steg är ön Phu Quoc i Vietnam. Fanns andra transport sätt än flyg som är billigare, men har inte så många dagar kvar innan jag ska

Blåst Blondin med en blåsa på benet
tisdag 12 december 2017 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Från en storstad till en annan.Lämnade Kambodjas huvudstad Phnom Penh och tog mig till Ho Chi Minh-City eller som det hette förr (och fortfarande sägs av invånarna), Saigon. Den ekonomiska skillnaden är betydligt märkbar. Huvudstaden Phnom Penh är betydligt fattigare än Saigon. I Phnom

Att springa på en munk
söndag 10 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Var ute och unnade mig en sista ordentlig lunch för att njuta av det Khmerska-köket. Mötte en munk som tilltalade mig. Blev lite ställd. Vanligtvis när man är i tempel så måste man som kvinna täcka armar och ben för att visa respekt. Munkar får man inte ta kort på och de har ett

Från mörker och ondska till färgglad rik kultur
lördag 9 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Hej Resdagboken, vi testar igen. Sidan har varit svår att komma in på så jag har gjort uppdatering på polarsteps för de som följer mig där. Men ska ändå sammanfatta dagarna här i Phnom Penh.Staden är kaotisk med galen trafik, ingen sophantering och mycket ljud och damm. Trots allt har

Tre säten för fem personer och en massage med mammografi på köpet tack!
torsdag 7 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Bussresan från Sihanoukville till Phnom Penh var minst sagt en upplevelse. Köpte en biljett, satte mig på bussen och var i stort sett den enda västerlänningen där. Fanns någon enstaka till. Det var tre säten per rad och normalt brukar det i västerländsk anda betyda att man sitter tre

Konsten att välja rätt umgänge
tisdag 5 december 2017 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Det fanns en restaurang på Sok San Beach som vi återvände till ett flertal gånger, The Moon. De hade utan tvekan den godaste maten. Sista dagen frågade vi om det inte fanns en möjlighet att få lära oss receptet på några av våra favoriter vi ätit under veckan. Inga problem! De dukade upp

Konsten att bestiga djungelberg i flipflops och simma i en stjärnhimmel

Är fortfarande på Koh Rong. Paradisön. Det blir inte mycket vackrare än så här. Kritvita stränder, turkost vatten och palmer att söka skugga under. Bor på den lugna sidan av ön. Är inte så mycket turister här. Det tackar jag för då det känns som att jag har hela stranden för mig

Nattbussen söderut
torsdag 30 november 2017 - Sihanoukville, Kambodja

Fruktade den 12 timmars långa bussfärden mot Sihanoukville. Vi bokade en hotellbuss med sängplatser. Låter kanske bra men det man bör veta är att en biljett bara ger en en halv slaf. Dvs man delar slaf med någon annan. Slafarna motsvarar kanske en vanlig 90-säng. Längden är dock beräknad

Äntligen!!
onsdag 29 november 2017 - Angkor Wat, Siem Reap, Kambodja

Vilken dag. Upp innan 04.00 för att hinna med skjussen som skulle ta oss ut och titta på tempel. Först på schemat var Angkor Wat som jag velat se i hur många år som helst. Vi åkte när det var kolsvart ute för att få se soluppgången. Var alldeles salig när jag äntligen fick se hur

Morgonyoga med viga italienare
tisdag 28 november 2017 - Siem Reap, Kambodja

Morgonen inleddes med ett yogapass på hostelets veranda, under en palm. Några italienare skulle hålla ett pass och frågade om andra ville vara med. Det tackar jag inte nej till, var verkligen behövligt. Det är några veckor sedan jag haft tid att gå på ett pass. Har varit så mycket med

Backpacking i Asien

Backpacking i Asien

25 november 2017 - 9 januari 2018

Handlar mest om att visa att jag lever. Kanske lite bilder för att göra er avundsjuka också.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lotta uppdaterar sin resa