Inte bankrut i Ban Krut
måndag 3 februari 2014 - Thong Chai, Prachuap Khirikhan, Thailand

Vi är på väg norrut igen längs den östra kusten av Thailands västra sida. Rör oss sakta men säkert tillbaka upp mot Bangkok och hemfärden. På vägen ner stannade vi i Ban Saphan Yai. Trevligt och framför allt stället vi bodde på var härligt. Men att hänga med franska, tyska och

Livet på resa
fredag 31 januari 2014 - Khao Niwet, Ranong, Thailand

klockan är 7. Jag behöver ingen klocka för att veta det, jag ser det på ljuset och det har blivit tiden vi vaknar nu. oavsett om det är min lediga morgon eller ej. Om det inte är det, om det är jag som är kvar med barnen medan Johan går ut och springer gäller det att smyga och vara så

Tillbaka efter 11 år
söndag 19 januari 2014 - Ko Phayam, Ranong, Thailand

Det har hänr en del på 11 år. Det som då var en ganska oupptäckt ö dit bara några få backpacker hittade har blivit ett turstimål på kartan och i guideböckerna. Det förstod vi redan nälr vi kom till Ranong, staden på fastlandet varifrån båtarna hit går. Det som för 11 år sen var

Bye bye Indien!
måndag 12 mars 2012 - Thiruvananthapuram, Kerala, Indien

Forsta gangen jag skulle aka till Indien var det nagon hade varit har och som sa till mig att den personen var sa avundsjuk pa mig. I borjan nar jag var har kunde jag inte forsta det. Vad var det som var sa speciellt med det har landet, det var ju mest jobbigt och konstigt. Nar jag kom hit igen

Vid varlds ande - eller i alla fall Indiens
onsdag 7 mars 2012 - Kanniyakumari, Tamil Nadu, Indien

Sa har vi kommit till slutet av resan och slutet av Indien. Igar lamnade vi ett turistmecka for ett annat. Efter nastan tva veckor i Varkala med tillgang till svensk mat, chokladbollar, pool, strand och i princip bara vasterlanningar sa langt ogat nadde (det vill saga for oss mestadels runt

Berg-och-dalbana i välbefinnande
onsdag 22 februari 2012 - Varkala, Varkala, Kerala, Indien

Livet går ut på att samla på erfarenhet och upplevelser. Vissa söker man och längtar efter andra fruktar man och hoppas kunna undvika. Men de är de båda tillsammans som bygger helheten och de senaste dagarna har vi fått några slevar av både det ena och det andra. Vi lämnade heta Fort

Ödsliga Indien
lördag 11 februari 2012 - Kannan Devan Hills, Kerala, Indien

Att världens mest tätbefolkade land kan vara så tomt. Att en av Indiens mest tätbefolkade delstater kan vara så öde, det trodde jag inte var möjligt innan vi kom till Munnar. Vi tar vägen bakom vårt hotell. Den slingrar sig upp längs de gröna kullarna av tebuskar. Så gröna att de

Bland berg och tebuskar
torsdag 9 februari 2012 - Kannan Devan Hills, Kerala, Indien

Resan har gatt vidare. Efter en vecka i Kumily dar vi kunde pricka av vilda elefanter, hjortar och vildsvin efter sista dagens battur i nationalparken kande vi oss nojda och drog vidare upp i bergen. Tva barn som slocknade under den ca tre timmar langa resan gjorde att vi kunde njuta av vyerna upp

Vi drog dit pepparn växer
torsdag 2 februari 2012 - The Sardonyx Sanctuary, Chennai, Tamil Nadu, Indien

Så har vi gjort allt det där vi trodde att vi inte skulle göra med barn, som att resa på en överfull buss i 35 gradig värme, åka tåg i samma hetta, ge oss ut på en båt i flera timmar. Och faktum är att det har gått fantastiskt bra. Tänk vad anpassningsbara barn är. I alla fall våra.

Tid för eftertanke
söndag 22 januari 2012 - Kovalam, Kerala, Indien

Gick upp tidigt imorse, innan resten av familjen och de flesta andra turister vaknat. Tog en promenad längs stranden. Så annorlunda innan solen stigit högt över havet och restauranger och försäljare slagit upp sina dörrar eller dragit upp jalusierna. En annan del av Kovalam visade sig.

Vinter i Thailand - favoriter i repris

Vinter i Thailand - favoriter i repris

1 januari 2015 - 31 januari 2015

30 grader i januari

30 grader i januari

6 januari 2014 - 7 februari 2014

Det var två år sedan senast så vi kände att det liksom var dags att ge sig ut på upptäcktsfärd igen en längre period och lämna hemmet ett tag och prova några andra hem. Flyg till Bangkok och sedan söderut med tåg och så får vi se var vi hamnar.

Indienäventyr med två knattar

Indienäventyr med två knattar

10 januari 2012 - 14 mars 2012

Som en avslutning på Åsas och en inledning på Johans föräldraledighet åker vi två månader till södra Indien med Freja och Juno. Vi hoppas på mycket kvalitetstid tillsammans, många fina upplevelser, sol, bad, lek och lite äventyr. Vi börjar med två dagar i Dubai sedan bär det av till Trivandrum i Kerala. Vart vi tar vägen sen får vi se...

Jul ala mexican olé!

Jul ala mexican olé!

13 december 2008 - 13 januari 2009

Över jul och nyår lämnar vi mörkret och kylan och åker på en månadslång resa som börjar i London, går via LA till Mexiko.

Engelskalärare i Himalaya

Engelskalärare i Himalaya

26 juni 2006 - 23 oktober 2006

I Himalaya i norra Indien, nära gränsen till Tibet, ligger den svårtillgängliga Spitidalen. Landskapet är kargt och under vinterhalvåret är byn Rangrik helt isolerad men människorna som bor där har framtidsdrömmar precis som vi. I byns tibetanska skola Museling School kämpar barnen med sina engelska glosor. Till sin hjälp har de just nu två svenska volontärer. Jag är en av dem. Jag heter Åsa Sandler och är 29 år. I vanliga fall jobbar jag som journalist men under några månader den här sommaren och hösten är jag på ett volontäruppdrag för organisationen IM, Individuell Människohjälp. När jag kommer hem till Sverige igen i november kommer jag att åka runt till intresserade föreningar, skolor, organisationer m m och berätta om bistånd och utvecklingsarbetet med utgångspunkt från mina egna upplevelser och erfarenheter. Exempel på frågor jag kan ta upp är: • Vad är fattigdom? Och varför finns bistånd? • Vilken betydelse har utbildning för utveckling? • Vad är egentligen Tibet och vad innebär det att vara tibetan idag? • Vad är buddism och vad innebär det att vara buddist i norra Indien? • Hur är det att arbeta som volontär? Mitt besök kostar ingenting. För att få veta mer eller boka in föredrag någon gång mellan 6 november och 6 december kontakta: Alexandra Fritzson på IM [email protected]

Sydostasien på en vintermånad

Sydostasien på en vintermånad

6 januari 2006 - 7 februari 2006

Sverige är snötäckt när vi drar österut mot varmare länder. En månad väntar efter att planet landat i Hong kong. Hemresa från Bangkok och däremellan ska allt hända.

Johan och Åsas world wide tour

Johan och Åsas world wide tour

11 januari 2003 - 11 juni 2003

Mitt i kalla vintern lämnar vi gamla Svedala och reser med värmen runt jorden. Vi har aldrig varit österut och rest så det blir spännande att uppleva Asien, Australien och Nya Zeeland. Första stopp är Bangkok och vi stannar i landet i cirka fyra veckor. Sedan blir det flyg från Singapore till Australien och därefter vidare. Vi ska stanna till på Fiji och Hawaii också innan vi avslutar med sex veckor i USA. Resan ska bli mycket spontan och vi har inte planerat särskilt noga. Men det finns ju så oerhört många saker att se och göra så det lär ju bli fantastiskt hur som helst.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Åsa uppdaterar sin resa