Hej! De senaste veckorna har varit mycket ankring och lite lastning och lossning. Men nu har vi fått fart igen och då är de dags för mig att mönstra av. Nu är vi i Danmark och lastar. På söndag morgon är de planerat av vi skall avgå och sätta kurs mot Göteborg. Trivs fortfarande
Hej! Nu har de inte blivit några inlägg på ett tag då vi inte hat haft något internet ombord. Dock har de inte hänt så mycket ombord. Vi har haft lite turer upp till Petit Couronne, vilket var en trevligt tur. Väldigt fint att färdas längs kanalen. Men mestadels har vi legat till ankars
Hej! Nu har vi legat till ankars i två dagar, dock har de vart riktigt händelsefulla dagar. Igår hade vi Abandon ship, Grounding, emergency steering och Fire drill. (övergefartyg, gå på grund, nödstyrning och brand övning). Jag fick leda abandon ship övningen. Det gick i stort sett ut på
Hej! Idag lämnade vi Rotterdam bakom oss. Där har vi vart och lastat från ett annat fartyg. Det kallas STS (Ship to Ship). Var kul för har aldrig vart med på att lägga till mot ett annat fartyg. Den största skillnaden är att det måste fyllas i en massa mer checklistor. Igår söndag blev
Hej! Efter två dagar till på kroken så är vi nu inne i Amsterdam. För att komma in i hamnen behöver man slussa. Idag gick de fort att slussa då de var högvatten så nivåskillnaden var inte så hög. Eftersom det är söndag så är jag ledig idag men de är roligare att jobba än att
Hej! Nu har vi vart till kaj i Fawley i över ett dygn. Anledningen till att det tar så lång tid är att hydraulik systemet som gör att vi kan öppna ventiler från lastdatorn har fått en läcka. Vi lyckades ändå att pumpa iland alla last men ikväll skall vi gå ut och lägga oss till ankars
Hej! Nu är vi i England och lossar tjockolja. Sen i torsdags så har jag jobbat nere i maskin. Har egentligen inte så mycket uppgifter att utföra där men eftersom jag ändå är ute så länge så tycker jag det är viktigt och lärorikt att se hur det går till nere i maskin. Har fått gjort
Hej! Sen i lördags (idag tisdag) har vi legat ankrade utanför ARA området. (Antwerpen, Rotterdam & Amsterdam). Vet inte när vi skall hiva ankaret. Får vänta och se när vi får besked. Är lugnt när man ligger till på redden. På förmiddagarna är jag ute på däck och på kvällen går
Hej! Igår lämnade vi Le Havre bakom oss och satte kurs mot Immingham. Igår gick jag min första bryggvakt. Den blev ganska händelserik. GPSen tappade position så vi hoppade fram och tillbaka 10 nm på radarn vilket inte är så bra när man är nära kusten och det är hyfsat med trafik. Men
Hej! Nu 18:43 lämnar vi Le Havre. Har vart ute på avgången vilket tog ca 1,5 h då vi både skulle lämna kaj och slussa. Idag har jag börjat gå vakt vilket innebär att jag jobbar från 8-12 och 20-24 plus att jag jobbar avgångar och ankomster såklart. Kul att börja gå vakt då blir det
En sydgående resa längs norksa kusten med fartyget MS Nordlys.
Första praktiken som ingår i Sjökaptensprogrammet!
Jag mönstrade på Bit Oktania i Brofjorden och kommer att åka med henne i några etapper. Brofjorden - Paldiski(Estland) Paldiski - Porvo(Finland) Porvo - Sundsvall Sundsvall - Brofjorden Följer med för att se vad kaptensyrket innebär.
Ett år i Afrika! Fattar ni eller? [b]ETT ÅR![/b]