Hej alla reseglada där ute! Min drömresa går runt Japan och nu har jag börjat sätta planen i rullning som 30 års present till mig själv, antingen till sommaren 2015 eller 2016 då jag fyller år i december. Jag har redan nu börjat planera hur min reserutt kommer se ut och ni kan följa utvecklingen här på Resedagboken.
hemstad Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Peace Memorial Park & Museum
söndag 19 juni 2016 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Stad som är världskänd då den drabbades av atombomber under Andra Världskriget. Mycket av staden är kvar i det skicket som det blev efter bombningarna och ett Peace Memorial Center är uppbyggt för att minnas tiden som var. Peace Memorial Park Info Öppettider: 8.30-18. Pris: 50 yen för

Hiroshimajo
söndag 19 juni 2016 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Hiroshimajo (Hiroshima Castle) kallas även för "Carp Castle" byggdes 1589 men fördärvades under bombningen under Andra Världskriget. 13 år senare återuppbyggdes det tillsammans med resten av staden. Hiroshima Castle (Hisohimajo) Öppettider: 9-18. Pris: 360 yen. Stad: Hiroshima Prefektur:

Mount Inasi
lördag 18 juni 2016 - Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Ett 333 meter högt berg som är ett av de tre bästa bergen för nattliga utsikter. Man kan nå toppen via linabana, buss eller bil. Mount Inasa (Inasayama) Info Öppettider: Alltid öppet. Pris: 120 yen ToR för Linbana. Stad: Nagasaki Prefektur: Nagasaki Provins: Kyushu Länk:

Mount Futago
lördag 18 juni 2016 - Ōita, Ōita prefektur, Japan

För atta Silver Fang (Ginga Nagareboshi Gin) fans där ute är ett besök till Mount Futago ett måste. Mount Futago är det berömda Ohu/Tvillingpasset som ses i den berömda anime serien från 1980-talet. Berget är 721 meter högt och omringas av flera dalar och tempel. Området i sig kallas

Beppu
lördag 18 juni 2016 - Beppu, Ōita prefektur, Japan

Beppu är ett av Japans mest kända Hot Spring Resorts. Beppu är den stad i Japan som producerar mest vatten och Här finns källor av flera olika typer och färger. Generellt sett kan man säga att det finns två kategorier av Hot Springs i Beppu. De man badar i och de man endast ser på. De

Korakuen Garden
lördag 18 juni 2016 - Okayama, Okayama prefektur, Japan

Okayama är huvudstaden i Okayama Prefekturen och byggdes som en slottsstad på 1600-talet. Okayama har Japans enda tågförbindelse med ön Shikoku och har även en av de tre vackraste trädgårdarna i hela Japan, Korakuren Garden. Korakuen Garden Info Öppettider: 8-17. Pris: 400 yen. 560 yen

Shofukuji Temple
tisdag 3 maj 2016 - Fukuoka, Fukuoka prefektur, Japan

Shofukuji Temple är Japans första Zen tempel och byggdes år 1195. Dessvärre är själva tempelbyggnaden inte öppen för allmänheten men templets område och gård är fri att vandra i. Shofukuji Temple Info Öppettider: Alltid öppet Kostnad: Gratis Länk:

Hakata Gion Yamakasa Festival
tisdag 3 maj 2016 - Fukuoka, Fukuoka prefektur, Japan

Hakata Gion Yamakasa Festival är en årlig festival som hålls startar den 1:e juli och avslutas i gryningen den 15:e juli med ett speciellt "maratonlopp". Loppet utgörs av de sju granndistrikten i Fukuoka som ska putta vackra festivalvagnar fem kilometer genom staden. Från början var

Konoha

Ja, alla Naruto fans där ute... Konoha existerar! Konoha är beläget när Kumamoto i provinsen Kyushu. Nu ska fantasin inte flöda fritt, vi lever inte i en Anime så naturligtvis ser den existerande Konoha inte ut som Konoha i Naruto. Dock så har staden influerats mycket av den framgångsrika

Canal City Hakata
måndag 2 maj 2016 - Fukuoka, Fukuoka prefektur, Japan

The City Within the City Canal City Hakata är ett stort shopping och nöjes komplex som ligger 15 minuters gångfärd från Hakata station i Fukuoka. Här finns över 250 affärer, caféer, restauranger, teatrar, biografer, spel centers och hotell. Genom komplexet rinner en vacker kanal och

Drömresan till Japan (Planering)

Drömresan till Japan (Planering)

26 juli 2015 - 26 augusti 2016

Då jag fyller 30 i december 2015 kommer jag under sommaren 2015, alternativt sommaren 2016 genomföra min drömresa till Japan. Här kommer jag lägga upp min planerade reserutt och när det väl är dags för själva resan kommer en ny resa skapas där jag kommer lägga upp bilder och allt. Resan kommer börja i Fukuoka och vart den slutar... ja, det återstår att se :o)

Inga foton

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Ann-Louise uppdaterar sin resa