"Där du hittar havet"
onsdag 21 februari 2018 - Paranapiacaba, Sorocaba, São Paulo, Brasilien

Paranpiacaba som på Tupi-folkets språk betyder just "Där du hittar havet" är namnet på den lilla byn som ligger knappt en timmas bilväg utanför Sao Paulo. Byn grundades av Sao Paulo Järnvägsbolag, ett privatägt "British railway" företag i Brasilien. Byn växte alltså fram som en

VAI CORINTHIANS!!!!
lördag 24 februari 2018 - R. Dr. Luís Aires, 3158, Sorocaba, São Paulo, Brasilien

Fotboll, Corinthians vs Palmeiras. Nu har jag inte kollat på jättemånga fotbollsmatcher i mina dagar, tycker mest att det är roligt att spela själv på skoj, men detta var nog den bästa matchen jag har sett tror jag. Det var fart och action från start till slut, inget småspringande med

Sightseeing och karneval i Rio
söndag 11 februari 2018 - Rio de Janeiro, Volta Redonda, Brasilien

Några dagar med sevärdheter och karneval med besök på både mindre blocos och en en kväll på Sambodromen.

Med bilen till Paraty

Från Sao Bernardo do Campo åkte vi inlandet fram till Caraguatuba där vi tog kustvägen resten av vägen till Paraty, en fin kuststräcka att åka med bil. På vägen dit blev det lite pauser för fotografering, lunchpaus på stranden i Ubatuba och bad i ett vattenfall. Huvudattraktionen i

Sightseeing i São Paulo
måndag 8 januari 2018 - São Paulo, Sorocaba, Brasilien

Efter Foz do Iguazu blev det tillbaka till Sao Paolo för lite sightseeing. Första kvällen tillbaka blev det en tur till Liberdade för att käka Koreanskt. Efter maten tänkte vi leta upp ett lämpligt ställe för öl och Caipirinha. Eftersom det var måndag så var det inte så många ställen

Ilha Grande

Årets nyårsfirande var lite annorlunda med sol (lite iaf), bad och strand. Jag tog bussen från Sao Paolo till Angra dos Reis, en resa som skulle ta drygt 7 timmar men på grund av trafikförhållanden tog ca 11 timmar istället. Tack vare det kom jag fram för sent på dagen för att hinna med

Brasilien och Argentina - Iguaçufallen
lördag 6 januari 2018 - R. Xavier da Silva, 772, Paraná, Brasilien

Lite över en vecka kvar på semestern och besök av en kompis från Sverige. Planen var att besöka Iguaçufallen, ta ett par dagar i Sao Paolo och sist ett par dagar i Paraty. Jag mötte honom på flygplatsen i Sao Paolo på lördag morgon, därifrån tog vi flyg till Foz do Iguaçu. Vi kom fram

God jul!
söndag 24 december 2017 - Ilhabela, Brasilien

Julhelgen spenderades på ön Ilhabela som ligger ungefär 20 mil från São Paulo. Jag och en kollega bilade dit. För att undvika den värsta trafiken åkte vi tidigt på morgonen och det är ett bra tips att försöka åka när inte så många andra kör (alltså helst undvika fredag eftermiddag

Söndagstripp
söndag 17 december 2017 - Embu das Artes, Brasilien

Tog bilen på en liten tur till staden och kommunen Embu das Artes. Staden härstammar från tiden då Jesuiter och Bandeirantes höll till i området. Jesuiterna missionerade för att omvända lokalbefolkningen till Katolicismen och Bandeiranterna som trängde sig inåt landet för att leta efter

Grillning och Fotboll
måndag 11 december 2017 - São Bernardo do Campo, Brasilien

Helgen bjöd på grillning och fotboll, kan knappast bli mer Brasilianskt. Grillningen var tillsammans med kollegorna på kontoret. Det är lite skillnad på grillning i Brasilien och Sverige. I Sverige grillar man ju oftast sin köttbit, tar den och lite tillbehör på en tallrik och sätter sig

Äventyr i Brasilien

Äventyr i Brasilien

11 oktober 2017 - 31 mars 2018

Jag har fått möjligheten att via mitt jobb åka till Brasilien i 5 månader för att skaffa mig erfarenheter om hur det är att bo och leva i ett annat land. Här kan man följa mig och mina tankar kring hur det är att bo och leva här samt vad jag hittar på under dessa månaderna.

IFYE utbyte till Tasmanien

IFYE utbyte till Tasmanien

13 februari 2007 - 18 maj 2007

En resa runt Tasmanien i 3 mån.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Tobias uppdaterar sin resa