Det sydafrikanska skolsystemet
tisdag 7 juni 2011 - Rustenburg, Nordvästprovinsen, Sydafrika

Jag, Susanne och Ulla har vid flera tillfällen besökt skolor och haft möjlighet att diskutera med skolledare kring hur skolsystemet är uppbyggt och hur det styrs. Skolan i Sydafrika är antingen statlig eller privat och det tycks vara ett relativt byråkratiskt system med många chefsnivåer

Äventyret fortsätter...
onsdag 1 juni 2011 - Polokwane, Limpopoprovinsen, Sydafrika

Vår fascinerande resa fortsätter och under nattetid finns det tid till lite fritidsintressen...

Low fields
fredag 27 maj 2011 - White River, Sydafrika

2011-05-26 Gårdagen var en dag som präglades av förflyttning och avkoppling. Vi lämnade Middelburg och högplatån som ligger mer än 2000 meter över havet på morgonen och blev skjutsade österut mot en stad ”in the low fields” med namnet White river. Landskapet förändrades efter hand

Äventyr i Middelburg
tisdag 24 maj 2011 - White River, Sydafrika

2011-05-24 Har nu spenderat två mycket roliga och intressanta dagar i Middelburg. I går besökte vi en skola på landsbygden där bedrövliga förhållanden rådde för barnen som var mycket fattiga och i många fall föräldralösa på grund av AIDS. Vi träffade en poliskvinna som gjorde ett

Guldfeber
söndag 22 maj 2011 - Vanderbijlpark, Gauteng, Sydafrika

2011-05-22 Rotarymötet i förrgår kväll på floden Vaal var mycket trevligt. Inne i båten var det uppdukat med buffé och innan den intogs bjöds det på välkomstdrink samtidigt som flodbåten tog upp nedströms så att vi i solnedgången fick se de fantastiska bostadshusen som byggts längs

Resan fortsatter...
fredag 20 maj 2011 - Benoni, Gauteng, Sydafrika

Hej! Mycket svart att hitta fungerande internetuppkoppling. Darfor kan mina dagboksanteckningar bli lite forsenade. /Krister 2011-05-20 Idag har vi bland annat besökt ett gigantiskt dagbrott där man bryter kol för att utvinna energi. Grävmaskinen som används för att skyffla upp kolen

Valdag i Sydafrika
onsdag 18 maj 2011 - Benoni, Gauteng, Sydafrika

Gårdagens möte gick bra och vår presentation tycktes vara uppskattad av våra åskådare. Det man mest reagerade på var när vi redovisade hur generöst vårt föräldrapenningssystem är. När man är hemma är man snabb på att gnälla på att det är krångligt och man inser inte alltid hur

Äntligen Afrika
tisdag 17 maj 2011 - Benoni, Gauteng, Sydafrika

2011-05-17 Äntligen i Afrika! Anlände igår tillsammans med övriga i GSE-teamet på Johannesburgs flygplats och blev där mottagen av en grupp rotarianer där bland andra Sue Vale ingick. Sue, som tillsammans med Mike är mina värdar här i Benoni och har tagit mycket väl hand om mig och på

Rotary2400GSE2011

Rotary2400GSE2011

15 maj 2011 - 13 juni 2011

Vi är fem personer som genom Rotary, distrikt 2400, får åka till distriktet norra Sydafrika och Botswana . Vi kommer från Karlskrona, Kristianstad, Hässleholm, Halmstad och Växjö. Under resan ska vi få göra studiebesök på våra motsvarande arbetsplatser i länderna. Och lära oss massor om länderna, kulturen, naturen.......

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Krister uppdaterar sin resa