Ryssland light
fredag 25 juli 2008 - Berlin, Tyskland

Jag har lagt märkt till att Tyskland liknar Ryssland till viss del. Ett exempel är byråkratin. Ett annat är ett paket jag fick från USA. Till Sverige tar sig ett sådant paket på knappt två veckor. Hit tog det en månad, jag trodde det hade försvunnit på vägen. Till slut dök det upp ett

Sommarvärme
söndag 6 juli 2008 - Berlin, Tyskland

Förra veckan var det riktigt varmt här, på torsdagen dryga 30 grader. På fredagen regnade det men igår kom en del av värmen tillbaka, cirka 25 grader. Varken tyskarna eller turkarna tog sig hela vägen i EM så något stort firande blev det inte. Det tyska landslaget mottogs vid Brandenburger

Fotbollsfeber
onsdag 18 juni 2008 - Berlin, Tyskland

När jag skriver det här drar andra halvleken av Sverige-Ryssland just igång. Eftersom vi inte har någon TV kollar jag på en tysk internet-sändning. Günther någonting, en fotbollsspelare som hade sina bästa år på 70-talet kommenterar i pauserna. Tyskarna pryder sina bilar med flaggor med

Tysk skatt och Gnosjöanda
måndag 26 maj 2008 - Berlin, Tyskland

Just nu håller jag på att tampas med tysk skatterätt. Jag har försökt reda ut om jag måste registrera ett företag (i sig en enkel, snabbt avklarad sak) eller om jag klarar mig med att lämna in ett formulär med en uppskattning på min inkomst för året. Skatteplanering på hög nivå kan

Ett tag till i Berlin
söndag 18 maj 2008 - Berlin, Tyskland

Dags för en uppdatering. Sedan sist har jag varit en sväng till Sverige, hämtat bilen och åkt ner igen. Från och med tisdag ska jag hjälpa S-Bahn Berlin med deras deltagande i en upphandling i Sverige. Detta betyder tre månader till i Berlin, en bra lön och en ny lägenhet. Det var svårare

Fortsättning på vistelsen
måndag 14 april 2008 - Berlin, Tyskland

Idag har vi varit på zoo. Jag har sett isbjörnen Knut, små och stora apor, piggsvin, fiskar, kungspingviner och en rejäl elefantdase. Vädret har varit bra de senaste dagarna, värme och en del solsken. På jobbet väntar jag på rätt lön. Första månaden fick jag inte en euro i tid,

Måltid
måndag 31 mars 2008 - Berlin, Tyskland

Veckans ord: (die) Mahlzeit. Används vid lunchtid som hälsningsfras. Betyder måltid. I helgen kom en del av värmen tillbaka. De senaste två veckorna har det snöat lite då och då. Inget som lagt sig men snö iaf. I Leipzig där vi firade påsk lade sig snön på marken någon dag. På

Tunnelbanestrejk
torsdag 13 mars 2008 - Berlin, Tyskland

Sedan onsdag förra veckan strejkar tunnelbanetågsförarna i Berlin. De vill ha mer lön, kunde man nästan räknat ut. S-Bahnförarna (pendeltåg) tänkte också strejka f o m den 10 mars men den strejken avvärjdes medelst en överenskommelse. När nu bara S-Bahn går och bussar täcker upp en

Blommor och bin
söndag 9 mars 2008 - Berlin, Tyskland

Idag har vi varit i Botaniska trädgården. Av förståeliga skäl var det inte så mycket att se utomhus i början på mars men inomhus fanns desto mer. Där fanns tropiska växter och blommor, dito från Medelhavsområdet, Nya Zeeland och Australien m m. Många fina blommor var det och många

Teknologiska framsteg, snopprestaurang, barbesök, en det och god mat
lördag 1 mars 2008 - Berlin, Tyskland

Jag lever i ett teknologiskt efterblivet land. Istället för internetbank står det maskiner i banken (ett utrymme som är tillgängligt dygnet runt) varifrån man kan göra överföringar. Bankomater skriver inte ut kontotutdrag, för det finns det en speciell maskin enbart för detta syfte.

Nein, keine Lederhosen bitte. Ich möchte Sauerkraut!

Nein, keine Lederhosen bitte. Ich möchte Sauerkraut!

1 februari 2008 - 15 augusti 2008

Händelser, reflektioner, tankar och intryck från min vistelse i Berlin. Jag har "utökat" min resa med några månader eftersom jag påbörjat en projektanställning.

Господин Пэр в Москве

Господин Пэр в Москве

30 augusti 2006 - 1 juli 2007

Följ mina öden och äventyr under min tid på universitetet uppkallat efter Georgij Valentinovich Plekhanov

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Per uppdaterar sin resa