Trinidad - en pastellpärla
söndag 14 juli 2019 - Trinidad, Sancti Spíritus, Kuba

Som vanligt övervägande frukt till frukost. Idag också Guave, som vi bara provat på i den lokala Romen förut. Annars är det mest mango o ananas som gäller - mycket gott.Inledde dagen med en promenad tillbaka till Punta Gorda, som vi såg igår från tåget. Vi ville kolla in de maffiga husen

Hett i Cienfuegos
lördag 13 juli 2019 - Cienfuegos

Har idag tagit oss från Vinales till Cienfuegos, vilket tog ca 6 timmar. Åkte första biten, till en plats utanför Havanna, i en Chrysler Saratoga, och då var också ett par tjejer från Australien med. De sista 4 timmarna åkte vi Peugeot, där den utlovade ACn bestod av nedhissade fönster

Rural paintings o bad
fredag 12 juli 2019 - Vinales, Kuba

12 juli[ ] Inte så mycket träningsvärk efter de 4 timmarna på hästryggen igår som jag kunde trott. Känns mest i händerna efter att jag krampaktigt höll mig i i allt som gick att greppa på sadeln...min häst, som säkert var jättesnäll, hette Ranchero förresten medan Theos o Henriks

Vidare till Vinales!
torsdag 11 juli 2019 - Vinales, Kuba

11 juliIdag har vi åkt Taxi Collectivo från Havanna till Vinales - ca 2,5 Tim västerut. Vår chaufför José kryssade bestämt mellan påkörda o levande djur, liftare, ekipage med häst o vagn och hål i motorvägen. Vi åkte tillsammans med ett schweiziskt och ett engelskt par i en röd Cheva,

Första dagen!
onsdag 10 juli 2019 - Havanna, Havanna, Kuba

10 juliKom till vårt första boende i Havanna, ett Casa Partucular (privat boende) vid 23-tiden tisdag kväll. I vår svenska tideräkning var klockan då 5 på morgonen, så vi var ganska möra. Välkomnades av en spansktalande gammal dam ute på gatan och en yngre tjej som kunde några få ord

Imorgon bär det av
måndag 8 juli 2019 - Gråbo, Västra Götalands län, Sverige

Den första, riktiga semesterdagen ägnas åt packning och andra förberedelser för årets sommarsemester-resa. Denna gång åker vi alltså till Kuba och Mexiko.Jag har som vanligt tänkt skriva dagbok från resan och hoppas kunna nyttja Resdagboken. se. Kommer dock kunna bli problem, dels pga

Hemma igen efter en kul dag i München
torsdag 2 augusti 2018 - Gråbo, Västra Götalands län, Sverige

Efter en oerhört kämpig och svettig natt i ett hotellrum utan AC, gav vi oss ut på stan tidigt!Jag tågluffade genom denna stad för sisådär 30 år sen, H o T hade inte varit där innan, så vi hade inte särskilt stor koll på stan i förväg.Vi gick först till Viktualienmarkt - en marknad

Öl o lederhosen
onsdag 1 augusti 2018 - München, Bayern, Tyskland

Efter att ha badat vid poolen fram till lunch, tog vi taxi till flygplatsen. En mycket trevlig o pratsam chaufför berättade om Kroatien, kriget o en massa annat intressant. Frågade även oss om situationen i Sverige. Givande resa!Kom till München vid 18tiden. Efter en timmas tunnelbaneresa var

Repris på gårdagen nästan
tisdag 31 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Bad hela dagen lång även idag.Fast idag startade vi på Copacabana, en av stränderna, där grabbarna la 2 timmar på den vattenhinderbana som fanns där. Kul att se dom på håll, mycket klättring o balansövningar. Både Henrik o Theo åkte på några rejäla magplask när de lite oplanerat

Nedräkning
måndag 30 juli 2018 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Kan verkligen inte bjuda er på några större nyheter idag. Efter önskemål från Theo har en heldag tillbringats vid poolen. T o m lunchen intogs där.Ett tecken på att vi börjar kunna detta nu är att både Henrik o jag deltog i den dagliga vattengympan. Det är alltid underhållande att se

Kuba & Mexiko

Kuba & Mexiko

9 juli 2019 - 2 augusti 2019

Fam Jakobsson-Hansson gör en kombo-resa bestående av 10 dgr på Kuba, följt av 14 dgr i Mexiko. Häng med oss!

Kroatien

Kroatien

18 juli 2018 - 2 augusti 2018

Ett par veckor i Kroatien med Dubrovnik som bas. Vi tillbringar först några nätter i Mlini, strax utanför Dubrovnik. Sedan bilar vi till nationalparken Krka några dagar, och avslutar på Babin Kuk (jo, halvön heter så) med sol o bad.

Mallorca med familjen Jakobsson Hansson

Mallorca med familjen Jakobsson Hansson

12 juli 2017 - 27 juli 2017

Eftersom jag fick lite smak för det här med resedagböcker förra året i USA, passar jag även i år på att skriva lite om vår semesterresa. Även om den detta år troligen blir av en "slappare" karaktär och lite kortare.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Pia uppdaterar sin resa