Här skall ni till våren kunna läsa om min resa som bland annat besöker Europas två mest berömda vulkaner: Vesuvius och Etna.
hemstad Kalix NO, Norrbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Tre goda nyheter från Ryssland.
måndag 24 juni 2019 - Pavlovsk, Voronezj, oblast, Ryssland

Om motorcykelkörningen idag, finns inte mycket att berätta. 40 mil efter den mäktiga M4  mot Moskva. Vägen är som en stor pulsåder mot Rysslands hjärta och går fram genom ett böljande storslaget öppet jordbrukslandskap. Stora åsar går från väster till öster och vägen går upp och

Fisksoppetest!
söndag 23 juni 2019 - Rostov-na-Donu, Rostov, oblast, Ryssland

Klockan är snart 20.30 och mörkret sänker sig över Rostov. Gatorna fylls av människor som hukat inomhus undan värmen som nu sakta börjar ge efter. Vi har just kommit hem efter en "fisksoppetest" på en berömd fiskrestaurang vid floden Dons strand.Lonely Planets skribent anser att fisksoppan

Välkommen till Poctob!
lördag 22 juni 2019 - Rostov-na-Donu, Rostov, oblast, Ryssland

Ursäkta stavningen, men man blir lätt influerad av de märkliga ryska alfabetet. Vi befinner oss i Rostov vid Don, den stora ryska floden och kosackernas hemvist. Hit har vi kommit efter drygt 30 mils resa på ganska bra ryska vägar och i en tryckande värme. Stundtals låg termometern på 36

Kamazlastbilar i "slipstream"!
fredag 21 juni 2019 - Armavir, Krasnodar kraj, Ryssland

Efter en del språkförbistring erhöll vi en frukost bestående av havregrynsgröt med smörbrunn innan vi lämnade Nalchik på morgonen för färd nordvästut mot Armavir efter E50.  Ut på den platta och enorma Kuban Steppe, kanske Rysslands kornbod just nu. Här odlas majs, korn, solrosor,

Genom nålsögat ...
torsdag 20 juni 2019 - Naltjik, Kabardinien-Balkarien, Ryssland

Dagen började med ett kyrkobesök, sedan vi ätit frukost, utfordrat Arne med plommon och gårdens hund med korv. Naturligtvis tog vi den svåraste vägen upp till Gergeti Trinity Church, men det sägs ju att man skall vandra den smala vägen! Kyrkan ligger fantastiskt på en bergstopp, lika hög

Bilkö i Kaukasus!
onsdag 19 juni 2019 - Stepantsminda, Georgia, USA

Idag tog vi språnget upp i Kaukasus igen. 42 mils körning från Ganja i Azerbaijan via Tblisi upp till Stepantsminda i Georgien nära ryska gränsen. Ganska tråkig körning, förutom den caféägare vi kom i samspråk med under en paus. Han ritade ut vägen upp i bergen på en papperslapp åt

Från lera till överklass ...
tisdag 18 juni 2019 - Ganja, Azerbajdzjan

Dagens körning mellan Baku och Ganja, ca 32 mil, har varit lite av en pärs. Termometern har pendlat mellan 35-37 grader och vinden har stundtals ruskat om oss ordentligt. Turligt nog har vägen varit bred och fin med farter upp till 110 km/tim.Efter 6 mils resa söderut efter Kaspiska havet kom

"Doppat en sardin i olja i Baku"
måndag 17 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Har ni försökt pruta med en dövstum taxichaufför? Det har vi och misslyckats! Eller kanske han spelade dövstum? I så fall var det en genialisk idé! I morse åkte vi till ett av Bakus största köpcentra och betalade bara 3 manat för taxiresan som beställdes från hotellet. Men hemresan

Ingen kan läsa en karta!
söndag 16 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Frukosten var nära att bli ett spektakel. Nere i frukostrummet möttes vi av en servitör som räckte oss var sin papperspyramid. Den såg ut som en dumstrut, så jag satte den på huvudet och såg dum ut. Nej, på pyramidens sidor var de möjliga frukostalternativen beskrivna, så vi fick välja

Nybakt bröd och sidenschalar
lördag 15 juni 2019 - Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

På dagens program var inskaffandet av Azerbaijanska sidenschalar första prioritet. Vi störtade mot Lahic, en by ett par mil uppe i bergen, men blev fikasugna under vägen, så vi stannade vid ett lokalt gatukök i skogen. Där inhandlade vi en burk honung och väntade tåligt på att ett

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lars-Erik uppdaterar sin resa