Ytterligare en dag i Yangon
torsdag 14 februari 2019 - Rangoon, Myanmar (a)

Idag fick vi klara oss utan Jan som blev kvar i sängen med magknip. Som tur var kände han sig bättre när vi kom tillbaka vid halv två.Första stoppet idag var vid Kyauk Htat Gyipagoden med en liggande budda som är 66 meter lång. Det fanns också 55 små buddor som var och en visade en av

Yangon
onsdag 13 februari 2019 - Rangoon, Myanmar (a)

ÖIdag flög vi från Heho som är orten och flygplatsen närmast Inlesjön. Framme i Yangon blev vi hämtade och körda till hotellet, checkade in och åkte iväg och åt lunch.Efter lunch blev det nationalmuseum, fanns en del intressant att se. Bland annat kläder från de olika folkslagen som

Mycket bilåkande
tisdag 12 februari 2019 - Nyaungshwe, Shan, Myanmar (a)

Efter frukost blev vi hämtade med båt för att åter få torra land under våra fötter. Vi checkade in på vårt nya hotell och fortsatte sedan till Kakku. En färd på nästan två och en halvtimme. För att överhuvudtaget få åka dit var vi tvungna att ha med en lokal guide. En tjej som nog

Inlesjön
söndag 10 februari 2019 -

En och en halvtimmes bilresa sen kom vi fram till Nyaung Shwe, där vi besökte ett kloster helt byggt i teak, Shwe Yaunghwe Kyaung. Där var unga munkar som gick i klosterskola.Därefter åkte vi ner till en kanal, 5,5 km lång. På den åkte vi med en longtailbåt ut på Inlesjön som bebos av

Inle lake en dag till
måndag 11 februari 2019 -

Idag började vi dagen på ett ställe där det fanns kvinnor som hade en spiral runt halsen och den var tung. Det måste vara fruktansvärt obekvämt. Därefter fortsatte vi till en silversmed, det finns en hel del av dem här. De fick silvret från bergen häromkring. Klumparna innehöll både

En dag i Pindaya
lördag 9 februari 2019 - Pindaya, Shan, Myanmar (a)

Avfärd som vanligt 8:30, för att åka mot Pindaya. En färd på drygt en och en halv timme. Vi är nu i östra Burma och där är det bergigt eller snarare böljande kullar. Det var en vacker väg vi körde med ett lapptäcke av åkrar med röd jord. Vi stannade i en liten by och gick på

Tågresa
fredag 8 februari 2019 -

Klockan ringde kvart i fem, upp och på med kläderna. Fem startade vi från hotellet och åkte cirka 40 minuter till Thazi för att ta tåget till Kalaw. Tåget skulle gå 7:00 men gick en halvtimme senare. Vi var tvungna att vara där tidigt för att köpa biljett. Tåget var ett långsamt tåg

Mount Popa
torsdag 7 februari 2019 - Meiktila, Mandalay Region, Myanmar (a)

Avfärd vid halv nio för färd mot Meiktila. Första stoppet var vid en sockerfabrik, där de utvann socker från sockerpalmen. De klättrade upp i en 20 meter hög palm, gjorde ett snitt och hängde dit ett krus så saften kunde rinna ut. Av saften gjorde de socker men även sprit.Nästa stopp

Ballongflygning
onsdag 6 februari 2019 - New Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Idag har jag varit uppe innan tuppen för att åka ballong i soluppgången. Jan ville helst vara kvar på marken, men han missade verkligen något. En fantastisk känsla att sväva ovanför alla historiska byggnader. På förmiddagen tog vi en promenad i stan, eller snarare byn. Gick på marknad

Pagoder, stupor i tusentals
tisdag 5 februari 2019 - Old Bagan, Mandalay Region, Myanmar (a)

Vi befinner oss nu i Bagan som var huvudstad från 1000-talet till 1200-talet. Här finns stupor, pagoder och tempel precis överallt. Vi började dagen med att besöka Anandatemplet som byggdes 1105, mittornet är 52 meter högt. Härifrån gick färden vidare till Shwezigonpagoden, byggd på

Burma och Kambodja

12 januari 2012 - 28 januari 2012

Argentina och Uruguay

Argentina och Uruguay

7 november 2010 - 27 november 2010

Tre veckors semester med rundresa i Argentina och sedan en veckas avkoppling i Punta del Este i Uruguay

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Monica uppdaterar sin resa