Mina resor går till Afrika där jag jobbar med organisationen MercyShips. Där kliver jag på värdens störst sjukhusskepp, Africa Mercy och jobbar där tillsammans med över 450 personer. Vi har alla olika arbetsuppgifter, mina är på operationsavdelningen som Operationsköterska och som ögonsköterska i ögonteamet på land. www.mercyships.se
hemstad Robertsfors V, Västerbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Onboarding i Texas
lördag 19 oktober 2019 - Lindale, Texas, USA

För ett år sedan så hade jag ett samtal med min chef, Missy och hon uppmuntrade mig att gå onboarding kursen på huvudkontoret, strax utanför Lindale i Texas. Jag var helt inställd på detta, men efter ett samtal med vår personalchef i mars detta år, gjorde att jag bestämde mig för att

Onboarding i Texas
lördag 19 oktober 2019 - Lindale, Texas, USA

Cowboy kyrkan i Tyler
måndag 21 oktober 2019 - Tyler, Texas, USA

Denna morgon åkte jag och 4 andra från vår onboarding grupp till ”cross brand cowboy church, en cowboy kyrka i Tyler. Det var en kyrka stor som en hockey arean och den fylldes med cowboys med jeans, boots and stora cowboy hattar. Det är intressant att de hittat sin nisch, cowboys med fyll

Tid att packa upp och städa
fredag 23 augusti 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Att packa upp och att städa är det vi jobbar med just nu här på skeppet.. det känns som vi gör den mest noggranna flyttstädning du kan tänka dig. Allt som vi har på operationsavdelningen gås igenom och allt såpas en gång, och allt desinficeras även med Teistel två gånger innan

Voyager 40 Teneriffa - Senegal, Dakar
fredag 9 augusti 2019 - Santa Cruz de Tenerife, Kanarieöarna, Spanien

Jag sitter just nu på däcket framför ” bryggan” den stor förarhytten, och skådar ut på ett öppet Atlanten, ett stort hav som sträcker sig längre än jag kan förstå. Vi är på väg till Dakar, Senegal. Himlen är blå och jag ser många flygande fiskar i vattnet, ”flying fish”,

Ankomst till Dakar
onsdag 14 augusti 2019 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Efter fyra dagars resa, så var vi framme i hamnen i Dakar. Advance teamet stod och väntade på oss på den plats där skeppet nu ska stå under de närmaste 10 dagarna. Det var otroligt kul att se Advance teamet igen, några som stod där är mina vänner som nu kommer ombord igen. Advance teamet

Voyage 39 Las Palmas - Santa Cruz

Jag kom fram till Las Palmas på kanarieöarna förra fredagen och då hade de precis tagit upp Africa Mercy från dorrdockan och lagt ner skeppet i vattnet. Vi var ca 100 besättningsmän som anlände den dagen och fler skulle komma och kommer ombord, mrn just nu är vi runt 250. Vi står just nu

A place to call home, Hemma igen!
fredag 10 maj 2019 - Forshaga, Värmlands län, Sverige

Jag har varit hemma ett par veckor nu och jag har hunnit reflektera över min resa och hunnit vilat mycket. Det har varit skönt att komma hem igen, och jag har flera platser som kan kalla hem. När jag skrev på facebook att jag var hemma, så trodde någon att jag var i Västerbotten.. det kunde

Bekräfta andra med ordet Shalom
torsdag 2 maj 2019 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Jag fick ett vykort av en vän en gång, där det stod ” jag önskar dig all världens rika välsignelser som bara Gud kan ge” Jag blev helt tagen och tänkte att det finns ju ingen bättre önskan än att få en önskan om rika välsignelser från Gud. När jag var barn, så tog vi alltid i

Glad påsk från Africa Mercy
fredag 19 april 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

En liten PåskhälsningTiden går fort och nu jag har bara en vecka kvar ombord innan jag åker hemåt. Idag är det långfredag och vi tänker extra mycket på Jesu sista måltid med sina lärjungar och hur han fick offra sitt liv på ett kors. Påsken här på skeppet brukar vara mycket fin. Vår

Senegal 2019/2020  med Onboarding i Texas

Senegal 2019/2020 med Onboarding i Texas

26 juli 2019 - 11 april 2020

Denna resan blir in nionde / tionde resa till sjukhusfartyget, Africa Mercy. Jag kommer att arbeta som teamledare på ögonoperation. Under september kommer jag att arbeta i ögonteamet med planering, undervisning och mentorskap och åker till Texas, Mercy Ships internationella center för Onboarding, en 4 veckors kurs. Resan blir uppdelad i två terminer, under hösten är jag ombord ca 2 månader och under vintern 3,5 månader. -Tack för att ni ber för mig och Mercy Ships och min resa.

Guinea 2019

Guinea 2019

2 januari 2019 - 29 april 2019

Jag kommer att göra min 8:de resa till världens största civila sjukhusfartyg och arbeta som operationssjuksköterska / teamledare på ögonoperation. Tack för att du följer min resa som volontär ombord.

Kamerun2017-2018

Kamerun2017-2018

21 september 2017 - 8 april 2018

Min resa går till Kamerun. Jag kommer att stiga ombord på världens största civila sjukhusfartyg #africamercy och arbeta som volontär under drygt 7 månader. Detta är min tjunde resa till skeppet och denna gång ska jag arbeta som sektionledare på ögonoperation. Vi planerar för att operera ca 2300 patienter för gråstarr och 50 av dem är barn med gråstarr. #mercyships #volontär #AFM www.mercyships.se

Benin 2017

Benin 2017

3 januari 2017 - 23 maj 2017

Jag kommer att göra min sjätte resa till världen största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy. Jag kommer att jobba i ögonteamet som "eye team field coordinator". Jag jobbar som sjuksköterska och focus på denna resa kommer att vara mentorskap och att lära ut ögonsjukvård till lokalt sjukhus och klinik i Benin. Mercy Ships har funnits sedan 1978 och alla som jobbar ombord är volontärer. Vill du bidra och ge andra möjlighet till gratis operaton? PG: 90 00 93-6, Swish: 1239000936

Kongo Brazzaville 2013

Kongo Brazzaville 2013

26 augusti 2013 - 18 december 2013

En ny resa har startat i tankarna... snart drar jag till ett nytt uppdrag till Kongo Brazzaville. Denna gång som teamledare på ögonoperation. Jag ska stanna i 4 månader och leva ombord på sjukhusskeppet Africa Mercy tillsammans med 450 besättningsmän. Varje gång man åker undrar man ju förstås hur jobbet blir? Vem ska man bo med? Vilka vänner finns redan ombord? Vilka nya vänner kommer man att lära känna och var i världen kommer dem ifrån. Idag känner jag många runt om vår jord, men det viktigaste är att fokusera på sitt uppdrag och lära känna det land som vi ska till. Jag kommer att berätta mer vad som händer och ni kan följa mig ännu en resa på resdagboken. /Anneli www.mercyships.se

Syd Afrika2013

Syd Afrika2013

13 februari 2013 - 3 mars 2013

Jag ska tillsammans med en ögonläkare och hans fru, starta upp en ögonklinik med gråstarrkirurgi i området runt kustlandet vid den sydöstra delen av Syd Afrika. Regionen i detta område är ett sk "glömt område" och det har inte funnits någon ögonkirurgisk verksamhet här tidigare. Projektet går i MercyShips regi och har varit igång en tid, men nu ska den alltså startas upp tillsammans med lokal personal. Jag kommer att vara här 3 veckor och fokusera på undervisning och mentorskap.

Guinea2012

Guinea2012

7 september 2012 - 16 december 2012

Detta kommer att bli min 4:e resa till västAfrika och stiga ombord på värdens största sjukhus skepp igen, Africa Mercy. Det är med den fantastiska organisationen Mercy Ships som jag arbetar tillsammans med som Operationssköterska. Vill du veta mer om MercyShips, www.mercyships.se

SierraLeone2011

SierraLeone2011

7 januari 2011 - 7 juni 2011

Jag kommer att jobba på operationsskeppet, Afrika Mercy, som drivs av organisationen mercyships www.mercyships.org Mina arbetsuppgifter kommer att likna tidigare resor dit, i huvudsak som operationssköterska och ögonsköterska.

benin2009

benin2009

11 september 2009 - 30 november 2009

Jag ska än en gång åka till Operationsskeppet, Africa Mercy, som denna gång ligger i Benin. Mina arbetsuppgifter blir som operationssjuksköterka och ögonsköterska. www.mercyships.org

Liberia2008

Liberia2008

11 september 2008 - 1 december 2008

Jag jobba med organisationen Mercy Ships på ett skepp, M/S Afrika Mercy, som ligger an i huvudstaden Monrovia.(Skeppethar varit där sedan januari 2008 och planerar att åka vidare i december 2008 till Benin). Skeppet har 90 vårdplatser och har tillgång till 6 operationssalar, skola, dagis, resaurang och cafe´. Mina uppgifter kommer att i huvudsak vara som operationssjuksköterka och de 2 sista veckorna som ögonsjuksköterka.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anneli uppdaterar sin resa