Jag heter Anette Murless och jag är utsänd medarbetare för Svenska kyrkan i Tanzania. Jag bor tillsammans med min familj i Usambarabergen. Kyrkan som jag arbetar i heter Evangelical Lutheran Church in Tanzania (ELCT), stiftet heter Nordöstra stiftet (Ned). Jag arbetar med eko-turism och med matframställning av ost, marmelader och juicer på ett ställe som heter Irente Biodiversity Reserve, Lushoto i Usambarabergen.
hemstad Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Senast aktiv - från Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
God Jul och Gott Nytt År
tisdag 17 december 2019 - Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

God Jul och Gott Nytt ÅR!Idag är det första advent och det har varit riktigt varmt under några veckor mellan 25 och 30 grader på sina ställen. Peter är och arbetar med sina bin och han berättade att en dag var det 39.5 grader i lilla Karoo. Han är inte tillbaka ännu och jag undrar hur han

Brev nr 1 2019 Påskhälsningar från Stilbaai
onsdag 17 april 2019 - Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Kära vänner!Tiden går fort och nu firar vi snart påsk. Det var inte länge sedan det var jul.I Stilbaai går vi mot höst och vinter. Helt plötsligt blev det kallt och vinterregnet kom och vi var glada för det. Men det gick från sommar till höst på en vecka. Jag badade i havet i förra

God Jul och Gott Nytt År. Brev nr 3 2018
söndag 16 december 2018 - Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr 3  Advents och Julhälsning från Anette och Peter  2018-12-15Kära vänner! När jag börjar att skriva de thär brevet är det redan 1:a Advent. Jag har ställt fram adventsljusstaken, satt upp julstjärnan och har också fått en röd amaryllus som i dagarna har börjat att blomma.

Hälsningar från Anette och Peter
måndag 24 september 2018 - Still Bay West, Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr  2 2018  SeptemberKära vänner! Ja,  det har gått en tid sedan det förra brevet. Vi har bott provisoriskt i Stilbaai under 5 veckor april/maj  innan vi reste till Sverige.  Vi har hunnit med att vara i Sverige under 2.5 månad. Sedan har vi  flyttat in vårt nya hus i Stilbaai den

Brev nr 1 2018
tisdag 17 april 2018 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr  1 2018Kära vänner! Det var längesedan som jag hörde av mig. Tiden går fort när man har mycket på gång. Ni som har facebok vet en del vad som händer i våra liv.1.       Peter och jag kommer till Sverige till Östra Vingåker den 29 maj  och vi stannar tills den  16

brev nr 4
måndag 4 december 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr 4 2017   God Jul och Gott Nytt År Det här blir årets sista brev. Jag skriver redan i början av december så att jag inte ska glömma bort det.Som vanligt är det svårt att få någon julstämning här. Nu börjar värmen komma. I torsdag den 30 november åkte jag till vår större

Hemma igen
onsdag 6 september 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hej!Vi har nu varit tillbaka i Oudthoorn i 3 veckor efter en 2 månaders resa till Sverige. Det var kallt att komma tillbaka den 16 augusti. En morgon när vi vaknade var det lätt frost på gräsmattan och väldigt kallt inomhus under de första dagarna ca 14 grader.  Nu har det blivit varmare

Brev nr 2- På väg till Sverige
onsdag 7 juni 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Kära vänner!Imorgon bär det av till Sverige igen. Peter följer med denna gången och vi kommer att vara i Sverige fram till den 15 augusti. Vi behöver extra mycket tid i år därför att vi har hyrt ett sommar torp i Östra Vingåker som ligger på gården Barksäter.Vi kommer att flytta in i

Brev nr 1 2017 från Anette och Peter
tisdag 21 mars 2017 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Brev nr 1 2017  från Anette och Peter Murless                                                              Hej!Här kommer en liten höst hälsning från Oudtshoorn. Det är visserligen fortfarande ganska varmt men helt plötsligt har

God Jul och Gott Nytt År 2016/17
söndag 27 november 2016 - Oudtshoorn, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I adventstider 2016Brev nr 2 från Anette och Peter Murless                                                              Hej!Detta brev får bli en adventshälsning och en tillönskan om en God Jul och ett Gott Nytt År.Det har varit

Stilbaai

Stilbaai

23 september 2018 - 30 maj 2020

Stilbaai är en liten stad i västra Kapprovinsen beläget vid Indiska oceanen.

Tillbaka till Oudtshoorn

Tillbaka till Oudtshoorn

6 september 2017 - 6 september 2017

Oudtshoorn

Oudtshoorn

1 februari 2015 - 28 februari 2017

Vi har nu flyttat till Oudtshoorn, Sydafrika i slutet av december 2014 från Tanzania. Härifrån kommer vi att skildra många resor som vi kommer att göra i Sydafrika.

The last year in Lushoto

The last year in Lushoto

29 september 2013 - 29 september 2014

We are still in lushoto working at Irente Biodiversity Reserv. We have signed another contract for another year until end of July 2014. After this it is retirement an move to South Africa.

Uppsala, Sverige

Uppsala, Sverige

29 september 2011 - 30 september 2011

Hej! Min sista eftermiddag i Uppsala efter att ha varit här i en månad. Solen skiner och det är sommarväder och det känns lite tråkigt att lämna denna vackra stad. Men i arla morgonstund kl 4.00 åker jag till Arlanda för att fortsätta färden till Tanzania där Peter möter mig på Kilimanjaro airport i morgon kväll. Det har varit en bra månad för mig att återhämta mig från malaria och lunginfektion. Nu känner jag mig starkare och hoppas på att jag ska klara av att vara på Irente ett tag till. Det har varit jätteroligt att träffa flera av er och det känns bra att ha så många vänner i Sverige. Skriver mer från landet i söder när jag har installerat mig igen. Kära hälsningar till er alla från Anette

Irente Biodiversity Reserve, Usambara bergen

Irente Biodiversity Reserve, Usambara bergen

2 juli 2011 - 2 juli 2013

Den här resan är en fortsättning på den förra. Jag befinner mig fortfarande i Usambarabergen i Tanzania och arbetar på Irente Biodiversity Reserve (IBR). Mina ansvar på IBR ligger främst på eko-turism, food processing och sedan är jag mycket aktivt Tanga regionens turism nätverk Tatona, där jag också är kassör.

Brev nr 17

Brev nr 17

21 april 2011 - 22 april 2011

Irente Biodiversity Reserve Brev nr 17 2010-04-20 Glad Påsk kära vänner! Jag är sent ute med den påskhälsningen. Det har redan hunnit blir Skärstorsdagskväll och Peter och jag är kvar på Irente den här påsken. Det har nog aldrig hänt tidigare. Anledningen till detta är att vi har så mycket att göra här i påsk och att vi tar tidig semester i år under maj månad och kommer till Sverige. Sen vi kom tillbaka från Sydafrika i januari har vi haft så mycket arbete och tid har inte funnits till att skriva brev. Vi har haft så många besökare här, speciellt under februari månad var det lite kaotisk. Peter var i Etiopien under 2 veckor och besökte olika skogsprojekt med Anders Ölund från kyrkokansliet och sedan kom de hit tillsammans med två Etiopier för att titta på vår skog. Detta kallas för syd-syd utbyte. Viktigt att man lär av varandra! Jag var alltså ensam här under drygt 2 veckor. Samtidigt hade stiftet sin Synod. Det högsta beslutande organet i stiftet och eftersom Pete

Usambarabergen

Usambarabergen

11 december 2008 - 2 juli 2011

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anette uppdaterar sin resa