blogg
lördag 21 maj 2005 - Oslo, Norge

Okej, okej... jag vet, det var ju slut. Men jag kan inte sluta. Jag måste fortsætta skriva, litegrann åtminstone. Dærfør har jag, helt tidsriktigt, børja skriva en s.k. blogg (webblogg) på Internet. Dær tænkte jag bara skriva helt fritt nærhelst jag får lust. Så, om ni har lust ær det

Slutet
tisdag 10 maj 2005 - Oslo, Norge

Ja då sitter man här. 10:e maj säger kalendern och jag kan konstatera att blott två dagar återstår av min tid på Lofoten Folkehøgskole. I två skolår har jag levt ute på Finneset i Kabelvåg, på internat med "full service". Jag har fått uppleva en massa saker, allt från klippklättring

Lite förvirrad
onsdag 4 maj 2005 - Oslo, Norge

Klockan visar 00:00 och jag tänker precis börja skriva något härligt förvirrat till er. Egentligen borde jag ta tag i min inkomstdeklaration för 2004, en härligt komplicerad historia pga aktieförsäljning i ett fåmansföretag. Egentligen borde jag kopiera upp och skicka in mina betyg till

Longyearbyen
torsdag 28 april 2005 - Oslo, Norge

Onsdag 27/4 strax efter klockan 11:00 Den isbelagda fjorden susar førbi mig på høger sida med de mæktiga fjællen som bakgrund. På min vænstra sida passeras den nerlagda Gruve 6, tom, øvergiven och spøklik. Vægen, som består av hårt packat och genomfruset grus, før oss in mot

Tillbaka till Svalbard
tisdag 12 april 2005 - Oslo, Norge

Ja, då sitter man här framför datorn. Äntligen en lugn stund mitt i kaoset, en stund för kommunikation. Ryggsäcken är packad till bristningsgränsen, våra pulkor likaså. Det blir ju en hel del mat och utrustning när man ska vara på tur i nästan två veckor. Tolv hela dagar ska ägnas

Fyra nyanser av brunt
fredag 1 april 2005 - Oslo, Norge

1) Gulbrunt är gräset som blottas när snön regnar bort. Våren är kommen och mildvädret med den. 2) Gyllenbrun skall min hud bli när den knallröda solbrännan efter gårdagens skidtur lagt sig. 3) Mörkbrun är färgen på de av människans bästa vän placerade överraskningarna som ej

Narvik
fredag 18 mars 2005 - Oslo, Norge

Hej på er! Så var man tillbaka från Narvik med fina åk bakom sig och värkande lår att vila. För de som inte redan vet så har jag alltså köpt nya pjäxor (Scarpa T1) som får mina gamla att likna lågskor (Scarpa T4). Dessa vidunder gör att man får en tämligen konstant böjning på

Från Abisko till Riksgränsen, den långa vägen
söndag 13 mars 2005 - Oslo, Norge

-"Betongklossar", tänker jag och lyfter min högerfot för att sparka ut ett nytt fotsteg i den stenhårda snön på Storsteinsfjellets topp. Pulsen är hög och jag andas kort och fort. Det har tagit alldeles för lång tid såhär långt men nu är toppen nära. Efter ett tiotal steg till står

Nattuggla
fredag 25 februari 2005 - Oslo, Norge

Ja, då sitter man här igen. Klockan är långt över läggdags men det ska dröja många timmar innan jag får njuta sängen. Nattvakt på Henningsvær Bryggehotell, jo jo. Verksamheten har precis öppnat för säsongen så det är ingen stress precis, lite skillnad mot sommarens puls. Skönt med

Extremt väder
måndag 21 februari 2005 - Oslo, Norge

Klockan är 05:24 när jag inser att situationen inte längre är hållbar. I två timmar har jag försökt ignorera att jag är kissnödig, dessutom har jag hela natten jobbat med att få upp en tillfredställande temperatur i mina tår utan resultat. "Det här kommer bli jävligt kallt", tänker

Äventyr i Lofoten

Äventyr i Lofoten

16 augusti 2004 - 21 maj 2005

Läsåret 2004/2005 gör jag mitt andra år på Lofoten Folkehøgskole på Lofoten i nordnorge. Mail: [email protected] Mob: +4741556443 Adr: Fredrik Larsson Lofoten Folkehøgskole 8310 KABELVÅG NORGE

Lofotens Folkhögskola

Lofotens Folkhögskola

17 augusti 2003 - 12 maj 2004

I höst börjar jag på linjen Friluftsliv-Fjell på Lofotens Folkhögskola i Norge. Tanken är att jag med jämna mellanrum skall rapportera här om min tid på skolan och min förhoppning är att jag skall få möjlighet att lägga ut en hel del bilder också. Här kan ni läsa mer om skolan: http://www.lofoten.fhs.no Maila mig på: [email protected] Ring mig på: +4741556443 Och min adress: Fredrik Larsson Lofoten folkehøgskole 8310 Kabelvåg NORGE

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Fredrik uppdaterar sin resa