Siljan runt
onsdag 5 augusti 2020 - Sollerön, Dalarnas län, Sverige

Vi velade en stund på morgonen kring vad vi skulle hitta på idag. Buss in till Mora eller riva tältet och istället ge oss ut på längre äventyr med Transiten?Det blev alternativ 2. Vi (läs Henrik) har efter dessa veckor blivit ganska snabba på att ta upp o ner tältet, och eftersom Henriks

I Vasas spår
tisdag 4 augusti 2020 - Sollerön, Dalarnas län, Sverige

Redan när vi började planera för vår Sverige-semester pratade Henrik o Theo om att det vore kul att testa att cykla Cykel-Vasa-sträckan. Henrik har deltagit i tävlingen 3 ggr tidigare, men för Theo skulle det förstås krävas lite extra.Vaknade till strålande solsken och efter frukost

Sveriges högsta vattenfall
måndag 3 augusti 2020 - Särna, Dalarnas län, Sverige

Efter frukost o städning lämnade vi stugan. Henrik hade siktat in sig på Lofsdalen, där han o Theo skulle cykla lite downhill. När vi efter många om o men kom fram verkade hela byn ha tagit semester. Helt dött, inget öppet. Mer än en dålig restaurang på campingen, där vi slängde i oss

Bästa vattenfallet hittills
söndag 2 augusti 2020 - Vemdalen, Jämtlands län, Sverige

Nu närmar vi oss slutet på denna Sverige-resa och börjar förbereda oss för hemresa, dock med några trevliga övernattningar längs vägen.Idag åkte vi iväg för ytterligare en liten vandring till ett vattenfall. Detta låg utanför Klövsjö och hette Fettjeåfallet. Det inbegrep en

Samevistet o Fallmoran
lördag 1 augusti 2020 -

Så skönt att sova i stuga i natt. Efter frukost packade vi ryggsäcken och åkte till Storhogna och parkerade. Planen var att vandra till Samevistet och Fallmoran. Samevistet, där det finns en våffelstuga, har vi besökt nån gång vintertid. Nu var stugan stängd, men det var ändå ett bra

Lillbabs, cykling o myggor
fredag 31 juli 2020 - Vemdalen, Jämtlands län, Sverige

När vi packat ihop våra pinaler på campingen åkte vi till en fin Skatepark/Cykelpark inne i Hudik där Theo körde runt en stund på kickbiken.En knapp timma senare var vi i Järvsö - Lillbabs-land. Vägen till Järvsö var fin med många sjöar och röda stugor.Vi åkte först till

Regniga o gråa Hudik
torsdag 30 juli 2020 - Hudiksvall, Gävleborgs län, Sverige

Av glada Hudik har vi inte sett särskilt mycket idag. Det duggregnade redan när vi vaknade. Eftersom prognosen visade allt sämre väder ju längre dagen gick tog vi på oss regnkläder o cyklade in till stan tidigt på förmiddagen. Campingen, Malnbaden, ligger bara 4 km från stan.Det blev

Blåbärsfärgat lår
onsdag 29 juli 2020 - Hudiksvall, Gävleborgs län, Sverige

Efter en regnig natt sken åter solen när vi vaknade. Efter frukost tog vi en promenad genom skogen ut på udden, nära campingen. Gjorde mitt bästa för att undvika halkiga stenar, ändå så låg jag helt plötsligt på marken - i blåbärsriset - och med låret på en uppstickare rot. Aj.

Roslagen
tisdag 28 juli 2020 -

Vaknade 6.30 och efter frukost lämnade vi Småland. Åkte i princip nonstop norrut tills vi vid lunch anlände till Norrtälje. Efter en god måltid strosade vi runt lite på måfå. En mysig stad i min smak. Handlade till o med på ett par loppisar, bland annat några gamla Wahlströms-böcker.

Tillbaka på fastlandet
måndag 27 juli 2020 - Oskarshamn, Kalmar län, Sverige

Åt frukost, duschade, tog ned tält o stoppade in cyklarna i Transiten o vips var vi iväg.Tog till att börja med sikte på Katthsmmarsvik, där vi kollade in hamnen lite snabbt. Sen vidare till Ljugarn, med många mysiga hus, och tog en fika på Espegards konditori.Vidare söderut på östsidan,

Semester i Sverige  - javisst går det!

Semester i Sverige - javisst går det!

19 juli 2020 - 10 augusti 2020

Corona satte stopp för sommarens planerade båtluff i Grekland. Nu kommer vi istället iväg till Gotland och dessutom blir det en roadtrip en bit norrut. Häng med!

Kuba & Mexiko

Kuba & Mexiko

9 juli 2019 - 2 augusti 2019

Fam Jakobsson-Hansson gör en kombo-resa bestående av 10 dgr på Kuba, följt av 14 dgr i Mexiko. Häng med oss!

Kroatien

Kroatien

18 juli 2018 - 2 augusti 2018

Ett par veckor i Kroatien med Dubrovnik som bas. Vi tillbringar först några nätter i Mlini, strax utanför Dubrovnik. Sedan bilar vi till nationalparken Krka några dagar, och avslutar på Babin Kuk (jo, halvön heter så) med sol o bad.

Mallorca med familjen Jakobsson Hansson

Mallorca med familjen Jakobsson Hansson

12 juli 2017 - 27 juli 2017

Eftersom jag fick lite smak för det här med resedagböcker förra året i USA, passar jag även i år på att skriva lite om vår semesterresa. Även om den detta år troligen blir av en "slappare" karaktär och lite kortare.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Pia uppdaterar sin resa