Trötta fötter i Tokyo
tisdag 3 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Efter tre dagar av Tokyo är vi minst sagt lite matta. Det var lite av en smekmånad i början av resan när vi var här då vi tyckte att staden var ganska greppbar men nu känns den så enorm som den faktiskt är och då har vi ändå mest hängt runt områdena kring Shibuya. Paris känns som en

Tåg och toaletter
lördag 31 mars 2018 - Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan

Åka tåg är en fröjd i detta land, punktligt, massor av avgångar och snabbt går det även när man åker de långsammare tågen. Just nu sitter vi på Shinkansen på väg från Kyoto tillbaka till Tokyo. Vi och alla andra utlänningar åker med ett Japan Rail Pass, vilket gör tågresorna

Geisha-jakt i Kyoto
fredag 30 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Nu är vi alltså i Kyoto. Jag har nog tyckt att det här ståhejet runt den japanska körsbärsblomningen varit lite överdrivet men här i Kyoto förstår jag grejen. I Tokyo var de ännu inte fullt utslagna men här är det annat. Det är helt enkelt väldigt maffigt när träden står i full

Ise med skaldjur och 100-yens-shopping
onsdag 28 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Igår kom vi till i Ise som ligger rakt söder om Nagoya, på andra sidan Isebukten med Stilla Havet runt hörnet. Japanerna kommer hit för att besöka Ise Shrines, dvs Japans heligaste shintohelgedomar. Vi är mest här för att vi ville till havet och äta skaldjur och Ise passade in i vår

Vandring, tofflor och hästkött.
måndag 26 mars 2018 - Magome, Nakatsugawa, Gifu prefektur, Japan

Idag har vi via tre tåg och en buss tagit oss söderut till Magome, en liten by efter Nakasendovägen. Det kan låta som krångligt med så många byten men faktum är att det går väldigt smidigt eftersom allt avgår enligt tidtabellen. Det gör att det otroligt nog funkar att ha bara 8 minuter

Tåg, alper och Onsen
söndag 25 mars 2018 - Minakami, Gunma prefektur, Japan

Idag har vi via Shinkansen (snabbtåg) och två lokalbussar tagit oss till Takaragawa Onsen i de japanska alperna. Det finns hundratals Onsen (varma källor) över hela Japan men den här ska vara en av de vackrast belägna och lättillgänglig från Tokyo. Här badar man utomhus och utan

Körsbärsblommmor, knivar och lite annat
söndag 25 mars 2018 - Tokyo, Hachioji, Japan

Igår var det vår första dag i Tokyo och vi var förvånansvärt pigga (trots sömnbrist och 8 timmars tidsskillnad) så vi hann med mycket mer än beräknat. Vi började i östra delen av stan (där vi också bodde) med Sensojitemplet som är  Tokyos äldsta. Det gick ganska fort som det brukar

Resans sista dag
lördag 13 januari 2018 - Colombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Sista dagen på resan och i Colombo innebar många tuktuk-färder i den minst sagt intensiva trafiken och en hel del mer eller mindre nödvändiga inköp. Mest nyfiken är jag på min elektriska myggdödare inköpt för inga pengar alls. Mest spännande att frakta hem blir sticklingar av Palettblad

Kontraster i Colombo
torsdag 11 januari 2018 - Colombo, Västprovinsen, Sri Lanka

Tågresan till Colombo blev vår första riktiga kontakt med den Sri lankesiska kollektivtrafiken (om man inte räknar tuktuk förstås). En rejäl kontrast till bilarna med AC som vi färdats i en stor del av resan. Vi slog till på 2-klassbiljetter för 10kr/st. Vad som skiljer 2- från 3-klass

Gulliga Galle
onsdag 10 januari 2018 - Galle, Sydprovinsen, Sri Lanka

Det blev taxi från Mirissa till Galle. Ursprungstanken var att åka tåg men det kändes i slutändan för krångligt eftersom vi hade behövt åka ”tillbaka” till Matara då tåget inte stannar i Mirissa. På vägen passerade vi bl.a. stränderna i Weligama och Midigama. Surfarständer och

Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Rundresa på Sri Lanka

Rundresa på Sri Lanka

29 december 2017 - 13 januari 2018

En nyårsresa till Sri Lanka blir det denna gång. Asien spricker men glad är jag för det. Berg, tempel, te och strand förväntas. Mitt löfte om inget mera

En kinesisk nyårsresa

En kinesisk nyårsresa

28 december 2012 - 7 januari 2013

En liten resa med tåg

En liten resa med tåg

16 april 2011 - 16 maj 2011

Tåg från Mosvka, via Ikutsk, Ulan Bator och Beijing, förhoppningsvis hela vägen till Lhasa.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Maria uppdaterar sin resa