Mitt reselivet fortsätter...och nu gör jag den 37:de resan på 13 år. Jag har sovit på hotell i över 1600 nätter under dessa år. Efter tidigare övervintringar i Thailand, Vietnam, Maderia, Indien, Cypern, Mexico, Grekland, Singapore-Borneo-Malaysia, Mallorca-Gran Canaria, Kreta, Island-USA, Albanien, Sri Lanka. Nu i vår, besöker jag återigen Alanya, Turkiet för 9:de gången och stannar i ca 36 dagar/nätter på My Home. Ni är naturligtvis välkomna och titta in och läsa dagboken och titta på bilder som jag uppdaterar lite då och då! Ge mig gärna lite återkoppling så lär jag mig förstå "resdagboken" bättre! Den är nämligen under "ny-uppbyggnad"! Välkomna och ha det gott! Malte
Senast aktiv - från Kristianstad, Skåne län, Sverige
Lite mer är havvägs.
måndag 9 april 2018 - Alanya, Turkiet

Ja, nu har jag varit här i 21 nätter och 21 fina sommardagar. Fått leka med barnbarn flera dagar, badat i Medelhavet, gjort 4 mycket intressanta vandringar med Famtours och Inger har varit här ca 14 dagar. Vi har ytterligare ca 14 dagar till.Inger och jag gjorde en vandring i Termessos, det

En Riktigt God Jul!!!
onsdag 21 december 2005 - Bangkok, Thailand

Hej !Efter någa avkopplande dagar på Kata Beach i Phuket, är jag nu åter i svala, sköna Sverige!Omtumlande resa...kroppen behövde minst tre dyngn för att någorlunda hitta rytmen...men nu har den hunnit i fatt mig.Det var underbart att återse mina nära och kära.Julen står vid dörren och

Vandringar, Väder, Vatten, Vänner, Valuta
måndag 27 november 2017 - Alanya, Turkiet

Hej Resdagboken!Hur glad blir jag på en SKALA när mitt inlägg försvinner när jag skrivit det bästa inlägget jag gjort. Inlägget försvinner när jag försökte ladda upp bilder.Förfärligt!En sur MalteNu vid andra försöket gick det bättre...men min text blev inte så bra.

Hemtam resa till Alanya och uppackning.
fredag 27 oktober 2017 - Alanya, Turkiet

Min resa till Alanya, känns naturlig och väldigt hemtamt.Avresetiden från Kastrup kl 14.00 är utmärkt och ankomsten till Boendet kl 23.30 lokal tid.Jag flyttar in i en lägenhet som jag väl känner. Standarden graderas upp sakta men säkert. I år var det nya soffor, ny spisplatta och som

Kanaltur och Lookout!
måndag 18 september 2017 - Amsterdam, Noord-Holland, Nederländerna

Godmorning igen!Hop On-Hop Off motsvarade förväntningarna. Med Buss och Båt fick vi uppleva mycket. Amsterdam har ca 165 kanaler som fördelar vattenflödet mellan hav och land.Arkitekter och konstruktörer har fått utlopp för sin kreativitet och kunskaper när de byggt/skapat de nyare hus och

Tänk att få göra en "teknik-resa" med kompetenta guider!
söndag 17 september 2017 - Amsterdam, Noord-Holland, Nederländerna

Goodmorning alla mina Följare!Resan till Amsterdam gick med flyg från Arlanda med flygbolaget KLM. En bekväm 2 timmarsresa med en väldigt serviceminded och glad personal. På Schiphol möttes Ola och jag av en erfaren kille som heter Per. Han har gjort Amsterdam ca 20 ggr och besökt Mässan

Det blev ca 300 km totalt...
fredag 11 augusti 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Ja nu är vi hemma igen...de två sista etapperna var Kristianstad-Brösarp och Brösarp- Simrishamn.Sträckan till Åhus-Rigeleje gick förbi Ålakusten...var lätt och lite hemmatam för mig...innan dess bjöd Ylva på glass på Torget i Åhus..men från Rigeleje kom stigningen upp mot

Lite mer än halvvägs...
onsdag 9 augusti 2017 - Kristianstad, Skåne län, Sverige

Hej...nu har vi cyklat i tre dagar. Ca 6-7 mil om dagen. Väldigt lite regn men idag fick vi några stänk i närheten av Sölvesborg, annars superfint cykelväder. Naturen varierar, från den mörka småländska skogen till de öppa landskapen.I början av Sydostleden i Växjö kommun var det

Vandringar i världsklass...
måndag 24 april 2017 - Alanya, Turkiet

..jag började mina vandringar i de svenska fjällen år 1965. Sedan dess har jag gillat att vandra.Sri Lanka, Spanien, Thailand, Mexico, flera Grekiska Öar, Mallorca, Gran Canaria är några länder/platser som jag varit i/på.Här i Turkiet är det ett behagligt klimat, vänliga människor och

En bestående klassiker!
söndag 2 april 2017 - Alanya, Manavgat, Antalya, Turkiet

Vandringen till Borgen är en bestående klassisk vandring som jag gör varje gång jag är i Alanya. Möjligen kan det närma sig ett tiotal gånger?Just idag den 2 april 2017 hade jag mjukat upp med en tidig morgontur på Kleopatra-stranden tor ca 5 km.När jag sedan tog jag mitt morgonkaffe på

Vandringar i Alanya våren 2018

Vandringar i Alanya våren 2018

20 mars 2018 - 24 april 2018

Jag tar på shortsen när jag kommer fram och behåller dem på tills hemresan! Vandrar med https://www.facebook.com/pg/famtour/posts/?ref=page_internal

Hösten 2017 i Alanya

Hösten 2017 i Alanya

18 oktober 2017 - 1 december 2017

Hej på Er! Nu när höstmörkret och kylan börjar komma, känner jag tydligt hur skönt det skall bli att få dra till varmare klimat. Medelhavsområdet känns bra under okt-november månad. "Min resdagbok" skriver jag numer mest för mig själv, men Ni får gärna ta del av den oxå. I Alanya träffar jag gamla och nya vänner, spelar boul, vandrar, badar, leker med barnbarn och sista halvan av resan delar jag med min nya resekamrat Inger. Så välkomna att ta del av min vardag i Alanya!

Teknikmässa i  http://www.rai.nl/en/   Amsterdam

Teknikmässa i http://www.rai.nl/en/ Amsterdam

15 september 2017 - 18 september 2017

Mitt livs första besök i Amsterdam...gör jag tillsammans med sonen Ola Bäccman. På Mässan visas de senaste tekniska innovationerna..The World’s Leading Media, Entertainment & Technology Show. Ni får gärna tipsa mig om vad man mer kan göra i Stan!!! Är det någon av Er som cyklat där? Välkomna att följa med!

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

Cykling på Sydostleden i södra Sverige

7 augusti 2017 - 7 augusti 2017

https://sydostleden.se/ Här kan Du se den 270km långa leden. Ylva och jag cyklar den från Växjö till Simrishamn. Den passerar igenom många av de platser där jag har "mycket förflutit". Ungdomsdanserna i Växjö, scoutläger i Blidingsholm, Åkeholm, Mörrumsån där jag varit "hemmensägare" och fiskat lax i ca 20 år, hotel Walhall där jag konfererat med julbord och nuförtiden har jag återupptagit dansen i Mörrums folkets park och så Kristianstadstrakten ner mot Simrishamn är ju min hemmaplan...men det blir flera nya cykel-bana-avsnitt som jag inte cyklat på. Kanske kommer Radio Kristianstad med på resan? Roligt skall det bli...så välkommen!

Alanya "våren" 2017

Alanya "våren" 2017

29 mars 2017 - 3 maj 2017

Istället för lite osäkert väder här hemma...möter jag sommaren i varma Alanya. Det blir mycket vandringar, sol och bad. Jag möter tidigare vänner på platsen och kanske finner jag även några nya? Jag känner mig som "hemma" på mitt boende My Home och jag hittar lätt "vardagen". Välkomna att följa med! Jonny Persson alias "Malte"

Sri Lankas järnvägar, vandringar, stränder, natur och kultur.

Sri Lankas järnvägar, vandringar, stränder, natur och kultur.

18 januari 2017 - 2 mars 2017

Vi flyger till Colombo där vi stannar i 5 nätter. Jag reser med en resekamrat. Sedan kan det bli tågresa upp till Kandy-Ella-området. Sri Lanka har ca 1500 km järnväg, vi får se hur många kilometer vi åker? I Kandy tänker vi vandra. Högsta berget är ca 2.500 m ö h. Tidsskillnaden på Sri Lanka är 5 timmar. Jag tror att vi kommer att ta ca 500.000-700.000 steg på den Grön ön. Det bor ungefär 20 milj invånare på ön. Vi följer med vinden och utforskar ön vidare. Välkomna att följa med.

En ny höst i Alanya och Cypern

En ny höst i Alanya och Cypern

18 oktober 2016 - 30 november 2016

The Show Must Go On! Vi har ju haft en fantastisk sommarperiod här i Sverige i år. Men nu kommer mörkret och kylan. Då drar jag till Alanya och bor på My Home med solig balkong i söderläge. Jag åker dock till Protara på Cypern och leker med 50% av mina barnbarn under en veckas tid. Sen åker jag tillbaka till Alanya och stannar där tills 30 november. Välkomna och följa min resa om Ni vill! "Malte"

Albanien 2016

Albanien 2016

20 juli 2016 - 31 juli 2016

Välkomna till Albanien! Jag flyger till Korfu. Sedan åker jag båt till Saranda i Albanien. Det bor ca 3 mijl invånare i landet och Albanien är ungefär så stort som Småland. Jag är mest intresserad av kuststräckan norr och söder om Sarande. Ksamil, Himare är platser jag tänker besöka. Jag kommer att leka med några av mina barnbarn under resans gång. Välkomna att följa med! Jonny P

Våren i Alanya 2016

Våren i Alanya 2016

17 mars 2016 - 15 april 2016

En ny vår i Alanya med vandringar, sol och motion, siesta och mycket annat. Jag träffar "gamla" kompisar på plats. Välkomna och följ med!

Ännu en höst i Turkiet

Ännu en höst i Turkiet

12 oktober 2015 - 25 november 2015

I höst startar vi med några dagar i Istanbul. Sen flyger vi vidare ner till Dalaman för att under nån vecka utforska den Lykiska kusten med sina vandringsmöjligheter, innan vi till sist tar bussen till Alanya

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Jonny uppdaterar sin resa