Mina resor går till Afrika där jag jobbar med organisationen MercyShips. Där kliver jag på värdens störst sjukhusskepp, Africa Mercy och jobbar där tillsammans med över 450 personer. Vi har alla olika arbetsuppgifter, mina är på operationsavdelningen som Operationsköterska och som ögonsköterska i ögonteamet på land. www.mercyships.se
hemstad Robertsfors V, Västerbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Conakry, Conakry, Guinea
Glad påsk från Africa Mercy
fredag 19 april 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

En liten PåskhälsningTiden går fort och nu jag har bara en vecka kvar ombord innan jag åker hemåt. Idag är det långfredag och vi tänker extra mycket på Jesu sista måltid med sina lärjungar och hur han fick offra sitt liv på ett kors. Påsken här på skeppet brukar vara mycket fin. Vår

Firar barnen som fått igen synen..
fredag 15 mars 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Jag körde iväg till ögonkliniken och hade hela bilen full av sköterskor. En sköterska hade sina föräldrar med och det var speciellt att se Afrika ifrån deras frågor. Vi var påväg till en av mina favoritdagar ombord, till ögonkliniken där vi firar alla barn som har fått tillbaka sin

Mentorskap i ögonsalen
lördag 9 mars 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

En av de roligast och viktigaste uppgifter vi har ombord är att träna andra. Mentorskap är en viktig roll för att andra ska träna fler. 2010 så fick Dr Abram Wodome ( höger i bild) chansen att bli en gråstarr kirurg ombord. Dr Glenn Strauss var hans mentor, som idag har tränat över 60

Weekend på Kassa island
söndag 10 februari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

I helgen tog jag ledigt och bad en av mina aftikanska vänner att bokade två små hus på en ö och en båt från hamnen där Mercy Ships står. Moise var i tid och han gick ner med oss till båten och bekräftade resan. Båtturen tog ca 30 min och ibland gungade det regält, men jag tycker bara

Två veckor.
söndag 20 januari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Jag har varit ombord över två veckor nu och tiden går fort. Alla resor är olika, platsen är olika men denna gång återvänder jag till ett land som jag varit i förut, Guinea. Jag var här 2012, men det ser mycket annorlunda ut nu. Det var ett land som drabbades av Ebola 2014 och de misste

Kaasa island
lördag 19 januari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Idag åkte vi ut med en träbåt ut till en ö, ett fantastiskt ställe som jag besökte för 6 år sedan. Denna ö såg precis ut som den gjorde, ett fantastiskt litet paradis, en ren och fin strand och inget skräp. Jag åkte hit med ett gäng vänner, vi fyllde en stor båt och åkte ca 20

Framme på skeppet
lördag 5 januari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Det var med stor lättnad och glädje som jag såg skeppet igen, det låg på samma plats i hamnen som 2012. Jag gick upp för brygga och in i skeppet, fick hjälp med de tyngsta väskorna. Jag mötte receptionisten som tog mitt samtal i onsdags och hon var otroligt lättad att se mig. Jag kommer

Kontakt via Gud
onsdag 2 januari 2019 - Paris, Île-de-France, Frankrike

Jag sitter på flygplatsen i Paris. Jag åkte tidigt i morse och nu sitter jag och tänker på mina välsignade månader hemma. Det är fantastiskt vilket support jag känner ifrån min familj och vänner. Jag fick tre olika meddelande vid 3- tiden i natt när jag lämnade mitt hem, de önskade

Nödlandning i Nouakchott
torsdag 3 januari 2019 - Nouakchott, Mauretanien

Inte visste jag var Mauritanien låg innan jag lämnade min lägenhet kl 3:30 på morgonen, inte heller att det fanns en stad som heter Nouskchott.. men nu vet jag och kommer aldrig att glömma det.I onsdags var jag med om ett lite mer spännande äventyr, sånt som man helst inte vill vara med om,

Gott nytt år 2019 .. snart åker jag
måndag 31 december 2018 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Det är med glädje som jag åter igen åker ut till skjukhusfartyget Africa Mercy, det blir min 8:de resa. Det är också med sorg man lämnar sin familj och vänner för att under långa tider inte ses som man brukar... Jag har varit hemma i Sverige under 9 händelserika månader. Jag har fått

Guinea 2019

Guinea 2019

2 januari 2019 - 29 april 2019

Jag kommer att göra min 8:de resa till världens största civila sjukhusfartyg och arbeta som operationssjuksköterska / teamledare på ögonoperation. Tack för att du följer min resa som volontär ombord.

Kamerun2017-2018

Kamerun2017-2018

21 september 2017 - 8 april 2018

Min resa går till Kamerun. Jag kommer att stiga ombord på världens största civila sjukhusfartyg #africamercy och arbeta som volontär under drygt 7 månader. Detta är min tjunde resa till skeppet och denna gång ska jag arbeta som sektionledare på ögonoperation. Vi planerar för att operera ca 2300 patienter för gråstarr och 50 av dem är barn med gråstarr. #mercyships #volontär #AFM www.mercyships.se

Benin 2017

Benin 2017

3 januari 2017 - 23 maj 2017

Jag kommer att göra min sjätte resa till världen största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy. Jag kommer att jobba i ögonteamet som "eye team field coordinator". Jag jobbar som sjuksköterska och focus på denna resa kommer att vara mentorskap och att lära ut ögonsjukvård till lokalt sjukhus och klinik i Benin. Mercy Ships har funnits sedan 1978 och alla som jobbar ombord är volontärer. Vill du bidra och ge andra möjlighet till gratis operaton? PG: 90 00 93-6, Swish: 1239000936

Kongo Brazzaville 2013

Kongo Brazzaville 2013

26 augusti 2013 - 18 december 2013

En ny resa har startat i tankarna... snart drar jag till ett nytt uppdrag till Kongo Brazzaville. Denna gång som teamledare på ögonoperation. Jag ska stanna i 4 månader och leva ombord på sjukhusskeppet Africa Mercy tillsammans med 450 besättningsmän. Varje gång man åker undrar man ju förstås hur jobbet blir? Vem ska man bo med? Vilka vänner finns redan ombord? Vilka nya vänner kommer man att lära känna och var i världen kommer dem ifrån. Idag känner jag många runt om vår jord, men det viktigaste är att fokusera på sitt uppdrag och lära känna det land som vi ska till. Jag kommer att berätta mer vad som händer och ni kan följa mig ännu en resa på resdagboken. /Anneli www.mercyships.se

Syd Afrika2013

Syd Afrika2013

13 februari 2013 - 3 mars 2013

Jag ska tillsammans med en ögonläkare och hans fru, starta upp en ögonklinik med gråstarrkirurgi i området runt kustlandet vid den sydöstra delen av Syd Afrika. Regionen i detta område är ett sk "glömt område" och det har inte funnits någon ögonkirurgisk verksamhet här tidigare. Projektet går i MercyShips regi och har varit igång en tid, men nu ska den alltså startas upp tillsammans med lokal personal. Jag kommer att vara här 3 veckor och fokusera på undervisning och mentorskap.

Guinea2012

Guinea2012

7 september 2012 - 16 december 2012

Detta kommer att bli min 4:e resa till västAfrika och stiga ombord på värdens största sjukhus skepp igen, Africa Mercy. Det är med den fantastiska organisationen Mercy Ships som jag arbetar tillsammans med som Operationssköterska. Vill du veta mer om MercyShips, www.mercyships.se

SierraLeone2011

SierraLeone2011

7 januari 2011 - 7 juni 2011

Jag kommer att jobba på operationsskeppet, Afrika Mercy, som drivs av organisationen mercyships www.mercyships.org Mina arbetsuppgifter kommer att likna tidigare resor dit, i huvudsak som operationssköterska och ögonsköterska.

benin2009

benin2009

11 september 2009 - 30 november 2009

Jag ska än en gång åka till Operationsskeppet, Africa Mercy, som denna gång ligger i Benin. Mina arbetsuppgifter blir som operationssjuksköterka och ögonsköterska. www.mercyships.org

Liberia2008

Liberia2008

11 september 2008 - 1 december 2008

Jag jobba med organisationen Mercy Ships på ett skepp, M/S Afrika Mercy, som ligger an i huvudstaden Monrovia.(Skeppethar varit där sedan januari 2008 och planerar att åka vidare i december 2008 till Benin). Skeppet har 90 vårdplatser och har tillgång till 6 operationssalar, skola, dagis, resaurang och cafe´. Mina uppgifter kommer att i huvudsak vara som operationssjuksköterka och de 2 sista veckorna som ögonsjuksköterka.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anneli uppdaterar sin resa