hemstad Lund, Skåne län, Sverige
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
38:e dagen
söndag 1 oktober 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Nu börjar vår resa ta slut. I morgon flyger vi hem efter att ha rest med tåg och båt från Lund till Tokyo. En fantastisk resa.Idag har vi besökt två parker, verkar vara Tokyobornas favoritnöje på söndagar. Avskedsmiddag med resgruppen ikväll, blir nog känslosamt.

Några dagar i Tokyo
lördag 30 september 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Har inte skrivit på några dagar, har varit strul med resdagboken. Så fort jag försökt ladda upp bilder har den låst sig.vi kom med Shinkansen till Tokyo på torsdag 28:e.Vi bor på en Ryokan i stadsdelen Yanaka och delar ett rum med Ulla o Mats. Även här finns en liten Ginza. På kvällen

Tåg Hiroshima-Kyoto
söndag 24 september 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Det gick väldigt snabbt att åka från Hiroshima till Kyoto. Vi bor på ett typiskt guesthouse där man byter skor mot tofflor vid ingången och sover på madrasser på golvet, ganska tunna är de. Åsa ovh jag delar rum med en kvinna, Irene.vi gick en lång promenad i lungan kvarter,ganska

Miyajima
lördag 23 september 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Till ön Miyajima utanför Hiroshima med spårvagn och färja. Fint monument. Åsa och jag gjorde en rejäl vandringstur.

Shinkansen till Hiroshima. Fredsmuseet.
fredag 22 september 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Spännande tågfärd med Shinkansen, Japans supersnabbtåg. Bi bor på ett enkelt boende med 4-bäddsrum i Hiroshima. Sover på madrasser på golvet. Har tillbringat eftermiddagen på området där första atombomben släpptes. Där finns mycket skakande information om vad som hände.

Färja till Japan
torsdag 21 september 2017 - Pusan, Sydkorea

Snabbtåg till Busan för att ta färja till Japan. Vi gick till fel färjeterminal men det ordnade sig till slut

Sightseeing
onsdag 20 september 2017 - Seoul, Sydkorea

En lugn dag med tempelbesök o rundvabdring i de gamla delarna. Varmt, c:a25 grader. Tillbringat mycket tid på uteserveringar. Packat inför Japan.

Stadsrundtur
tisdag 19 september 2017 - Seoul, Sydkorea

Åsa och jag tog tunnelbana till centrum. Vi gick en runda i  de gamla stadsdelarna med trånga gränder. Hittade ett fint och lugnt ställe där vi kunde sitta ute och ta en cappuccino. Hittades liten marknad där man sålde mat, fisk, grönsaker mm. Mysigt ställe.Efter det gick vi tillbaka till

Shanghai, dag 2
fredag 15 september 2017 - Shanghai, Kina

Franska kvarteren efter frukost. Besökte huset där kinesiska komunistpartiet bildades i juli 1921,  Xingelou 76. Sedan kaffe på litet mysigt utekafé.Efter det var det Shanghais konst o hantverksmuseum, många fina saker.Lunch på en sportbar, Camel, club sandwich och kinesisk IPA, mycket

Färja Kina-Sydkorea
söndag 17 september 2017 - Seoul, Sydkorea

Buss Qingdao till färjeläget i Weihai. Många timmars väntan i terminalen, men vi fick gå på båten några timmar innan avgång. Fick en fyrabäddshytt med stenhårda britsar. De gemensamma toaletterna var riktigt läbbiga. Skönt att slippa de buffliga kineserna i morgon.Förkylningen

Transsibiriska till Japan

Transsibiriska till Japan

26 augusti 2017 - 2 oktober 2017

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ove uppdaterar sin resa