En rastlös själ som älskar spontana resor utan förmycket planering
hemstad Ölandsgatan, Kalmar, Kalmar län, Sverige
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Sprängd anka och kinesiska muren
söndag 21 juli 2019 - Peking, Kina

Efter 7826 km järnväg var vi framme på vår slutdestination på denna resa, Peking. I ett myller av folk träffade vi vår guide och åkte till vårt hotell, ett jättefräsch ställe. Vi var ganska trötta efter en natt med lite sömn. 4 timmar satt vi nämligen och väntade mellan mongoliska

Into the wild
onsdag 17 juli 2019 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Martin och jag hade tur och fick en egen kupé på tåget till Mongoliets huvudstad Ulaan Bataar. Visst, det är trevligt att dela kupé med andra, men det var väldigt skönt att kunna sprida ut sig. Hela dagen åkte vi förbi dels skog, dels små slitna, ganska öde samhällen. Det var stundtals

Bad i Bajkalsjön
söndag 14 juli 2019 - Irkutsk, Irkutsk, oblast, Ryssland

Efter 4 dygn, 5188 km och 5 tidszoner från Moskva var vi äntligen framme i Irkutsk, en ganska stor stad i Sibirien, belägen nära Bajkalsjön. Det var skönt att gå av tåget och på riktigt få sträcka på benen.Tågresan har gått förvånansvärt smidigt (SJ, släng dig i väggen). Jag och

Spasibo
tisdag 9 juli 2019 - Moskva, Ryssland

Så har min och Martins resa mot Orienten börjat. På två dagar har vi gjort Europas största stad Moskva med 12milj invånare. När vi anlände tidigt måndag morgon snabbsov vi på hotellet i 5 timmar. Sedan tog vi en promenad till Gorky Park i solskenet. Det var en oas i en annars trevlig

It's a long way to the top...
lördag 2 januari 2016 - Zanzibar, Tanzania

...If you wanna rock n roll!!! men vi rockade. Efter fem dagars vandring genom trollskog, regnskog, månlandskap nådde vi Kilimanjaros topp. Att stå 5875 möh i strålande solsken var magi. Under nästan hela vandringen var vädret kanon. På nätterna bodde vi i tält som våra bärare bar.

Bilder och slutet
lördag 10 januari 2015 - Ölandsgatan, Kalmar, Kalmar län, Sverige

Hej, eftersom internet är slött i Afrika och denna sidan är helt kass (ursäkta multipla utskick ibland...)kommer här lite bilder. De sista dagarna blev inte riktigt som planerat... en liten feberchock ställde till det. 40 graders feber i 40 graders värme gjorde att jag fick hoppa rafting och

Gorillor, träning och fest
fredag 2 januari 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Jambo Julafton blev fantastisk med trekking uppför leriga stigar för att beskåda de fina bergsgorillorna. Det var en otrolig upplevelse att se dessa i sin autentiska miljö. På kvällen hade vi julbord och dans kring en rosa gran, trevligt. På annandagen fortsatte vi resan mot Uganda och Lake

Semester med blandade känslor
tisdag 23 december 2014 - Kigali, Rwanda

Träffade 42 härliga reskompisar på Arlanda och efter en lång flygresa var vi äntligen framme i Rwanda, ett väldigt grönt och fint land. Plastpåsar är förbjudet och det är böter på att kasta skräp på marken. Invånarna är glada och gästvänliga men har en historia som ger

Aquarium,operahus,rugby,världsrekord,shopping…
lördag 11 maj 2013 - Sydney, New South Wales, Australien

En något sen uppdatering om vad vi gjorde i Sydney, denna drömmars stad. Vi hade fem dagar här innan hemfärd och bodde lyxigt mitt på Manly Beach. För att komma till city åkte man en båttur på en halvtimme där man bl a kunde skåda operahuset. Vi hade extrem tur med vädret (fast jag

Holy Diver & Djungel-George
tisdag 30 april 2013 - Sydney, New South Wales, Australien

Hello from Sydney!! Nu var det ett tag sen jag uppdaterade. Vi är nu inne på sista veckan och den spenderas I Sydney. I Cairns hade Erika inte fått sitt dykbehov mättat så vi drog ut med en dykbåt i tre dagar. Från början tänkte jag bara snorklat och softat, men med ett stort Barriärrev

Transmongoliska järnvägen

Transmongoliska järnvägen

7 juli 2019 - 22 juli 2019

Som vanligt börjar vi vår resa på Mikkellerbaren på Kastrup. Eftersom Martin och jag gillar att turista österut tar vi det ett steg till och tar tåget till Orienten. Ryssland, Mongoliet, Kina - here we Come.. !!

Kilimanjaro - Afrikas tak

Kilimanjaro - Afrikas tak

19 december 2015 - 5 januari 2016

Jul och nyår med Rosa bussarna i Tanzania. Safari, bestiga Kilimanjaro och vila ut på Zanzibar. Precis så ska en lärares jullov spenderas.

Jul och nyår med gorillorna

Jul och nyår med gorillorna

20 december 2014 - 6 januari 2015

Mot Rwanda och Uganda för jul och nyårsfirande. Kommer tillbringa storhelgen med lite andra släktingar iår ;-)

Malaysia, Indonesien & Australien

Malaysia, Indonesien & Australien

25 mars 2013 - 6 maj 2013

Regnskogstrekka och spana efter orangutanger på Borneo, hitta Nemo på Bali & upptäcka Australien :-)

My trip to"Over There"

My trip to"Over There"

27 juni 2010 - 27 augusti 2010

Arbete pa aventyrslager i Massachussetts i USA, sedan utforska New York nagra dagar!!! Wihiii =)

Äventyr i Nepal och Indien

Äventyr i Nepal och Indien

12 september 2009 - 28 november 2009

Först volontärarbete på skola i Kathmando, sen trekking i bergen och mot slutet insupa lite indisk kultur

På luffen i Europa

På luffen i Europa

27 juni 2009 - 20 juli 2009

Ut och åka tåg i Europa med en blandning av festivaler, kultur, sol och bad, gondoler och koncentrationsläger.

På skidor i Alperna

På skidor i Alperna

1 mars 2008 - 8 mars 2008

...eller som vi skämtsamt sa 'en bitch och 2 huliganer på resande fot'

Sydamerika m Rosa Bussarna

Sydamerika m Rosa Bussarna

28 januari 2007 - 4 maj 2007

Så var d dax igen.. Sydamerika denna gång. För exakt 5 år sedan var det Afrika. Tradition :-)

Kebnekaise

Kebnekaise

11 augusti 2006 - 19 augusti 2006

Jag och fyra vänner ska sätta våra fotavtryck på Kebnekaises topp :-) men först ska vi ha lite kul i vår vackra huvudstad

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Marie uppdaterar sin resa