[b]Stjärntecken[/b] "Stenbock - enivs, målmedveten, bra planerare, tålmodig, förnuftig, kan också vara allvarlig och manipulativ." Pueeees... Stämmer nog ganska bra. Men sen har jag också en hel del influenser av skorpionen. [b]Språk[/b] Grym svenska, rostig engelska, spanska med hela hjärtat och tillräckligt mycket amhariska för att få etiopier att skratta. [b]Utbildning[/b] Journalistik med samhällsstudier (SPJ) på Södertörns Högskola, 3 år, inriktning och examensämne: etnologi. Klar maj 2008. [b]Drömjobb[/b] Journalist, författare och rättighetskämpe. [b]Bästa resorna hittills[/b] Centralamerika, Etiopien, Thailand och Spanien. [b]Mest åtråvärda resefantasin[/b] Resa Colombia-Venezuela-Brasilien-Argentina. Och lära mig portugisiska på vägen så klart. [b]Bästa restips[/b] Glöm alla måsten! Nyckeln till ett land är människorna - lär känna dem!
hemstad Stockholm, Stockholms län, Sverige
Var ni finner mig nu
onsdag 7 april 2010 - Estelí, Nicaragua

Hej allihopa! För er som glömt bort var ni kan läsa om mig nu, kommer här en liten påminnelse. Jag är alltså i Nicaragua på uppdrag för Svalorna Latinamerika, en svensk människorättsorganisation. Jag ska vara här året ut och praktisera som journalist och informatör. Mina

BYTE FRÅN RESDAGBOK TILL BLOGG
fredag 12 februari 2010 - Haninge, Östergötlands län, Sverige

Hej allihopa! Idag är det exakt två veckor kvar tills jag åker. :) Som rubriken antyder har jag bestämt mig för att inte skriva resdagbok under den här resan. Anledningarna? 1. Det är inte lättillgängligt. Har man inte tid att läsa inlägget första gången man får mejlet från

Biljett - check!
onsdag 20 januari 2010 - Haninge, Östergötlands län, Sverige

Nu är biljetten äntligen bokad och klar. Så här blir det: DIT 26 feb: Stockholm-Madrid (Verra och Derra hänger med för att vinka av mig i Madrid) 1 mar: Madrid-Costa Rica-Guatemala (hälsa på Jerra) 8 mar: Guatemala-Nicaragua (buss till Managua, hälsa på Carmen i Granada innan jag åker

Typiskt Nicaragua
onsdag 13 januari 2010 - Haninge, Östergötlands län, Sverige

Nu när det börjar närma sig, så kommer minnena tillbaka. [b]Minne #1:[/b] Alla småpojkar på gatorna som alltid hoppade på mig, drog i mina kläder, sträckte upp sina smutsiga små knubbiga händer mot mitt ansikte om upprepade: "Un beso! Un beso! Un beso!" (en puss) eller "Un peso! Un

Infosök
onsdag 13 januari 2010 - Haninge, Östergötlands län, Sverige

Det är alltid bra att vara mentalt förberedd. Följande information har jag hittat på internet. [link url=http://www.swedenabroad.com/Page____79044.aspx][b]www.swedenabroad.com[/b][/link] Allmänna råd * Vart du än befinner dig – uppträd som du ”har koll” och var uppmärksam

Upptrappning
torsdag 7 januari 2010 - Haninge, Östergötlands län, Sverige

Förbredelserna är igång och om drygt en månad börjar utbildningarna. [u][b]15-19 februari:[/b][/u] Utbildning på Sida:s kursgård i Härnösand [b]Kurs 1:[/b] Kultur, kommunikation och konflikthantering Upplägg: Under kursen arbetar deltagarna tillsammans med att analysera sina

DREAM COME TRUE
måndag 21 december 2009 - Haninge, Östergötlands län, Sverige

Jag hade tänkt vänta till januari med att söka jobb. Jag ville ju avsluta alla gamla saker, landa efter Centralamerikaresa och flytt. [b]Men så såg jag den där annonsen från Svalorna Latinamerika.[/b] Den talade till mig. "Vi söker dig med journalistutbildning, erfarenhet av arbete med

Mordstatistik
måndag 18 maj 2009 - Málaga, Andalusien, Spanien

Tillbaka i trygga Europa borjade jag fundera pa hur farligt det egentligen ar att befinna sig i Centralamerika. Sa jag bestamde mig for att googla lite mordstatistik. [b]Foljande ar de lander i varlden dar det mordas mest (siffrorna anger antal mordade per 100 000 invanare):[/b] 1 - Irak (89) 2

Icke mañana!
fredag 8 maj 2009 - Málaga, Andalusien, Spanien

Jag haller pa att prova nagot nytt: att leva i Spanien [b]utan att anamma mañana-mentaliteten.[/b] Det brukar ju annars ga ganska snabbt och latt att anamma den. Nej, nu - med bara en manad kvar av resan - kande jag att det var dags att borja bli lite[b] produktiv. [/b]Sa har ar mitt nya

Spanien-planer
fredag 1 maj 2009 - Madrid, Spanien

[i]Just nu har jag tva nya artiklar uppe pa [link url=http://www.backpacking.se]Backpacking.se[/link] - en om vulkanön Ometepe i Nicaragua och en om vulkanbestigning i Antigua, Guatemala. Varsågoda att läsa och kommentera![/i] --- [b] Det blev ingen feria. [/b]Det var sa trevligt att vara i

2010: Mission Nicaragua

2010: Mission Nicaragua

26 februari 2010 - 20 december 2010

Nio månader journalistuppdrag för Svalorna Latinamerikas räkning, med bas i Estelí. Jag kommer att skriva reportage för [b]svalorna.se[/b], nyhetsartiklar till [b]latinamerika.nu[/b], samt inlägg på praktikantbloggen [b]svalorna.blogspot.com[/b].

2008-2009: Centralamerika explorer

2008-2009: Centralamerika explorer

6 oktober 2008 - 4 juni 2009

Äntligen ger jag mig ut i världen igen! Nu ska jag utforska [b]Latinamerika [/b](dvs Central- & Sydamerika), dock med en mjukstart i spanska Cadiz och Madrid för att hälsa på emigranterna och tillika mina kära vänner Veronica och Daniela. I Latinamerika ska jag [b]pröva mina vingar [/b]som frilansjournalist/fotograf, plugga kreativt skrivande på distans och ta lektioner i spanska och salsa. Och ha en underbar lång semester också så klart! Jag startar längst norrut i Guatemala - sen är tanken att [b]ödet ska avgöra [/b]var jag hamnar...

2008: Alicante - Denia - Valencia

2008: Alicante - Denia - Valencia

15 juli 2008 - 20 juli 2008

En händelserik resa längs med Spaniens östkust...

Och äntligen sluter vi cirkeln...

Och äntligen sluter vi cirkeln...

29 april 2008 - 7 maj 2008

Mina systrar och jag reser tillbaka till landet och städerna där hela världen en gång förändrades, där våra själar upptäckte nya vägar, där vi lärde känna nya känslor, där vi rev upp allt för att börja om på nytt, där vi lärde oss att andas liv. Nu reser vi tillbaka för att avsluta det vi påbörjade och vi ska svara på det sista vi sa; det här är mellanlandning så det skriker om det.

2008: Madrid Rehab

2008: Madrid Rehab

19 mars 2008 - 26 mars 2008

Jag och Verra behöver rehab:a Derra och oss själva och flyr därför tillbaka till Madrid.

2008: Derras flytt till Madrid

2008: Derras flytt till Madrid

9 februari 2008 - 15 februari 2008

För sjätte gången åker jag nu tillbaka till mitt älskade Spanien. Den här blir den första gången jag besöker Madrid. Ska bli spännande att få ta del av allt som denna storstad erbjuder. Har du några tips får du gärna dela med dig av dem! Anledningen till resan är att min kära vän Daniela ska flytta till Madrid för att plugga journalistik där hela våren. Jag och Veronica följer med som moraliskt stöd och lägenhetsletar-compañeras. Förutom en hel del spanskaträning, förväntar vi oss god mat, vinfilosofiska samtal och grymma fester!

2007: Kärlekssemester & släktbesök i USA

2007: Kärlekssemester & släktbesök i USA

6 augusti 2007 - 29 augusti 2007

Jag och pojkvännen åker till USA - Washington och Florida - i tre veckor för att ha semester, njuta av livet och träffa hans släktingar som bor där. Förhoppningsvis kommer jag inte hem tjockare, konservativare och ytligare än jag var från början. ;)

2007: Gone skiing! Trysil, Norge

2007: Gone skiing! Trysil, Norge

11 mars 2007 - 18 mars 2007

Hela tjocka familjen drar till Norge en vecka för härlig skidåkning (alla barnen i familjen är +1 kompis). Ska bli riktigt roligt!

2007: Expedition svenskkoloni

2007: Expedition svenskkoloni

2 april 2007 - 31 maj 2007

Jag och mina två kära klasskompisar ska åka till den spanska sydkusten och skriva vår C-uppsats i etnologi. Fokus för vår forskning är svenskar som utvandrat och lever sina stilla liv mitt i det spanska samhället, ibland utan att beblanda sig med det över huvud taget. Vi kommer att vara borta i två spännande månader och kommer förhoppningsvis hem lagom bruna och utvilade till sommaren.

2006: Flashback: Malaga

2006: Flashback: Malaga

21 mars 2006 - 27 mars 2006

Jag drar tillbaka till Malaga för ett snabbt nostalgiskt återseende tillsammans med min vän Ingrid!! Sola, shoppa, festa, njuta, fika och äta god mat!! Och träna spanska så klart ;)

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Sofie uppdaterar sin resa