Crater Bay
torsdag 18 juni 2015 - Andoany, Madagaskar

2015 -06 -18 Crater Bay, Nosy Be Tiden rinner iväg och idag är vi illegala gäster här. Igår var Ingvar iväg med Nico och fyllde på alla dieseldunkarna. När de ändå var i Hell- Ville föreslog Nico att Ingvar skulle klarera ut också hos polisen och hamnkaptenen vilket han gjorde utan

Madakaskar rundtur
söndag 14 juni 2015 - Andoany, Madagaskar

2015 -06 -02 - 06- 08 Norra Madagaskar I väntan på reservdelarna till rullmasten hade vi genom Nico bestämt oss för en rundtur på Madagaskar. Som är jättestor, världens fjärde-/ femtestörsta ö, lite olika i olika böcker. Vi ville se norra delen av ön som ju är närmast till vår

Nosy Be
tisdag 26 maj 2015 - Andoany, Madagaskar

2015 -05- 26 Nosy Bé, Crater bay , Madagaskar Vi stannade på Seychellerna i 10 dagar, körde runt huvudön Mahé, vackert grönskande djungel i bergen. Besökte den botaniska trädgården i Victoria för att se de väldiga landsköldpaddorna, artfränder till galapagossköldpaddorna och de

Utflykt i pirog.
onsdag 25 februari 2015 - Ifaty, Toliara, Madagaskar

23/2. Idag föreslog Patrik (hotellägaren) oss att vi skulle åka en tur med en av lokalbefolkningens Piroger, fiskebåt. Det är en balsaträbåt (mycket lätt) med utliggare på styrbords sida. Båten är ca 4 m lång, 50 cm bred och 50 cm djup, den ser ut som en öppnad ärtskida alltså

Raniala Baobabskog
söndag 22 februari 2015 - Ifaty, Toliara, Madagaskar

19/2. Reniala är en skyddad park, som vi besökte i dag tidigt på morgonen. Parken är känd för sina Baobab träd och sina fåglar. Kl. 04.30 i mörker (utan ström, som är avstängd på natten) steg vi upp och med hjälp av ficklampor letade vi oss fram till P-platsen. Ingen oxkärra fanns

Les Dunes Ifaty
fredag 20 februari 2015 - Ifaty, Toliara, Madagaskar

17/2. Så har vi installerat oss nere vid havet. Hotellet, les Dunes, har en ”typiskt” afrikansk, stor, öppen huvudbyggnad. Taket, som är 5-6 m högt, bärs på ett ställe upp av ett träd (avbarkat) och har, liksom gäststugorna, ett yttertak av kasavablad. I byggnaden finns reception,

Mot havet
måndag 16 februari 2015 - Ifaty, Toliara, Madagaskar

15/2. Adjö till det lyxiga sandstenshotellet och vidare sydväst ut. Sandstensklipporna gick över i grässtäpp med milsvid utsikt. Det är lite odlad mark och de lite magrare levnadsvillkoren i småbyarna ser man främst på att husen är mycket små och mestadels byggda av bambu, palmblad eller

Isalo nationalpark
måndag 16 februari 2015 - Isalo, Toliara, Madagaskar

14/2. Alla Hjärtans Dag. Strålande sol på morgonen och nu kunde vi se de fantastiska sandstensklippor, som omger oss. Hotellet är mycket vackert, byggt av granit och sandsten i olika former och färger. Rustikt och vackert både utom- och inomhus. Frukosten höll stilen! Under förmiddagen har

Kvar på Högplatån
måndag 16 februari 2015 - Fianarantsoa, Nosy Varika, Madagaskar

13/2. Marknadsdag i Fianarantsoa så det var lite bökigt att ta sig ur staden. Efter några mil stannade vi för ett besök i ett silkesspinneri. Allt görs för hand och vi fick följa processen från puppa till färdiga silkesprodukter. En sjal inköptes. Efter ytterligare några mil på

Ranomafana
måndag 16 februari 2015 - Ifaty, Toliara, Madagaskar

12/2. Dagens bilfärd var endast 50 km så vi räknade med en lugn dag. Vi blev varse helt annat när vi begav oss ut i Ranomafana Nationalpark. Vår guide Angelen berättade först om en amerikansk forskningsstation där studenter kommer till parken från flera länder, bl.a. Finland, för att

Öriken i Indiska Oceanen

Öriken i Indiska Oceanen

6 januari 2015 - 16 mars 2015

19 oktober 2014 - 9 november 2014

En resa i Madagaskars djungler för att upptäcka öns unika natur och djurliv.

Afrika 2014

Afrika 2014

6 januari 2014 - 5 mars 2014

Rwanda, Uganda, Kenya, Tanzania, Madagaskar, Etiopien

Madagaskar & Mauritius

Madagaskar & Mauritius

30 september 2013 - 19 oktober 2013

En resa till lemurernas land!

Höst 2013

Höst 2013

1 september 2013 - 10 december 2013

Efter en underbar sensommar i augusti vaknar vi den första september av att utemöblerna blåser omkull på altanen. Vinden virvlar runt gula löv och det går vita gäss på havet. Dags att påbörja hösten!

Madagaskar + Sainte Marie

Madagaskar + Sainte Marie

18 oktober 2012 - 9 november 2012

Hej Allihopa ! Vi flyger till Paris och byter plan och flygplats. Flyger sedan till Tanzania och vidare till Antanarivo Madagaskars huvudstad. Vi sover där en natt och sedan åker vi österut mot regnskogen i en vecka (olika ställen varje dag) 3 nationalparker på vägen. Båt över till Sainte Marie En vecka på Isle au nattes en liten paradis ö söder om Sainte Marie. Sista veckan har vi inte bokat alls, vi får se. Inte ens flyg tillbaka till Antanarivo. Hälsningar Hasse Carola och Viktor

Vår livs resa

Vår livs resa

1 december 2012 - 28 februari 2013

RESRUTTEN Köpenhamn, Kastrup - London, Heathrow - Dallas, USA - Cancun, Mexico - Havanna,Kuba - Cancun, Mexico - Miami, USA - Guayaquil, Ecuador - Galapagos - Lima, Peru - Titikakasjön - Cusco - Machu Picchu - Lima - Påskön, Chile - Auckland, Nya Zeeland - Brisbane, Australien - Airlie Beach - Port Maquarie - Sydney - Johannesburg, Sydafrika - Madagaskar - Johannesburg - Kapstaden - London - Köpenhamn.

Paris&Madagascar 2012

6 juni 2012 - 22 juni 2012

Afrikaresan

Afrikaresan

16 april 2012 - 30 maj 2012

Nu åker vi ut i världen igen! Afrikas mitt står på biljetten! Häng på!!!

Ellen Winberg
Lycaon-pictus