Här skall ni till våren kunna läsa om min resa som bland annat besöker Europas två mest berömda vulkaner: Vesuvius och Etna.
hemstad Kalix NO, Norrbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Sista rapporten
onsdag 28 juni 2017 - Perstorp, Skåne län, Sverige

Fyra minuter över 14.00 anlände vi till Perstorp idag och därmed är resan slut. Från Kapellskär till Perstorp: 1223 mil, 39 dagar genom Estland, Ryssland, Kazakhstan, Ukraina, Belarus, Polen, Tyskland och Danmark.Vi tackar alla som följt oss på resan och lämnat "stöttande" kommentarer.

Tyska småstäder glänser
tisdag 27 juni 2017 - Dannewerk, Schleswig-Holstein, Tyskland

Resan börjar lida mot sitt slut, och idag har vi klarat av näst sista etappen och landat på ett "bikerställe" i Dannevirke. På vägen hit har vi passerat ett otal små tyska städer, vilka alla utstrålar ett välmående ljusår från de vi sett i en del ryska områden.Annars har dagen mest

"Den Röde Baronen"!
måndag 26 juni 2017 - Lübeln, Küsten, Niedersachsen, Tyskland

I hällande regn körde vi på morgonen till BMW-handlaren i närheten. Jag köpte en ny hjälm och när de fick reda på att vi var från Sverige och var på väg hem från Kazakhstan blev det fotografering!Vid tretiden anlände vi till Kartoffelhotellet i Lubeln och besatte vårt rum. Stort rum

Hantlarna var OST!
söndag 25 juni 2017 - Berlin, Tyskland

Först måste vi rapportera att "hantlarna" var OST! Vi gissar att det var fårost med röksmak. Lite avvikande som kaffebröd, men vi "pinade ner" en av hantlarna och mår förträffligt så här dagen efter.Från dagens resa finns inte mycket att berätta, eftersom vi tog huvudvägen mot Berlin

Torun, pepparkakornas stad
lördag 24 juni 2017 - Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen

Idag har vi fört en 32 mil lång kamp med den Polska trafiken som ofta består av bilförare som hatar att bli omkörda och älskar att köra om! Med den bemanningen blir trafiken ett vågspel ca 15 km/tim snabbare än gällande hastighetsgränser och där heldragna linjer på vägen bara upplevs

Midsommar i Masurien
fredag 23 juni 2017 - Ełk, Ermland-Masuriens vojvodskap, Polen

Så är vi då tillbaka i vårt älskade EU! Det känns nästan som att komma hem när man kör in i Polen efter en månad i "österled". Dagens färd från Minsk till Elk har gett oss en fingervisning om att Belarus tänker utveckla sin kontakter med väst. Huvudvägen M6 som går från Minsk mot

Minsk - staden utan graffiti
torsdag 22 juni 2017 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Idag har vi utforskat Minsk genom att åka en turistbusstur (2 timmar) samt en längre promenad längs huvudgatan. Vi är helt bedårade av staden! Här finns fantastiska byggnader och torg. Staden växer med rekordfart och hotellen skjuter som svampar ur jorden. Och inte vilka svampar som helst,

Fiske på åkrarna!
onsdag 21 juni 2017 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Eftersom dagens körning inte innehöll mer dramatik än att jag fick "plugga om" bakhjulet, eftersom pluggen från steppen börjat pysa lite, skall jag ägna mig åt jordbruk och fiske!Överallt på de odlade slätterna ser man rektangulära vattensamlingar där folk sitter och fiskar. Det är

Kärleksnäste
tisdag 20 juni 2017 - Vitsebsk, Vitsebsks voblasts, Vitryssland

Idag har det varit enkelt. 33 mil rakt fram på samma väg. 22 grader varmt med tilltagande vind. Det är tydligen regnväder på gång i Belarus.På vägen hände inget speciellt annat än att vi körde om två gamla lastbilar lastade med kolbriketter. Det var länge sedan man såg sådana i

Inne i Belarus ...
måndag 19 juni 2017 - Homel, Homels voblasts, Vitryssland

Kanonväder hela dagen och allt skulle ha varit perfekt om inte gränsövergången återigen kändes besvärlig. Först stoppades vi i skogen av två Ukrainska militärer som undrade vart vi var på väg. Eftr en "bjudcigarett" och ett snack runt kartan fick vi fortsätta fram emot den stora

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Florens 2014

Florens 2014

20 maj 2014 - 19 juni 2014

Mc-resan för 2014 börjar ta form. Ursprungligen är den inspirerad av Dan Browns senaste bok: Inferno. Handlingen i boken utspelas till stor del i Venedig och Florens fantastiska miljöer. Dessutom skall jag besöka Kärnten i Österrike och den berömda Italienska Rivieran. Därefter åker jag de två legendariska rutterna i de franska alperna: Route des Grand Alpes och Route Napoleon samt bergen i Chevennerna. I bara farten blir det besök i städerna Genua, Marseilles, Avignon och berömda bron Millau i Frankrike. Hemresan sker via Luxembourg, Moseldalen och ett par gamla Tyska städer. I år åker jag inte ensam, utan Arne Svensson från Perstorp blir min färdkamrat. Vi kör BMW båda två, så vi har mycket gemensamt! Efterhand skall jag lägga upp rutten här på bloggen. Vi hörs!

Resan till Etna 2013

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa