Jag jobbar till vardags som gymnasielärare i Linköping men nu är jag tjänstledig för att tillsammans med min sambo resa några månader i Sydostasien.
hemstad Linköping, Östergötlands län, Sverige
Senast aktiv - från Sihanoukville, Kambodja
Forts
tisdag 16 januari 2018 - Battambang, Battambang Province, Kambodja

flodbåt från Siem Reap. Sevärd resa men båten var ganska sliten och med obekväma säten. Detta samt att resan tog 8 tim sänkte värdet av upplevelsen något! Själv(Anders) satt jag en stund uppe på taket och kunde lapa sol och sträcka ut lite!

Flodresa
tisdag 16 januari 2018 - Battambang, Battambang Province, Kambodja

Vi är nu i Battambang där vi stannar två nätter! Staden är den näst största i Kambodja men känns som en trevligt loj stad med lugn trafik och låg ljudvolym. Vi har idag strosat runt i den gamla stadskärnan med mycket kvarvarande arkitektur från franska kolonialperioden. Hit kom vi med

Fler bilder
lördag 13 januari 2018 - Siem Reap, Kambodja

Tempelbilder!

Tempel i Angkor
lördag 13 januari 2018 - Siem Reap, Kambodja

Nu varit två dagar i Siem Reap, staden som ligger vid Angkor dvs ruinstaden i djungeln som på 1100- talet varor en miljonstad men nu bara kvar ruiner av stora tempel! Under två dagar har vi med tuc tuc och förare Nie tittat på 12 stora tempel! Imponerande byggnader!

Tillbaka till PP
tisdag 9 januari 2018 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Efter underbara dagar på Koh rong Samulen är vi, via Sihanoukville, tillbaka till huvudstaden. Planen är att på torsdag åka till Siam Reap och titta på Angkor Vat med flera tempel. En bussresa på ca 5-6 timmar. Efter att verkligen ha slappat på vår favoritstrand ”Lazy beach”  är det

Härliga stränder
fredag 5 januari 2018 -

Vi har förflyttat oss på ön och är nu i Saracen Beach som känns mer åldersadekvat. Fantastiska stränder. Idag djungelvandring 5 km fram o tillbaka till näst intill egen strand. Kall öl vid hemkomsten inte helt fel!

Ute på Ko rong samluen
tisdag 2 januari 2018 -

I går lämnade vi Sihanoukville i 40 knop med snabbåt ut till denna vackra ö. Bor i enkel men vacker bungalow vid vattnet med underbar utsikt mot andra ön Ko rong. Liten by med många europeiska turister i 20-30 årsåldern så vi är nog äldst. Bad, böcker och god mat. Somnar till ljudet av

Lugnt slut på året
söndag 31 december 2017 -

Efter en lång resdag från Phnompenh till Sihanoukville och en mellanlandning på ett hektiskt ställe, hamnade vi till slut här; ett lugnt paradis med en enkel men fin bungalow precis vid en flod som ringlar förbi vår balkong. Den lockar inte till bad, men är fin att se på. Havet ligger

På väg till nästa stopp
fredag 29 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

jaha, så var det dags att lämna Phnom Penh. Väntar på transport till Sihanoukville. En tripp med minibuss som ska ta ca 4-5 timmar. Vi ser framemot havet oC strandliv nu efter väldigt mycket stadsluft....

Khmererna
torsdag 28 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Idag varmare och nu runt 30 grader och sol. På fm en stund vid polen och liten simtur. På em har vi varit på museum och tagit del av röda khmerernas illdåd med tortyr och avrättningar av oliktänkande under åren 1975-79. Museet inrymt i den skola som khmererna gjorde om till fängelse!

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Marie uppdaterar sin resa