Vi är ett par som älskar att resa, efter att ha seglat i ca. 25 år åker vi numera husbil som vi gör ofta och gärna.
hemstad Ölandsgatan, Kalmar, Kalmar län, Sverige
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Hemfärd och resans slut
måndag 30 juli 2012 - Ölandsgatan, Kalmar, Kalmar län, Sverige

Patria Seaways anlände enligt tidtabell till Kapellskär och vi var tillbaka i Sverige. Anne och Kent satte kurs mot Kalmar och vi valde en liten camping mellan Uppsala och Stockholm. Där fick vi njuta av det vackra vädret och med sol och bad summerade samtidigt vår semesterresa. Vi har

Nägemist Estonia
lördag 28 juli 2012 - Paldiski, Harju län, Estland

Efter sightseeing turerna kors och tvärs runt Tallinn var det dags att köra mot Paldiski, varifrån färjan skulle ta oss åter till Sverige. Eftersom City campingen ligger i östra delarna av Tallinn blev det åter en tur genom huvudstadens centrala delar. Vi har tidigare skrivit om alla storkar

Vilken jäkla smäll
fredag 27 juli 2012 - Tallinn, Harju län, Estland

När vi på morgonen lämnade den fina trädgårdscampingen i Kuressaare tittade vi extra noga i lastrummet så vi inte skulle få med oss värdens fina och tillgivna katt. Bra timing med färjan och därefter vi lämnade vi Ösel bakom oss. Att hitta till Tallinn City Camp blev ”geocatching med

Spa i Kuressaare
torsdag 26 juli 2012 - Kudjape, Saare län, Estland

Det blev en lat dag på campingen i Mändjala. Sol, kortspel och bokläsning. Vi försökte få en tid för Spa behandling på det intilliggande Spa hotellet, men det det var fullbokat. Under dagen har campingen fyllts på och på kvällen stod det husbilar och husvagnar vid varenda

Tere Saaremaa
tisdag 24 juli 2012 - Mändjala, Saare län, Estland

Efter Pärnu hade vi bestämt oss för att åka ut på Ösel, Saaremaa som ön heter här i Estland. Vi checkade ut från campingen och körde sedan mot färjelägret i Virtsu och kom fram precis när färjan avgick. Vi kom med nästa färja som avgick en halvtimme senare. Färjorna som trafikerade

Pizza i Pärnu
måndag 23 juli 2012 - Pärnu, Pärnu län, Estland

Tyvärr fick vi vår skönhetssömn störd sista natten på Riga City Camping. En husbil med två franska unga familjer hade hamnat bakom oss och hade en lång middag med högljudd diskussion. På förmiddagen lämnade vi Riga med kurs norrut, efter en halvtimme var vi ute ur huvudstaden och efter

Besök i huvudstaden Riga
fredag 20 juli 2012 - Riga, Lettland

Efter två dagar i Ventspils var det dags att rulla vidare. Vi började resan med att bunkra diesel, förmodligen den billigaste under denna semesterresa, ca 11,50 SEK/liter. Väg A 10 till Riga var av varierande kvalitet, och det var mycket asfaltsarbete på gång. När vi checkat in på Riga

Ankomst Lettland
tisdag 17 juli 2012 - Ventspils, Lettland

Vi lämnade den lilla campingen utanför Klaipeda efter några korta regnskurar och satte kurs mot norr och nästa baltiska stat. Men eftersom vi hade några Litauiska Litas som vi ville göra oss av med, åkte vi in i sommarstaden Palanga. Till sist kunde göra av med den lokala valutan, det

KFF i Klaipeda
måndag 16 juli 2012 - Klaipėda, Klaipėda län, Litauen

Vi kan rekommendera både Vilnius som stad och city campingen som övernattningsplats. Saknade dock cykelvägar från campingen till stadens centrum. Färden mot Klaipeda gick på en fin motorväg, A1. Någon mil öster om Klaipeda sökte vi oss in i en förort för lite proviantering. Det var väl

Vilnius
lördag 14 juli 2012 - Vilnius, Vilnius län, Litauen

Efter fredagens tur genom delar av staden hade vi en grundplan hur vi skulle tillbringa lördagen. Vi tog buss idag också och lät cyklarna vila. Från busstationen tog vi en promenad och tittade först på Frank Zappa statyn och därefter gjorde vi ett gripande besök på KGB museet. Museet tog

Med husbil runt Östersjön -2012

Med husbil runt Östersjön -2012

24 juni 2012 - 31 juli 2012

I år är planen att åka runt Östersjön. Sverige-Tyskland-Polen-Litauen-Lettland-Estland-Sverige.

Husbil i Europa 2011

Husbil i Europa 2011

25 juni 2011 - 30 juli 2011

Snart rullar vi äntligen iväg på ny semesterresa. Vi har bara en lös grovplanering med en mängd olika alternativ. Kroatien är givetvis ett av delmålen. Ett annat delmål är vandring/cykling i Alperna, inspirerade från förra årets vandring i Zakopane.

Husbil i Europa 2010

Husbil i Europa 2010

26 juni 2010 - 29 juli 2010

Vi hoppas att åter få njuta av en härlig husbilsresa i Europa. Planerna är att ta oss snabbt ned till Kroatien. Efter lite bad och sol vid kusten tror vi att det blir kurs mot Zagreb och därefter sakta hemåt via Ungern, Slovakien, Polen och Tyskland.

Husbil semester i Europa -09

Husbil semester i Europa -09

22 juni 2009 - 24 juli 2009

Resan kommer att gå genom Europa. Vi ska troligtvis besöka Venedig i Italien och norra Kroatien.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ingegerd uppdaterar sin resa