"Tant" som rest runt hela världen i drygt 30 år. Arbetar till vardags som förskollärare på en förskola i mellansverige,är huvudskyddsombud för Lärarförbundet.Gillar att köra motorcykel och min gamla Volvo-PV, och att spela gitarr på de flesta ställen jag besöker eftersom det är ett bra sätt att skapa nya kontakter på !! Har besökt flera länder i Asien,(Indien, Kambodja, Thailand,Laos, Vietnam, Malaysia inkl. Borneo), Singapore,Kina (Hongkong), Dubai, Sharjaa i Förenade Arabemiraten, Indonesien inkl.Bali, Ett antal EU & icke EU länder i Europa, Ecuador,Galapagos,Peru,Amazonas, Curacau, Barbados, Trinidad & Tobago i Västindien, Oceanien, Tonga,Fiji,Samoa, Nya Zeeland, Australien inkl. Tasmanien, USA (Hawaii,LA ), Sydafrika, Swaziland, Chile, Argentina, Uruguay, Brasilien, Seychellerna, Mauritius, Mexico och en del andra små "flugskitar" i världshaven. Nu har det sammanlagt blivit 48 länder, så det klart, en del saker har man upplevt !!!
SOLNEDGÅNG i LUFTEN
torsdag 2 februari 2017 - México, Chiapas, Mexiko

Det sista vi upplever sista dagen är en seglande vacker fregattfågel svävande över havet, goda färskpressade juicedrinkar och den sagolika stranden på paradisön Holbox. Att det sedan blir en magisk solnedgång när planet flyger in över Goose Bay i Canada är inte heller fel.Har sett solen

Fler bilder.....

En liten mikrodel av mina gener är nog mayaindian från Mexico eller Quechoa indian från Peru eller Ecuador, för det är många saker som används här som passar som hand i handske. Alltså inte Tequilan den är ett skämt och smakar pyton, men den mexikanska maten är väldigt god. Kryddstark

Lång väntan på flygplatsen

Tiden går sakta när man ska hem, lång väntan och incheckning går inte alltid snabbt, men så är det. Bara glad att jag lyckades få ihop väskan. Konstigt att den blir så tjock på några veckor.Världens bästa Bellboy, hjälper till och har lite knep så allat fixar sig.......Ska ladda upp

Dags att knyta ihop säcken !!
onsdag 1 februari 2017 - Cancún, Quintana Roo, Mexiko

Tyvärr får man inte vara borta i evigheter. Tåkigt att ta avsked från nya vänner, djur och natur.Åker heller inte tillbaka till samma ställen på semester, det finns så mycket att upptäcka i världen.Allt ändrar sig snabbt över tid och det som var på ett sätt för 25 år sen är sig

Hängmatta,solnedgång, storm och en tallefjant 🐿 🐾

Den som uppfann hängmattan är ett geni så Trump har inte kunnat komma på en sån enkel genial ide'. Den löser sömnproblem, torkar supersnabbt vid regn, kan användas till att hänga tvätt på, att vifta bort flugor med och mycket mer. Den har använts flitigt efter badet när man bara vill

Bird Island & Passion Island 😌. 🌴
söndag 29 januari 2017 - Isla Holbox, Quintana Roo, Mexiko

Man får säga vad man vill om fåglar, men de är intressanta och väldigt personliga. Man ser skillnad i temperament fast det är samma art.Idag hade vi sån tur att en båtkille skjutsade oss så vi kom först av alla till den skyddade ön, Bird Island. Där satt fregattfåglar, brun och vit

Bara lugnt

Det finns sand .....och så finns det riktigt fin sand.....här !!!Den är så finkornig att den känns som mjöl. Så himla skön att gå barfota i. Det kommer man definitivt att sakna hemma .Konstnärer finns det gott om som målar fint på väggarna utanpå alla pastellmålade hus. Kanske är

God öl och fina solnedgångar 🌅 🌴 🐈 🍻
fredag 27 januari 2017 - Isla Holbox, Quintana Roo, Mexiko

Här dricker man öl med en lime till. Det är mycket godare än man kan tro. Ölen är också helt godkänd, iskall och dricks alltid direkt ur flaskan. Ekotänk, man sparar på vatten och diskmedel, dessurom är det gott .....idag har det varit en riktig slappadag. Kollar in golfbilarna som kör

PARADISÖN HOLBOX 🌎 🏖 🌅
torsdag 26 januari 2017 - Isla Holbox, Quintana Roo, Mexiko

Snacka om lugnt !!! Vilken fantastisk ö. Inga höga hotellkomplex, inga bilar, bara små golfbilar, vägarna är som i Sverige på 1800 talet alltså små, smala guppiga  och endast av tillplattad sand. Små gulliga hus eller hyddor, en del i pastellfärger som lyser upp bland palmerna. Hela ön,

Strandhäng 🏖 🍍 😎
måndag 23 januari 2017 - Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Idag blev det inköp av maffiosohattar och sedan bad i havet + strandhäng. Bartendern har fått lära sig att blanda en drink som vi intog på Barbados för en massa år sen och blev intresserade om de kunde fixa här fast jag inte kommer ihåg alla ingredienser. GIssa om han lyckades. Jodå,

Mexico 2017

Mexico 2017

6 januari 2017 - 2 februari 2017

MEXICO ett land med många kontraster, fina stränder, maiaindianer, ruiner, öar i världsklass, cowboys, fantastiskt djurliv, färgstark indiankultur med urgammalt hantverk, och en massa annat som får utforskas på plats. Här pratas ett otal olika indianspråk men även spanska, som man nu måste uppdatera !! Hoppas det är värt den långa flygresan från lilla Sverige.

Seychellerna & Mauritius 2014

Seychellerna & Mauritius 2014

20 november 2014 - 14 december 2014

Thailand-Laos-Vietnam 2013

Thailand-Laos-Vietnam 2013

2 mars 2013 - 1 april 2013

Har tänkt göra en rundresa några veckor , framför allt i Laos & Vietnam, med ett stopp i Thailand några dagar. Därför har jag kollat runt på en lämplig rutt sedan årsskiftet och nu börjar de flesta delar falla på plats. Finns så himla mycket intressant att se i dessa länder och värmen får man ju på köpet.

SYDAMERIKA  2011

SYDAMERIKA 2011

21 november 2011 - 19 december 2011

Förra året drabbade en svår jordbävning Chile. I år hoppas vi att det inte händer, för nu har vi tänkt förverkliga en dröm att resa över kontinenten från Santiago de Chile via Buenos Aires i Argentina och vidare till till Rio de Janeiro i Brasilien,på östra sidan av Sydamerika, med en avstickare till Uruguay. När vi var i Peru för två år sedan kom det en jordbävning året före innan vi reste dit, men även en till året efter. Det gäller att ha tur och att våga chansa om man ska hinna se världen innan rullatorn gör sitt intrång i hemmets vrå !!!!!

Sydafrika 2010

Sydafrika 2010

5 februari 2010 - 28 februari 2010

Äntligen har ett nytt år börjat, det år som ska ta mig till Sydafrika och Swaziland. Ska bli intressant att göra safari i Kruger nationalpark i norra Sydafrika, promernera i Drakensbergen och besöka världens vackraste stad, Kapstaden.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Maiken uppdaterar sin resa