Här skall ni till våren kunna läsa om min resa som bland annat besöker Europas två mest berömda vulkaner: Vesuvius och Etna.
hemstad Kalix NO, Norrbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Perstorp, Skåne län, Sverige
Nu är resan slut!
onsdag 4 juli 2018 - Perstorp, Skåne län, Sverige

Yes!Nu är vi hemma i Perstorp efter en ljuvlig resa från Karlskrona genom ett sommarfagert Sverige.Det är alltför tidigt att utvärdera en sådan resa vi gjort. Huvudet är fullt av händelser och upplevelser som måste sjunka in i medvetandet och sättas i sitt sammanhang. Lite statistik:13

Sista natten på utländsk mark ...

Det finns ytterst få anledningar att turista i Bartoszyke. Staden är liten och affärerna dåligt sorterade. Lite märkligt eftersom man ligger på huvudvägen till Kaliningrad och det borde gynna en diversifierad handel. Vi lyckades exempelvis inte finna en sportbutik värt namnet. Om man

Kallt i (Nord)Polen!
söndag 1 juli 2018 - Augustów, Podlasiens vojvodskap, Polen

Det hjälps inte, men när man kommer mot slutet av en lång resa, då blir det mest transportkörning. Idag har vi flyttat oss från Biala Podlaska till Augustow. När vi startade i morse låg gatorna öde i Biala Podlaska. Polackerna tar nog det här med kyrksöndag ganska allvarligt. I byarna

"Hemma" i Polen igen ...
lördag 30 juni 2018 - Biała Podlaska, Lublins vojvodskap, Polen

Efter 1½ timmes oändlig väntan vid Ukrainsk/Polska gränsen kändes det som att komma hem när vi körde in i Polen. Den här resan var Ukraina en besvikelse med sina nitiska poliser, dåliga vägar och som vi upplevde det en avvaktande inställning till oss som besökare. Det känns som om det

En vanlig dag i Lviv
fredag 29 juni 2018 - Lviv, Lvivska, Ukraina

Naturligtvis tar man chansen till sovmorgon en dag som denna, och dessutom en liten lur efter frukosten! Kändes helt rätt eftersom regnade föll. När vi till slut samlat våra krafter, promenerade vi en kilometer ner till gamla stan, där alla turister finns.Efter en kopp kaffe beslutade vi oss

Fortsatta polistrakasserier ...
torsdag 28 juni 2018 - Lviv, Lvivska, Ukraina

Idag var målet att köra över bergen till Lviv på kortast möjliga tid och helst undvika de värsta vägarna. Det är nästan omöjligt att beskriva så dåliga vägarna är här uppe i bergen. Gamla asfaltvägar översållade med potthål som ibland är en meter i diameter och mycket djupa.

Riggat polisingripande blev förhandlingsbart
onsdag 27 juni 2018 - Khusts'kyi district, Zakarpatska, Ukraina

Ibland är det som när Martin Ljung skulle leda gamla tanter över gatan. Ibland gick det bra och ibland inte alls! För min del var morgonen särskilt mosig. Arne blåste revelj redan klockan sex och då hade inte min mage vaknat, och dessutom lyckats övertala resten av kroppen att också göra

Granhonung!
tisdag 26 juni 2018 - Vatra Dornei, Suceava, Rumänien

Nej, björnen visade sig inte  i går kväll. Vi gråter inte, men björnen borde, eftersom den missade att bli stor stjärna på Facebook!Ganska ruggigt väder på morgonen, så vi rustade oss med regnställ och långa kalsonger. Värmen steg något och dagen utvecklade sig till att bli en

Björnvittring igen!
måndag 25 juni 2018 -

Orsaken till denna sena rapport är att vi bedriver björnspaning! Vi befinner oss i Baile Tusnad där björnarna varje kväll kommer ner till staden och vittjar söker mat. Ett av resans mål var att få se dessa björnar, men som vanligt när man väntar på vilda djur får man ha tålamod. Har

En grusrunda -magnum!
söndag 24 juni 2018 - Rumänien

Fy tusan vad trötta vi var när vi kom fram till hotellet ikväll. Vi hade då suttit tio timmar i sadeln och avverkat drygt 30 mil, varav 8 mil på svår grusväg.Morgonen började kärvt med endast 13 grader, men vi var väl förberedda med långkalsonger och tröjor. De första 2 milen gick som

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Florens 2014

Florens 2014

20 maj 2014 - 19 juni 2014

Mc-resan för 2014 börjar ta form. Ursprungligen är den inspirerad av Dan Browns senaste bok: Inferno. Handlingen i boken utspelas till stor del i Venedig och Florens fantastiska miljöer. Dessutom skall jag besöka Kärnten i Österrike och den berömda Italienska Rivieran. Därefter åker jag de två legendariska rutterna i de franska alperna: Route des Grand Alpes och Route Napoleon samt bergen i Chevennerna. I bara farten blir det besök i städerna Genua, Marseilles, Avignon och berömda bron Millau i Frankrike. Hemresan sker via Luxembourg, Moseldalen och ett par gamla Tyska städer. I år åker jag inte ensam, utan Arne Svensson från Perstorp blir min färdkamrat. Vi kör BMW båda två, så vi har mycket gemensamt! Efterhand skall jag lägga upp rutten här på bloggen. Vi hörs!

Resan till Etna 2013

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa