Borders? I have never seen one. But i have heard they exist in the mind of some people. " Thor Heyerdahl" Follow me on instagram for more pix: vanessaohrstrom
hemstad Åre SV, Jämtlands län, Sverige
Senast aktiv - från Lecco, Lombardiet, Italien
Lecco
måndag 2 september 2019 - Lecco, Lombardiet, Italien

Inte långt utanför Citta Alta, Bergamo ligger en hamnstad som heter Lecco. Med kollektivtrafik, tåg tog det oss enbart 40 minuter. Denna stad är inte lika turistig som Bergamo, men ack så fin, och med en härlig atmosfär, att det är värt ett besök. Staden ligger vid como sjön som betyder

Citta Alta
torsdag 22 augusti 2019 - Bergamo, Lombardiet, Italien

Nu har vi varit i Bergamo i ett dygn och har redan hunnit med att kolla in den fina utsiktsplatsen, gamla staden ” citta Alta” och gjort bort oss två gånger. Oturligt nog, när vi skulle inta vår mat på en av alla restauranger, kommer en hund välvilligt och vill hälsa men råkar välta

The blue dimond
måndag 15 april 2019 - Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Sista anhalt i Marocko för den här gången blev staden som också kallas The blue dimond. 💙En pärla som ligger i en dal omgiven av berg, och som är helt täckt i blått. Kändes helt overkligt att strosa runt i alla gatuhörn men otroligt häftigt ställe. Här har det också Mrockanska

Studiebesök
lördag 13 april 2019 - Tanger, Tanger-Tétouan, Marocko

Fram till idag så har resan fortskridit utan problem, och fortsätter så att göra. Dock så var studiebesöket och konventet väldigt rörigt. En organisation som säkerligen gör ett stort och viktigt arbete med migranter, men som vi ej kunde greppa då det enbart talade franska med oss, och

Studieresan
torsdag 11 april 2019 - Ceuta, Spanien

Salam Alekum! Nu har vi precis tagit oss igenom den spansk- marockanska gränsen, och landat på ett hotel i Tetuan, Marocko. Det senaste två dagarna har vi besökt en del organisationer som arbetat med migranter, papperslösa, familjer, kvinnor och ensamkommande. De flesta från Marocko, men

Berg och dalar
tisdag 2 oktober 2018 - Andorra la Vella, Andorra

För att öka dopaminet, lyckohormonet lite ytterligare och stilla vårt abstinens av berg så tog vi tillflykt till Andorra. Ett litet förstendömme som vi tror är ett eget land ( kan tillhöra Spanien eller Frankrike) mellan dessa stater i bergen pyreenerna. Huvudstaden Andorra  la vella var

Romarrikets viktigaste stad i Spanien.
lördag 22 september 2018 - Tarragona, Katalonien, Spanien

Fick ett tips av en familjemedlem, nämligen min far att även besöka Tarragona, vilket vi efter ha studera lite bilder på nätet bestämde oss för att göra. Det roligaste med att resa är just att åka till platser, spontant utan egentligen några förväntningar, oftast genom andras

Den spanska udden
torsdag 20 september 2018 - Cadaqués, Katalonien, Spanien

Från la vall reste vi sedermera tillbaka till spanska sidan, ut mot cadaques. Detta efter att försökt att lifta utan resultat. Blev istället taxi till angel sur mer, buss vidare därifrån mot ytterligare en hållplats för att därefter ta taxi ca 1 timme mot denna lilla by. Otroligt slingriga

Tre underbara dagar i la vall

Efter en kortare tågresa över den spanska gränsen, begav vi oss tillsammans med Oskars familj till den lilla byn la vall. Byn där vi i princip var helt ensamma, och där bröllopet mellan Petter å Maria fulländades. Otroligt vackert beläget, på en utegård till ett gammalt kapell. Temat var

Ett stopp i Girona
torsdag 13 september 2018 - Girona, Katalonien, Spanien

Mellanlandade i den idylliska staden Girona! Både jag och Oskar är verkligen tagna av alla det fina platser som finns i världen, varav Girona är ett av dessa. En ganska liten stadskärna men ack så gemytligt att bara strosa runt i gränderna och bara titta på allt vacker! Vi räknare ut att

Mormors 80-års resa till vackra Rhodos

Mormors 80-års resa till vackra Rhodos

18 september 2019 - 25 september 2019

En familjesemester, med avsikt att fira vår kära mormor på 80-års dagen. All inclusive, 4 **** hotell och nära havet.

Babymoon

Babymoon

21 augusti 2019 - 24 augusti 2019

Sista resan, utan barn, för oss blir förmodligen Bergamo. Vilket vackert och avkopplande ställe, god mat å dryck, glass och fina vyer!

Studieresa i Marocko och Spanien

Studieresa i Marocko och Spanien

8 april 2019 - 17 april 2019

Över gilbraltarsundet mellan två kontinenter, Europa och Afrika.

En minisemester i september

En minisemester i september

9 september 2018 - 25 september 2018

Tre länder ska vi avverka på två veckor, med den Spanska pärlan Barcelona som utgångspunkt. Därefter följer en sightseeing i omkringliggande sevärda städer och byar för sedermera korsa gränsen till den lilla bergsbyn la Valle där ett stundande Bröllop med fantastiska människor väntar. Avslutar resan med ett besök i den vackra bergskedjan Pyrenéerna, i suveräniteten Andorra!

Bosnien hercegovina - Mitt första möte med en balkanstat

Bosnien hercegovina - Mitt första möte med en balkanstat

29 juni 2018 - 2 juli 2018

En kortare visit till Bosnien Hercegovina, närmare bestämt till Tuzla och huvudstaden Sarajevo. Då tiden är knapp, vill vi få en känsla av kulturen: maten, språket musik o-s-v. Jag kan föreställa mig att det hisoriska arvet, det grymma kriget som härjade på 90-talet, kommer att göra sig påmind, i forma av monument, platser och via mänskliga möten. Några besök i dessa spår kommer även att prägla våra tre dagar i denna balkanstat.

Budapest

Budapest

6 april 2018 - 9 april 2018

Vi tog beslutet att göra en kortade visit till Ungerns metropol Budapest.... På agendan, kommer följande nedan; - besöka museum, slottet, den berömda bron, andra byggnader och andra sevärdheter. - shopping och stadsvandring är ett MÅSTE! - Spa, bad, massage...hälsovård,...intet att förglömma. Som agendan lyder får jag en känsla av att vistelsen i Budapest blir, lugnt, avslappnad och allmänt mysig.

Storbritannien /London

Storbritannien /London

21 februari 2018 - 24 februari 2018

Metropolen London står för dörren. Detta med främsta mål att skåda fotboll. En duell mellan hjärtelaget IFK Östersund och Arsenal i självaste Europa League. Det får man inte missa....Men utöver fotboll, står Afternoon Tea, shopping inför vår/sommar samt musikal på agendan.

Sydamerika - 2017

Sydamerika - 2017

1 januari 2017 - 3 juni 2017

Från Havanna till Rio. Genom hela Sydamerika på 5 månader ( 150 dagar) och allt som allt 13 länder. Varje plats har sitt smultronställe, något som är förundrande och häpnandeväckande. Har besökt underverk, och värdsarven Machu picchu, La Santísima Trinidad de Paraná, monumento Cristo Redentor, Salar de Uyuni, chizhe itza och som bilden visar nedan; Foz du iguacu.

En tur till Vasa

En tur till Vasa

11 juli 2016 - 15 juli 2016

Några dagars semester till grannlandet Finland, närmare bestämt Vasa centralort.

La vie en Gdansk

La vie en Gdansk

31 maj 2016 - 6 juni 2016

Den Polska pärlan, Gdansk. Kanske behöver man inte veta hur man ska börja. Det viktigaste är att försöka, visa intresse occ nyfikenhet.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Vanessa uppdaterar sin resa