"Tant" som rest runt hela världen i drygt 30 år. Arbetar till vardags som förskollärare på en förskola i mellansverige,är huvudskyddsombud för Lärarförbundet.Gillar att köra motorcykel och min gamla Volvo-PV, och att spela gitarr på de flesta ställen jag besöker eftersom det är ett bra sätt att skapa nya kontakter på !! Har besökt flera länder i Asien,(Indien, Kambodja, Thailand,Laos, Vietnam, Malaysia inkl. Borneo), Singapore,Kina (Hongkong), Dubai, Sharjaa i Förenade Arabemiraten, Indonesien inkl.Bali, Ett antal EU & icke EU länder i Europa, Ecuador,Galapagos,Peru,Amazonas, Curacau, Barbados, Trinidad & Tobago i Västindien, Oceanien, Tonga,Fiji,Samoa, Nya Zeeland, Australien inkl. Tasmanien, USA (Hawaii,LA ), Sydafrika, Swaziland, Chile, Argentina, Uruguay, Brasilien, Seychellerna, Mauritius, Mexico och en del andra små "flugskitar" i världshaven. Nu har det sammanlagt blivit 48 länder, så det klart, en del saker har man upplevt !!!
Senast aktiv - från Valladolid, Yucatán, Mexiko
Näsbjörn och skumtomtar

🌝🐾I morse blev vi varse att det rör sig vilda djur runt hyddan. Det kom en näsbjörn smygande när vi skulle gå iväg. Den rotade efter mask och insekter, troligen, för den hade inte tid med oss. Plötsligt klättrade den med lätthet upp i en palm och krafsade, sedan ner igen. Som tur

Tequilafabrik med provsmakning 😀😁😆🙃
fredag 20 januari 2017 - Valladolid, Yucatán, Mexiko

Har besökt Mayapan Tequila distillery i Valladolid för en intressant genomgång i hur man tillverkar tequila och odlar agave och dess frukt för just den tillverkningen.De odlar agaven alldeles utanför och använder hästar som hjälper till. Frukten pressas och får jäsa och man destillerar en

Världens underverk
torsdag 19 januari 2017 - Chichén Itzá, Yucatán, Mexiko

Det var värt all möda att resa till Chitzen Itza även om det var väldigt varmt att gå runt där några timmar. Området är stort men inte som i Ankor Wat i Kambodja, som är enormt.Lärde mig mycket om mayakulturen och deras otroliga byggnadsteknik. De tänkte också tredimensinellt kan man

New plans for tomorrow ....
torsdag 19 januari 2017 - Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Jag sager som Sickan I Jonssonligan: Jag had en plan....Planerar att resa ca 20 mil 🚍 med buss till  Ett av de nya 7 underverk, som kom till 2008, namligen Chitzen Itza, vid Merida. Gamla Mayaruiner som ar intressanta. Ska aven finnas ett tequiladestilleri en bit darifranHar varit vid 2 andra

Tråkigt med dödsskjutningarna
måndag 16 januari 2017 - Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

I närheten där vi vistas just nu finns Blue Parrot där det var dödsskjutningar inatt. Någon galning började skjuta på två nattklubbar samtidigt. HIttills har fem döda och ca nio till tio blivit skadade, men borgmästaren är lite förtegen. Den tiden på dygnet som detta hände låg vi och

SLappa dagar i hängmattan & vid havet
söndag 15 januari 2017 - Mexiko

LIte djungelkänsla när man hör beostarar och andra fåglar slåss om reviren, när man slappar i hängmattan.Det kom en leguan knallande förbi när jag spanade ut på gångvägen. Den hade inte särskilt bråttom och väntade så jag hann ta lite bilder.Har studerat hur man bygger murar här.

Varmt i havet !!
torsdag 12 januari 2017 - Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Idag blev det slappadag vid havet på förmiddagen. 30 grader i havet gör att det inte hjälper speciellt mycket för att svalka sig, men i solen är det mycket varmare.Har hittat en flowerpowerbil bland annan bråte i en affär, den skulle vara häftig att ha hemma. Synd att frakten är så dyr

Vid havet....
onsdag 11 januari 2017 - Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Poolen vid havet är fantastisk. Det fläktar precis lagom idag....

Hola ......

Tropiskt djungelboende i fantastiska hyddor. Alldeles för god mexikansk mat och otroligt trevliga människor.Utforskar omgivningarna som är väldigt ovanliga med mycket naturkonst och ekologiskt tänkande.

30 grader .....
måndag 9 januari 2017 - Cancún, Quintana Roo, Mexiko

Bad.....Pool....Mexican flod.....

Mexico 2017

Mexico 2017

6 januari 2017 - 2 februari 2017

MEXICO ett land med många kontraster, fina stränder, maiaindianer, ruiner, öar i världsklass, cowboys, fantastiskt djurliv, färgstark indiankultur med urgammalt hantverk, och en massa annat som får utforskas på plats. Här pratas ett otal olika indianspråk men även spanska, som man nu måste uppdatera !! Hoppas det är värt den långa flygresan från lilla Sverige.

Seychellerna & Mauritius 2014

Seychellerna & Mauritius 2014

20 november 2014 - 14 december 2014

Thailand-Laos-Vietnam 2013

Thailand-Laos-Vietnam 2013

2 mars 2013 - 1 april 2013

Har tänkt göra en rundresa några veckor , framför allt i Laos & Vietnam, med ett stopp i Thailand några dagar. Därför har jag kollat runt på en lämplig rutt sedan årsskiftet och nu börjar de flesta delar falla på plats. Finns så himla mycket intressant att se i dessa länder och värmen får man ju på köpet.

SYDAMERIKA  2011

SYDAMERIKA 2011

21 november 2011 - 19 december 2011

Förra året drabbade en svår jordbävning Chile. I år hoppas vi att det inte händer, för nu har vi tänkt förverkliga en dröm att resa över kontinenten från Santiago de Chile via Buenos Aires i Argentina och vidare till till Rio de Janeiro i Brasilien,på östra sidan av Sydamerika, med en avstickare till Uruguay. När vi var i Peru för två år sedan kom det en jordbävning året före innan vi reste dit, men även en till året efter. Det gäller att ha tur och att våga chansa om man ska hinna se världen innan rullatorn gör sitt intrång i hemmets vrå !!!!!

Sydafrika 2010

Sydafrika 2010

5 februari 2010 - 28 februari 2010

Äntligen har ett nytt år börjat, det år som ska ta mig till Sydafrika och Swaziland. Ska bli intressant att göra safari i Kruger nationalpark i norra Sydafrika, promernera i Drakensbergen och besöka världens vackraste stad, Kapstaden.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Maiken uppdaterar sin resa

Välkommen till
nya resdagboken.se

Vi håller på att bygga om för fullt, därför kanske allt fungerar precis som det ska.

Hittar du några fel, eller kanske har du önskemål om ny funktionalitet? Skriv i forumet så svarar vi så snabbt vi kan! Börja surfa!