SY Marieke III seglar världen runt. Besättning: Ingvar och Seija Hellmalm
hemstad Hörby, Skåne län, Sverige
Senast aktiv - från Hörby, Skåne län, Sverige
Archangelos
lördag 28 juli 2018 - Unnamed Road, Grekland

Archangelos Årets första ankring blev självklart favoritviken Archangelos där man vaknar av getklockorna på morgonen och simmar i det kristallklara vattnet, tidigt på morgonen utan meltemi lika stilla som en insjö. Ankringsplatsen har blivit populär, kostar inget, restaurang vid behov,

Leros
torsdag 28 september 2017 - Leros, Grekland

2017-09-24 Länge sedan vi har skrivit något på resedagboken men här kommer ett sammandrag. 2017- 08- 26 lämnade vi Horta på Fayal och seglade till Ponta Delgada på grannön San Miguel. Vi hade planerat att hyra bil och åka runt på ön. Men med många turister och inga bilar att hyra innan

Horta
tisdag 25 juli 2017 - Horta, Azorerna, Portugal

Juli 2017- 07- 25    Azorerna, Horta marina Fler och fler båtar lämnade Le Marin på Martinique på väg österut, Heidi kom aldrig iväg till den saudiska prinsessan och vår hamnröta blev uppenbar. Vi måste iväg! Så den 18 juni tankade vi fullt och började segla norrut mot Bermudas

Le Marin
söndag 11 juni 2017 - Poirier, Le Marin, Martinique

Martinique  , Le Marin  2017-06-10 Det blev inte som vi hoppades. Vi fick vänta fem veckor innan den ny invertern till generatorn var installerad och klar I Rodney Bay. Inte heller fick vi någon ersättning från Fischer Panda, då de, efter att ha fått tillbakada den söndriga,  sa att

Union Island
lördag 6 maj 2017 - Rodney Bay, Saint Lucia

017- 04- 11  Union Island Vi lämnade Trinidad efter nästan en månad där. Vår favoritriggare Jonas Rommel hade beställt nya delar till rullfocken och bytte till den ny som vi hade liggande i reserv, dessutom blev förstaget bytt, och riggen fick en noggrann genomgång   vilket kändes

Chaguaramas

2017- 04- 08  Chaguaramas, Trinidad Två långseglingar i rad tar på krafterna så här följer i korthet en rapport av det som inte hanns med tidigare: Cape Town:Vi hade svårt att lämna Simons Town men tiden började bli knapp och en ytterligare Visaförlängning var inte att tänka på.

Skogsbrand

2017- 01- 15  Simons Towns brand Vi skulle kanske varit i Kapstaden redan om inte skogsbranden hade gjort att man fick stänga den enda vägen hit från huvudstaden så den speciella plåtbiten som behövdes för generatorfundamentet inte kunde levereras i tid. Dessutom ville plötsligt Signiture

Simons Town

2017-01-10  Durban, andra gången gillt, Port Elisabeth, SimonstownPå morgonen den 6/11 såg det lovande ut, vår granne ”Norma” stack iväg redan vid fyratiden på morgonen men vi ville vänta några timmar till för att komma fram till Durban tidigt på morgonen istället. Vinden var

Sydafrikas östkust

2016 – 11- 06  Mot Durban äntligen Morgonen var lugn i soluppgången när vi lossade förtöjningarna, bara lite dyning i början när vi kryssade oss förbi armadan med de bekanta ankrade lastfartygen. Vi motorseglade i början för att få ihop motortimmar till den första servicen.Tidigt

2016-11-04 Namibia
lördag 5 november 2016 - Namibia

2016-11-04 NamibiaEfter den trevliga turen längs Sydafrikas östkust tog vi flyget från Kapstaden till Windhoek, Namibias huvudstad. Dels för att vi hade tid i väntan på att Morgan, bossen för alla våra reparationer, skulle vara tillbaka från sin filminspelning om flugfiske i Lesotho ( han

Grekland

Grekland

11 juli 2018 - 10 oktober 2018

Rundtur med båten i Egeiska havet

Världsomsegling

Världsomsegling

16 juni 2009 - 16 oktober 2017

Seglatsen börjar på Leros i Grekland och för oss runt hela världen. Vi har tagit 7 år på oss. Båten är nu tillbaka på Leros.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Sy uppdaterar sin resa