Makedonien (FYROM)

Arne saknar en skruv ...
torsdag 14 juni 2018 - Debar, Makedonien (FYROM)

Det är torsdag eftermiddag och vi sitter på ett hotellrum i Debar i landet FYROM. Ni kanske säger Makedonien, men frågan är känslig i dessa områden berättade hotellvärden för oss i går kväll. Från början efter balkankriget "kristnades" detta land till FYROM, men efter en tid

Potasvirja i Grekland 2018
Dag 29: Matka
måndag 24 juli 2017 - Skopje, Makedonien (FYROM)

Skopjes största natursevärdhet är Matkasjön och dra ravin. Jag tog bussen dit på förmiddagen (gratis för föraren orkade inte ta betalt av turister).Jag började med en vandring längs sjön. Det var en häftig stig men tyvärr såg man inte så mycket av sjön då stigen var tvungen att

Dag 28: Skopje
söndag 23 juli 2017 - Skopje, Makedonien (FYROM)

När jag kom till hostelet igår blev jag direkt erbjuden rakija (ett rejält glas) av den minst sagt energiske värden, tillsammans med några andra (två britter, en nyzeeländare och en tyska). Efteråt gick vi ut och käkade på Makedoniens första mikrobryggeri.På förmiddagen gjorde jag

Dag 27: Ohrid
lördag 22 juli 2017 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Dagen innan hade jag frågat på hotellet hur jag skulle ta mig till Makedonien. Det skulle bara vara att gå till busstationen sa de. Så det gjorde jag men där fanns det minsann ingen buss till Makedonien; gå till stadion sa de i stället, för där stannar minibussarna. Jag fick dit, men det

I Skopje
onsdag 19 juli 2017 - Skopje, Makedonien (FYROM)

Förutom själva matchen igår, vilket å andra sidan var hela anledningen till resan, så var Strumica en trevlig bekantskap. Och Ulf och jag fick skrivit mängder med artiklar. Men nu är det över. Och vi har flyttat på oss.I morse efter frukosten tog vi en förbeställd taxi till Skopje. En

Mycket Malmö FF
tisdag 18 juli 2017 - Strumica, Makedonien (FYROM)

Jag har i skrivande stund bara varit 2 dygn i Makedonien. Landade med Wizz Airs direktflyg från Sturup i Skopje, där en förbeställd taxi väntade på mig och mitt ressällskap. 2 timmar senare var vi i den lilla staden Strumica i östra Makedonien.Och sen har det gått i ett. Det känns som om

Albanien till Turkiet 3
fredag 8 april 2016 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Hej! I går lämnade vi Tirana. En stad som stadigt förändras till det bättre. Vissa av de grå husen har man målat. Flera nya byggnader finns men det finns fortfarande en del slitna hus de inte hunnit att riva. En betydligt finare stad än vi förväntat oss. Bilparken är som i Sverige,

Lägesrapport från hotellrummet
onsdag 3 juni 2015 - Skopje, Makedonien (FYROM)

Hejsan hoppsan! Det här inlägget skrevs igårkväll (3 juni) men resdagboken låg nere så vi får lägga upp det nu istället. För tillfället ligger vi på rummet och dricker drinkar, äter chips och kollar serier. Så går det efter en dag på stan som slog över till regn. Regn = mys på

Slappa under en 900-årig platan
måndag 25 maj 2015 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

En skön avslappningsdag i en av Europas äldsta städer- Här i Ohrid finns lämningar som är 5000 år gamla och redan under grekernas tid omtalades staden som Ljusets stad. I direkt anslutning till stadens berömda gågata står ett träd, Platan Orientalis, som är mellan 800-900 år gammalt.

Potasvirja i Iran 2015
,Sköldpaddor mellan kurvorna
söndag 24 maj 2015 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Idag har vi åkt världens bästa "bikingroad", för det kan man utan att överdriva kalla den 40 mil långa sträckan mellan Kotor och Ohrid. Att börja dagen med 24 serpentinkurvor upp till 1000 meters höjd, och därefter slingra miltals i de Montenegriska bergen på smala bergsvägar med en

Potasvirja i Iran 2015
Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

I MFF:s fotspår till Makedonien

I MFF:s fotspår till Makedonien

16 juli 2017 - 20 juli 2017

Kval till Champions League och MFF åker till den lilla staden Strumica i Makedonien.

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Albanien, Makedonien via Grekland till Turkiet

Albanien, Makedonien via Grekland till Turkiet

5 april 2016 - 14 april 2016

En resa med Albatros till Albanien, Makedonien via Grekland till Turkiet.

Callermos tågluff 2015

Callermos tågluff 2015

30 maj 2015 - 19 juni 2015

Makedonien & Kosovo

Makedonien & Kosovo

7 mars 2015 - 14 mars 2015

En veckas tåresande runt i Makedonien och Kosovo.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Hattresan 2013

Hattresan 2013

1 juli 2013 - 28 juli 2013

Sol, bad, goda vänner, mycket mat förhoppningsvis en kall god dricka med

Europa 2013

Europa 2013

20 juni 2013 - 30 juli 2013

Makedonien och Albanien

Makedonien och Albanien

22 maj 2013 - 6 juni 2013

Vi ska åka på semester till Makedonien och Albanien. Börjar resan i Skopje i Makedonien och reser runt, avslutar i Tirana i Albanien

Ewa Och Magnus Sten
esmj
Senast aktiv - från Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Amanda Nordin
Amandanordin
Senast aktiv - från Ohrid, Makedonien (FYROM)
Elin Håkansson
missayla
Annelie Karlsson
Flaskan
Kiril Trpceski
trpce
Senast aktiv - från Prilep, Municipality of Prilep, Makedonien (FYROM)
Bojan Najdeski
Bojan79
Senast aktiv - från Ohrid, Makedonien (FYROM)
Joanna Blondell
joannablondell