Väst-Afrika-freak som reser dit varje vinter, främst till Gambia. Musiken, mentaliteten, klimatet. Där tre motiv varför jag trivs så bra där.
hemstad Umeå, Västerbottens län, Sverige
Nytt på bloggen:
fredag 27 januari 2012 - Brusubi, Gambia

N

Svarta ödlan
lördag 7 januari 2012 - Brusubi, Gambia

I dag såg Börje en nästan helsvart agamaödla på generatorhusets vägg. Han frågade Sainey om det finns svarta ödlor här, vi har aldrig sett såna förut. Nej, det finns det inte! Men sen såg de att ödlan kröp in i elverkets avgasrör som kommer ut gekom väggen. Den bor alltså där!

Nytt for 2012
fredag 6 januari 2012 - Brusubi, Gambia

Nytt stalle: http://ritvasgambia.blogspot.com/2012/01/nu-har-jag-bestamt-mig-att-inte-sitta-o.html och (Gambia Nature in English) https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=272160159512578&id=722809046&notif_t=like

Fjortonde resan
söndag 25 december 2011 - Robertsfors Ö, Västerbottens län, Sverige

Min fjortonde Gambiaresa börjar snart; i övermorgon den 27/12. Jag har några följare som får mejl om varje nytt inlägg här på www.resdagboken.se. Jag vet att mottagarlistan kan vara väldigt inaktuell. Ni som får detta, ta bort er själva om ni inte är intresserade. Resdagboken känns

Jag lamnar resdagboken
fredag 7 januari 2011 - Brusubi, Gambia

Resdagboken har tyvarr blivit alldeles for plottrig, tungstyrd och langsam, sa jag har valt att skriva pa ett annat stalle - Blogspot!! Mycket snabbare. Speciellt i Gambia ar det omojligt langsamt och svart att manovrera resdagboken, med modem! Det gar inte. Alla som vill folja min resa, far lov

Sista dagarna
tisdag 30 mars 2010 - Brusubi, Gambia

Torsdagkvall, forsta april!!!! Jag skrev dagboken har nedanfor for tva dagar sen, men den gick inte att publicera. Hoppas pa nagot battre tur denna gang. Nu klickar jag pa "publicera" och skriver sen lite bildtexter, de gick inte heller att spara forra gangen. Hall till godo.

Blir sa lite skrivet
torsdag 18 mars 2010 - Brusubi, Gambia

Ojoj, resdagboken har blivit eftersatt,det blir bara inte av att skriva hemma!! Nu har min nedrakning borjat, har drygt tva veckor kvar. Nina hjaplte mig att boka flyg fran Stockholm till Umea. Jag aker fran Gambia till Sthlm natten mellan 3-4 april. Sen stannar jag hos Nina o lille Valle till

Tappat mobilen, men annars allt okej.
onsdag 3 mars 2010 - Banjul, Serrekunda, Gambia

Onsdag 3 mars 2010 JAG HAR TAPPAT MIN MOBIL !!!! :-((( Det hande i dag, mellan ett konstcenter i Batokunku och beachen dar, strackan ar ungefar 1,5 km som jag gick med Emma o Alvi. Jag kan ha tappat den pa konstcentret eller pa vagen. Jag gick hela vagen tillbaka, fick hjalp av manga manniskor

Glomde spara texten i ratt version :-/
lördag 27 februari 2010 - Banjul, Serrekunda, Gambia

Ghaaa, jag hade skrivit min senaste dagbok med laptopen, men i NYA Word som intye gar att oppna med det gamla Word-programet som finns har pa Internetkafeet. Texten far ni alltsa nasta gang. Huvudsaken: Rickard, Emma och Alvi ar har sen i mandags. Mycket trevligt! Emma har burit Alvi pa

Antligen mera text o bilder
fredag 12 februari 2010 - Senegambia, Serrekunda, Banjul, Gambia

Det blir inte mycket skrivet hemma med laptopen det här året. Jag vet inte vad som är annorlunda nu mot förut. Mer att göra, andra prioriteringar? Följetongen stjärnregnträdet? Stjärnfallet har minskat avsevärt. Fjärilslarver har spunnit fina tunna väv runt alla tusen blomklasarna, så

Gambia time out 2012

Repris!

Gambia TimeOut 2007

Gambia TimeOut 2007

2 januari 2007 - 30 mars 2007

Min nionde vinter i Gambia. Trädgård, måleri och lite trummande förmodligen.

Gambia TimeOut 2006

Gambia TimeOut 2006

14 december 2005 - 12 mars 2006

Åttonde Gambiaresan. Det är otroligt skönt att återvända nu när vi har eget boende där. Hoppas på att kunna måla mycket. Utställning med Afrikamotiv är inbokad i maj i Stockholm. Två små biståndsprojekt är jag inblandad i, jobbar ideellt som kontaktperson för faddrarna till en gambisk musikskola samt kontaktperson också för KFUM-KFUK som startat ett litet bibliotek i Gambia. Inte betungande.

Aurinkoa talveen! På finska 2005

Aurinkoa talveen! På finska 2005

15 december 2004 - 3 mars 2005

Gambia Time Out nummer SJU. Nä, jag skriver inte på svenska här, utan på finska! Samma resa beskrivs på svenska också, gå till min sida!

Gambia TimeOut 2005

Gambia TimeOut 2005

15 december 2004 - 3 mars 2005

Min och Börjes sjunde Gambiaresa.

Gambia TimeOut 2004

Gambia TimeOut 2004

2 januari 2004 - 8 mars 2004

"Hit med lite farligheter!" (Ronja Rövardotter) Jag planerar att bo i Gambia, Västafrika, i drygt två månader i början av 2004. Detta blir den sjätte gången som jag reser dit tillsammans med min man, men detta blir första gången som jag skriver dagbok på resdagboken.com. Det är inte bara semester som gäller, fast en stor del av resan är det förstås. Jag har också ett uppdrag, om än litet, i ett biståndsprojekt på kulturområdet, nämligen bevaka den svenska sponsringen av en privat musikskola för gambiska barn. En stor bit av resan är att försöka lära känna en annorlunda kultur "inifrån".

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ritva uppdaterar sin resa