Japp, då kör vi !
fredag 17 januari 2020 - Kalpitiya, Nordvästprovinsen, Sri Lanka

Frukosten är jättebra på det här stället, ett stort fat med färdigskuren frukt att pocka ifrån, omelett, bröd (och bacon om man vill ) men framförallt bryggkaffe! Asså dagen börjar efter ☕️☕️☕️koppar kaffe😁. Stämningen är väldigt trevlig här. Eftersom borden inte

Vågar våga inte 😬?
torsdag 16 januari 2020 - Kalpitiya, Nordvästprovinsen, Sri Lanka

Vi åker från Sigiriya kl 08:00 mot Kalpitiya.🚘En sträcka på ca nästan 20 mil. Tack och lov är det fina relativt nya vägar men resan tar ändå nästan 5 timmar med ett kort stop för lunch. Det är svårt att hitta vårt hotell Surfpoint Sri Lanka kate willage, inga skyltar någonstans.

En elefant och två världsarv
onsdag 15 januari 2020 - Sigiriya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Vi bor just nu i den del av Sri Lanka som kallas kulturtriangeln. Här finns inte mindre än fem världsarv. Idag är planen att vi ska besöka två av dem, Sigiriyaklippan och Polonnaruva. Vi åker från hotellet kl 8:00 mot Sigiriyaklippan också kallad Lejonklippan🦁. Klippan är ett stort

Adams Peak, vi klarade det!
tisdag 14 januari 2020 - Nallathanniya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Vi sover dåligt, väntar bara på att klockan ska ringa kl 01:30 och studsar upp när den faktiskt gör det. Vi ska bestiga Sri Prada eller Adams Peak som det också kallas. Klockan är exakt 02:00 när vi står utanför hotellet. Det är helt tyst och ganska mörkt. Tur att Micke ha köpt

Rafting i Kitulgala
måndag 13 januari 2020 - Kitulgala, Centralprovinsen, Sri Lanka

Reser från Kandy mot Kitulgala där vi ska prova forsränning eller rafting som de säger här. När vi kommer fram får vi flytväst, hjälm och en kort instruktion. Ja då kör vi! Turen är ca 5 km och har tre lite högre fall och flera mindre. Det ör riktigt kul och vi paddlar lydigt och

Turist, ja visst
söndag 12 januari 2020 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

Idag ska vi bocka av turistmålen i Kandy. Börjar med Botaniska trädgården direkt på morgonen. Parken är gigantisk och rymmer fyra tusen olika sorters växter. Träden är böst tycker vi, hittar ett träd som heter Canon ball som har frukter som kanonkulor 💣och fantastiska rosa blommor.

Poya-day i Kandy
lördag 11 januari 2020 - Kandy, Centralprovinsen, Sri Lanka

I natt har vi haft elementet på för det var bara 11 grader ute, brrr. Det märks att vi är på en annan höjd än tidigare. Efter frukost checkar vi ut och reser vidare mot Kandy. Staden som brukar benämnas som huvudstad i bergslandet. Kandy var regeringssäte för det sista singalesiska

Vad gör vi här?😳
fredag 10 januari 2020 - Nuwara Eliya, Centralprovinsen, Sri Lanka

Dax att åka vidare till Nuwara-Eliya. Bernard hämtar upp oss strax innan 9,00 på hotellet och kör oss till tågstationen i Ella. Vi ska nämligen åka tåg till Nuwara-Eliya🚂. Denna sträcka beskrivs av många som en av de vackraste tågresorna eller som ” höjdpunkten” på resan, våra

Ella för en dag
torsdag 9 januari 2020 - Ella, Uvaprovinsen, Sri Lanka

Idag har vi tänkt att spendera dagen i Ella med omnejd. Efter frukost åker vi till Lilla Adams Peak och går upp för bergets tre toppar och njuter av den sagolika utsikten. (Vi börjar ana hur vår strapats att bestiga ”riktiga” Adams Peak nästa vecka ska bli..,,😝) På vägen ner köper

Ett stort ögonblick 🙏🏻
onsdag 8 januari 2020 - Bandarawela, Uvaprovinsen, Sri Lanka

Idag har vi upplevt något väldigt stort🙏🏻Kort bakgrund:Min mamma❤️har sedan minst 10 år tillbaka ett fadderbarn på Sri Lanka som heter Chanuka Perera, genom organisation Barnen Framför Allt. På plats i Sri Lanka är det systrarna på The Nazareth Chapel of the Good Sheeperd Convent

Sri Lanka

Sri Lanka

16 december 2019 - 25 januari 2020

Vi gör vår drömresa till SriLanka under 6 veckor med ryggsäck och hoppas få uppleva massor av nya vackra platser, spännande möten med människor och inte minst äta massor med god mat😊. Välkomna att hänga med om ni vill! Med vänlig hälsning, Mia & Micke

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Maria uppdaterar sin resa