Mina resor går till Afrika där jag jobbar med organisationen MercyShips. Där kliver jag på värdens störst sjukhusskepp, Africa Mercy och jobbar där tillsammans med över 450 personer. Vi har alla olika arbetsuppgifter, mina är på operationsavdelningen som Operationsköterska och som ögonsköterska i ögonteamet på land. www.mercyships.se
hemstad Robertsfors V, Västerbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Dakar, Dakar Region, Senegal
En tid hemma i våra hemländer
söndag 28 juni 2020 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Tack alla för ert fortsatta stöd och bön för mitt och Mercy Ships arbete. Som ni vet så påverkar Covid-19 också vårt arbete på skeppet och många av oss är sedan en tid hemma i våra hemländer. Jag kom hem till Sverige den 19 mars och har nu varit hemma över 4 månader, tiden går

Hjälp med biljetter i rätt tid
fredag 20 mars 2020 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Beskedet kom från ena dagen till den annan, vi var tvungna att lägga ner våra program för att risken att bli smittad eller föra Corona viruset vidare var för stor om vi bar på det, att leva så nära som man gör på ett skepp. Alla förstod vad det handlade om och det märktes att det var

Distans men ändå nära
söndag 5 april 2020 - Forshaga, Värmlands län, Sverige

Jag har under en lång tid funderat på hur jag ska skriva, vad ska jag berätta om de sista veckorna, veckor och dagar som mins sagt varit omskakande och overkliga för oss alla. Många organisationer och församlingar har använt ordet tillsammans, vi går tillsammans, och ”vi ställer inte in,

Gråstarr operationer på Africa Mercy / nästa land blir Liberia
tisdag 18 februari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Jag tror nog att ni vet vad jag jobbar med vid det här laget... ögonsjukvården har blivit en stor del av mitt liv och arbete här och något som jag också vill fortsätta med. Att få se människor få tillbaka sin syn är något speciellt. När vi åker till nya länder så har varje land sina

Barn med gråstarr
söndag 26 januari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Vi har opererat gråstarr under två veckor på skeppet nu och över 100 vuxna har fått sin gråstarr bortttagen. Första veckan av ögonoperationer av barn med gråstarr är avklarad, operationer som kräver narkos. Vi har gjort 14 barn och opererar 24 ögon, de flesta av barnen behövde

Delar av min familj var på besök
tisdag 11 februari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Det är en fantastisk känsla att ha haft familjen här i Senegal, där mitt andra hem ligger, ombord på Africa Mercy. Vi ligger i Dakars hamn, en stad som är ett mer mordernt land i västafrika och ytterligheten rik och fattig är mycket synlig. Ett land där faktiskt en stor del lever på

Fint mottagande...
söndag 5 januari 2020 - Dallas, Texas, USA

Jag kom fram till skeppet igår kväll vid 21 tiden efter ett par timmars väntan på all besättning som kom in på Dakars flygplats. Vi var två mini bussar full och massa packning.  Det var så roligt att komma fram till skeppet och se alla jag känner. Ett gäng från min onboarding grupp satt

Dax igen, 10:de resan
lördag 4 januari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Idag sitter jag på ett flyg påväg till Dakar. Jag har varit hemma drygt 2 månader och nu är det dax för min 10:de resa ombord, denna gång blir jag ombord tre och en halv månad. Jag lämnade mitt hem kl 04:30, 2 resväskor och en ryggsäck kräver en taxi :-) På flygplatsen träffade jag

Onboarding i Texas
lördag 19 oktober 2019 - Lindale, Texas, USA

För ett år sedan så hade jag ett samtal med min chef, Missy och hon uppmuntrade mig att gå onboarding kursen på huvudkontoret, strax utanför Lindale i Texas. Jag var helt inställd på detta, men efter ett samtal med vår personalchef i mars detta år, gjorde att jag bestämde mig för att

Onboarding i Texas
lördag 19 oktober 2019 - Lindale, Texas, USA

Senegal 2019/2020  med Onboarding i Texas

Senegal 2019/2020 med Onboarding i Texas

26 juli 2019 - 11 april 2020

Denna resan blir in nionde / tionde resa till sjukhusfartyget, Africa Mercy. Jag kommer att arbeta som teamledare på ögonoperation. Under september kommer jag att arbeta i ögonteamet med planering, undervisning och mentorskap och åker till Texas, Mercy Ships internationella center för Onboarding, en 4 veckors kurs. Resan blir uppdelad i två terminer, under hösten är jag ombord ca 2 månader och under vintern 3,5 månader. -Tack för att ni ber för mig och Mercy Ships och min resa.

Guinea 2019

Guinea 2019

2 januari 2019 - 29 april 2019

Jag kommer att göra min 8:de resa till världens största civila sjukhusfartyg och arbeta som operationssjuksköterska / teamledare på ögonoperation. Tack för att du följer min resa som volontär ombord.

Kamerun2017-2018

Kamerun2017-2018

21 september 2017 - 8 april 2018

Min resa går till Kamerun. Jag kommer att stiga ombord på världens största civila sjukhusfartyg #africamercy och arbeta som volontär under drygt 7 månader. Detta är min tjunde resa till skeppet och denna gång ska jag arbeta som sektionledare på ögonoperation. Vi planerar för att operera ca 2300 patienter för gråstarr och 50 av dem är barn med gråstarr. #mercyships #volontär #AFM www.mercyships.se

Benin 2017

Benin 2017

3 januari 2017 - 23 maj 2017

Jag kommer att göra min sjätte resa till världen största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy. Jag kommer att jobba i ögonteamet som "eye team field coordinator". Jag jobbar som sjuksköterska och focus på denna resa kommer att vara mentorskap och att lära ut ögonsjukvård till lokalt sjukhus och klinik i Benin. Mercy Ships har funnits sedan 1978 och alla som jobbar ombord är volontärer. Vill du bidra och ge andra möjlighet till gratis operaton? PG: 90 00 93-6, Swish: 1239000936

Kongo Brazzaville 2013

Kongo Brazzaville 2013

26 augusti 2013 - 18 december 2013

En ny resa har startat i tankarna... snart drar jag till ett nytt uppdrag till Kongo Brazzaville. Denna gång som teamledare på ögonoperation. Jag ska stanna i 4 månader och leva ombord på sjukhusskeppet Africa Mercy tillsammans med 450 besättningsmän. Varje gång man åker undrar man ju förstås hur jobbet blir? Vem ska man bo med? Vilka vänner finns redan ombord? Vilka nya vänner kommer man att lära känna och var i världen kommer dem ifrån. Idag känner jag många runt om vår jord, men det viktigaste är att fokusera på sitt uppdrag och lära känna det land som vi ska till. Jag kommer att berätta mer vad som händer och ni kan följa mig ännu en resa på resdagboken. /Anneli www.mercyships.se

Syd Afrika2013

Syd Afrika2013

13 februari 2013 - 3 mars 2013

Jag ska tillsammans med en ögonläkare och hans fru, starta upp en ögonklinik med gråstarrkirurgi i området runt kustlandet vid den sydöstra delen av Syd Afrika. Regionen i detta område är ett sk "glömt område" och det har inte funnits någon ögonkirurgisk verksamhet här tidigare. Projektet går i MercyShips regi och har varit igång en tid, men nu ska den alltså startas upp tillsammans med lokal personal. Jag kommer att vara här 3 veckor och fokusera på undervisning och mentorskap.

Guinea2012

Guinea2012

7 september 2012 - 16 december 2012

Detta kommer att bli min 4:e resa till västAfrika och stiga ombord på värdens största sjukhus skepp igen, Africa Mercy. Det är med den fantastiska organisationen Mercy Ships som jag arbetar tillsammans med som Operationssköterska. Vill du veta mer om MercyShips, www.mercyships.se

SierraLeone2011

SierraLeone2011

7 januari 2011 - 7 juni 2011

Jag kommer att jobba på operationsskeppet, Afrika Mercy, som drivs av organisationen mercyships www.mercyships.org Mina arbetsuppgifter kommer att likna tidigare resor dit, i huvudsak som operationssköterska och ögonsköterska.

benin2009

benin2009

11 september 2009 - 30 november 2009

Jag ska än en gång åka till Operationsskeppet, Africa Mercy, som denna gång ligger i Benin. Mina arbetsuppgifter blir som operationssjuksköterka och ögonsköterska. www.mercyships.org

Liberia2008

Liberia2008

11 september 2008 - 1 december 2008

Jag jobba med organisationen Mercy Ships på ett skepp, M/S Afrika Mercy, som ligger an i huvudstaden Monrovia.(Skeppethar varit där sedan januari 2008 och planerar att åka vidare i december 2008 till Benin). Skeppet har 90 vårdplatser och har tillgång till 6 operationssalar, skola, dagis, resaurang och cafe´. Mina uppgifter kommer att i huvudsak vara som operationssjuksköterka och de 2 sista veckorna som ögonsjuksköterka.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anneli uppdaterar sin resa