Avslutningsvis i Tokyo
onsdag 21 juni 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Så i måndags åkte vi tillbaka till Tokyo igen. Vi klev på eftermiddagen ur ett bekvämt luftkonditionerat snabbtåg till en storstad med 32 grader i skuggan. Det blev inte så mycket annat gjort den dagen än att undvika värmen. Vi bor i alla fall superfint här i shoppingdistriktet Ginza och

Nagashima Spa Land, Nagoya
söndag 18 juni 2017 - Nagoya, Aichi prefektur, Japan

Nagoya. Har sett lite av stan till fots, men en i sammanhanget ytterst liten del. Har i stället varit hela dagen på ett ställe som jag tycker riktigt illa om. Namnet till trots så är det inte ett härligt spa där en öm rygg kan få lite massage, utan ett nöjesfält.Då och då glömmer jag

Pimpsten och ändrade resplaner
söndag 18 juni 2017 - Nagoya, Aichi prefektur, Japan

Sista dagen i Kagoshima blev en lugn dag. Förmiddagen hängde vi på Iso Beach och var ensamma på hela stranden så när som på en kille som ljustrade fisk. Jag är inte så road av sol&bad men tyckte i alla fall att det var lite skönt att ta det lugnt en stund. Och lite kul var det ju

Aktiv vulkan!
torsdag 15 juni 2017 - Kagoshima, Kagoshima prefektur, Japan

I förrgår kom vi till Kagoshima vilket är ett av de mer intressanta stopp vi gör på resan om man ser det rent geologiskt. Staden är belägen bara några km från Sakurajima vilket är en av Japans mest aktiva vulkaner! Det är en stratovulkan som har flera små utbrott varje dag och spyr ut

Miyajima

Igår gjorde vi en utflykt till Miyajima, en ö känd för sitt tempel och sina rådjur som vant sig vid människor och går runt halvtama bland folk på ön. Det ska vara topp tre av utflyktsmål i Japan sägs det. Tycker inte att det kom i närheten av Himeji, men var en trevlig utflykt och det

Sista dagen i Kyoto och Hiroshima
tisdag 13 juni 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

I förrgår var sista dagen i Kyoto och den tillbringades genom att strosa runt i Gijon och närliggande Higashiyama med traditionell bebyggelse, små affärer med hantverk och restauranger. Här och där dyker det upp ett tempel, ett äldre hem som blivit ett litet museum eller litet grönområde

Västra Kyoto och Himeji
lördag 10 juni 2017 - Himeji, Hyogo prefektur, Japan

I fredags stod västra Kyoto på agendan. Visste att området Arashiyama är ganska turistigt men hoppades nog att det skulle vara lite glest nu när det inte är högsäsong. Var ändå trångt och så mycket folk att jag helst hade gjort något annat. Bambuskogen var ändå ganska fin, det blir

Första dagarna i Kyoto
fredag 9 juni 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Så har vi förflyttat oss till Kyoto. Resan hit gick även den bra, trots att det var många byten och lite drygt. Men tågen går när de ska, från rätt perrong och vagnen stannar på sätt ställe så det är bara att köa vid markeringen för den vagn man ska sitta i.När vi på eftermiddagen

Mount Fuji
tisdag 6 juni 2017 - Fujikawaguchiko, Yamanashi prefektur, Japan

Kawaguchiko är litet, ganska mycket turister men ändå lugnt eftersom det är lågsäsong. Under högsäsong är det säkert lite irriterande att vara här men nu är det behagligt och trevligt.När jag vaknade i morse och sneglade ut genom fönstret på en klarblå himmel tänkte jag att det är

Kawaguchico
måndag 5 juni 2017 - Fujikawaguchiko, Yamanashi prefektur, Japan

Första etappen med tåg är gjord. Det gick bra, men jag är glad att jag har hyrt en pocket WiFi.    Är mycket värt för att kunna navigera och komma med rätt tåglinje åt rätt håll. Annars hade det nog  knepigare, eller i alla fall hade jag blivit mer stressad.Bergen är höga och

Japan 2017

Japan 2017

30 maj 2017 - 22 juni 2017

Några veckor på resande fot i Japan. Skriver främst ur mitt (Tildas) perspektiv men med på resan är även sambon S och barnen C (7 år) och N (11 år).

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Tilda uppdaterar sin resa