Snart slut
torsdag 20 februari 2014 - Mosselbaai, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Gårdagen blev en riktig höjdare! Vi började dagen med en tvåtimmars promenad på stranden. Vi stötte på fyra andra morgonvandrare och en joggare, så det var inte trångt direkt. Efter det åkte vi till Botlierskop där vi först hade picknick med elefanter. Vi blev körda med Jeep till en

180 graders havsutsikt
tisdag 18 februari 2014 - Mosselbaai, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här i Dana Bay precis utanför Mosselbay bor vi på ett nästan nytt B & B med milsvid utsikt över havet från vårt rum och terrassen. Vi såg delfiner därifrån igår! Stranden nedanför är 7 km lång påstår husvärden Gottfried. Vi är klart benägna att tro honom efter att ha gått några

Utan reskamrater
lördag 15 februari 2014 - Brenton-on-Sea, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Jahaja, då var det bara vi två. Igår släppte vi av Annelie och Uffe vid flygplatsen i Kapstaden. Det började ju sådär. Vi skulle ta en smitväg för att slippa köerna på motorvägen och helt plötsligt befann vi oss i utkanten av en gigantisk kåkstad. Men det ordnade upp sig genom en

Godahoppsudden
torsdag 13 februari 2014 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Igår kom vi till Simonstown. Det ligger i samma bukt som Gordons Bay, men på andra sidan. Härifrån är det ett par mil till Godahoppsudden där vi var igår och tittade på den fantastiska utsikten med Atlanten till höger och Indiska Oceanen till vänster. Det skiljer ca 10 grader på

Mer vin och hav
måndag 10 februari 2014 - Gordons Bay, Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi har hunnit med ett vindistrikt till, Franschoek, som var jättefint. Där köper man biljett till en buss/ett tåg som kör mellan alla vingårdarna och som man hoppar av och på lite som man känner för. Igår kom vi hit till Gordons Bay där vi bor finfint med utsikt över havet. Vi har åkt

Sanbona
torsdag 6 februari 2014 - Montagu, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Gårdagens winehopper Hosein skötte sig finfint! Efter fyra vingårdar och. 22 provade viner tyckte vi att det fick räcka trots att han gärna hade kört oss till ett par till. Middagen intog vi i en trädkoja på restaurang Moyo med afrikansk buffé.Tack för tipset Gunilla S & Isabelle. Idag

Stellenbosch
tisdag 4 februari 2014 - Stellenbosch, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förutom att ATM-automaten slukade ett av våra kontokort igår kväll så är allt bra. Men ingen fara på taket - man har väl fler. I dag har vi förflyttat oss till Stellenbosch. Ett paradis för oss vinälskare! På vägen hit gjorde vi ett stopp på Simonsig-vingården (ett vin vi brukar

Måndag i Kapstaden
måndag 3 februari 2014 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Hallå! Igår var vi i Kirstenbosch Garden, knallade runt på Long Street, tittade på de färgglada husen i BooKap och softade på en bar i Waterfront. Effektiva som vi är hann vi även med en stund på stranden och en fantastisk skaldjursmiddag på Panama Jacks, som var födelsedagspresenten

Framme
lördag 1 februari 2014 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Att hämta ut hyrbilen, en Nissan av konstig modell, gick bra. Någon har dessvärre placerat både ratt och växelspak på fel sida. Men det är smällar man får ta! Göran rattade trots det säkert och tryggt från flygplatsen till Sea Point som ligger i utkanten av Kapstaden och enligt uppgift

På väg
lördag 1 februari 2014 - Stockholm, Stockholms län, Sverige

Klockan är 00:08 och här sitter vi någonstans över Medelhavet mitt emellan Italien och Spanien. Med tanke på varningarna för dåligt väder hemma och hysterisk snöstorm över alperna är vi väldans glada över att ha kommit iväg i tid. Vi klagar inte - vinet är gott och om vi har tur är

Sydafrika 2014

Sydafrika 2014

31 januari 2014 - 22 februari 2014

På fredag den 31/1 flyger vi till Kapstaden. Där väntar safari, vingårdar och en massa annat spännande på oss...

Kryssning

Kryssning

5 februari 2011 - 6 mars 2011

Flyger från Arlanda till Sydney den 5 feb. Kryssning 23 dagar med Diamond Princess från Sydney den 8 feb till Peking (Xingang)den 3 mars. Flyger hem från Peking den 6 mars.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Lena uppdaterar sin resa