Olle, Gudrun, Ingrid och Ingrid
hemstad Sandviken, Gävleborgs län, Sverige
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige
Good bye South Africa!
måndag 27 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Måndag 27 okt Nu är den här, den absolut sista dagen av denna resa. Vi sitter på flygplatsen och har just ätit ett litet mellanmål. Väskorna är polletterade.... och ja, nu blir det inte mer. Att packa var ett svettigt göra. Vi fick låna vågen hos Carmichael och kolla att det inte blev

Bonusutflykt
söndag 26 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Söndag 26 okt Från början hade vi nog tänkt oss att använda denna dag till Kapstaden. Men vädret var strålande och det mesta av shoppingen var avklarad så vi beslöt att ta en dag till i NATUREN. Vi åkte till West Coast National Park ca 10 mil norrut. Visserligen är säsongen för

En dag på toppen
lördag 25 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Lördag 25 okt Gårdagens kraftiga blåst fortsatte under natten och morgonen i Hout Bay. Vi hade tänkt "bestiga" Taffelberget i dag men det såg till en början lite osäkert ut. Vi åkte över Camps Bay och upp till linbanan och när vi kom dit var det lugnt väder och köerna slingrade redan.

Blommor och babianer
fredag 24 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Fredag 24 okt Eftersom vi övernattade i Simon's Town låg vi först i startgroparna bland alla som skulle ut till Cape Point. Vi lagade frukosten själva på enklaste vis och åkte redan strax efter 8 så vi var nästan först här. Vädret var först lite molnigt men det lättade medan vi åkte.

Pingviner
torsdag 23 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Torsdag 23 okt I morse var himlen klarblå när vi intog frukosten på Erica's Guesthouse (se bild). Vi for i lugnt tempo den korta vägen till Stellenbosch och sen ner till Spiers som vi besökt tidigare men som behövde en ytterligare titt för den fina hantverksmarknaden och sin fantasifulla

Ännu en dag på skolbänken
onsdag 22 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Onsdag 22 okt Dagen började med lätt regn i Franschhoek, men redan på vägen till första lektionen i Boschendal lättade det och solen tittade fram. Förutom vinprovningen hann vi med en liten promenad i trädgården. Ja, eller vad man nu kallar det när man måste åka bil mellan husen.

Arbetsdag i Franschhoek
tisdag 21 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tisdag 21 okt Det har verkligen varit en heldag här i Franschhoek i dag. Vi kan bara konstatera att det är svårt att hinna med fyra vingårdar per dag om man också ska hinna få i sej lite lunch och hinna "hem" till middagen i tid. Efter en stadig frukost (det är alltid stadiga frukostar

Middag i Franschhoek
måndag 20 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Måndag 20 okt Det är onekligen svårt att undvika ämnet mat, men faktiskt så är ett av målen med denna resa mat. Och till mat hör vin. Så ni får stå ut - eller också får ni nöja er med bilderna. Där finns nästan allt annat än mat. Kvällsmaten intog vi på en av de fina

Söndag = valdag
söndag 19 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Söndag 19 okt Tycker ni att det blir för mycket om mat i dagboken? Ok, idag tar vi inget om maten. Skriver det här innan vi åker till kvällsrestaurangen - och lunchen är inte så mycket att säga om. God sallad på första parkett i valskådningens huvudstad, Hermanus. Här står alla

Absolut söderut
lördag 18 oktober 2008 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Lördag 18 okt Idag har vi gjort en dagsutflykt så långt söderut man kan komma på den afrikanska kontinenten. Det är helt enkelt ett av måstena. Så ursäkta turistbilderna - man kan inte hoppa över dem. Innan vi åker iväg besöker vi Kapula Candles, en fabrik och butik i Bredasdorp för

Sydafrika våren 2008

Sydafrika våren 2008

29 september 2008 - 28 oktober 2008

Resa till den sydafrikanska våren. Vi hoppas få se många blommor, spännande landskap, valar, smaka gott vin och god mat.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Olle uppdaterar sin resa