Ohrid

Albanien till Turkiet 3
fredag 8 april 2016 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Hej! I går lämnade vi Tirana. En stad som stadigt förändras till det bättre. Vissa av de grå husen har man målat. Flera nya byggnader finns men det finns fortfarande en del slitna hus de inte hunnit att riva. En betydligt finare stad än vi förväntat oss. Bilparken är som i Sverige,

Slappa under en 900-årig platan
måndag 25 maj 2015 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

En skön avslappningsdag i en av Europas äldsta städer- Här i Ohrid finns lämningar som är 5000 år gamla och redan under grekernas tid omtalades staden som Ljusets stad. I direkt anslutning till stadens berömda gågata står ett träd, Platan Orientalis, som är mellan 800-900 år gammalt.

Potasvirja i Iran 2015
,Sköldpaddor mellan kurvorna
söndag 24 maj 2015 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Idag har vi åkt världens bästa "bikingroad", för det kan man utan att överdriva kalla den 40 mil långa sträckan mellan Kotor och Ohrid. Att börja dagen med 24 serpentinkurvor upp till 1000 meters höjd, och därefter slingra miltals i de Montenegriska bergen på smala bergsvägar med en

Potasvirja i Iran 2015
solen lyser inte :(
onsdag 10 juli 2013 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Det blir inte alltid som man tänkt sig, visst det är varmt men inte som det brukar vara här. På lördagen var vi i Skopje för att leta klädaffärer det gick så där. Många shopningcentrum var vi inne i men hittade nästa inga kläder. Kvällen avslutade vi med att slumra lite på

Ankan68 i Hattresan 2013
"Vattenbuffelns dag"!
onsdag 22 maj 2013 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Under dagens resa fick "vattenbuffeln" bekänna färg!Det har med andra ord varit blött och äventyrligt! Först fick jag ägna 30 minuter till att hitta ut ur Leskovac, allt beroende på att kartorna i navigatorn visade på vägar som inte fanns. Skall man se bakgator och slumområden, då skall

Potasvirja i Resan till Etna 2013
Avslut i Makedonien
tisdag 10 juli 2012 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Som sista stopp i Balkanbonanzan for jag så till landet med den härliga flaggan och det krångliga namnet: F.Y.R.O.M. Uppvuxen i ett land där nationalism är hyfsat frånvarande är det intressant att komma i kontakt med patriotiska konflikter. Ett exempel är när jag skulle köpa biljett från

Amanda Nordin
Amandanordin i BalkanBaluns
I värmen
tisdag 17 juli 2012 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Så var vi äntligen hemma i Ohrid igen, det är så härligt. Efter att ha tillbringat en natt i Belgrad så kom vi fram. Ett mindre missöde med strömmen som hade stängts av eftersom vi inte har betalt räkningen sen förra sommaren. Men det gjorde ju inte så mycket eftersom det var mer eller

Ankan68 i Semestern 2012
En vecka kvar
fredag 22 juli 2011 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Så nu börjar det dra ihop sig. I måndags var vi och hämtade bänkskivan och la den på plats. Nu fattades det bara fötter på skåpen. Vi har varit uppe på fortet samt vandrat runt i gamla stan. Mycke tid går åt till att vara på stranden. Det har nästan blivit avtryck efter oss i

solsveda å hamburgare
söndag 17 juli 2011 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Hejsan hoppasan Det händer inte mycket här borta mer än att solen skiner, glassar äts, en och annan cola å öl slinker ner. Vi tillbringar dagaran ungefär på samma sätt, lata härliga dagar med inga måsten. Det är Samuel som står för det mesta av arbetet, han målar om, renoverar

Restaurangkoll
tisdag 12 juli 2011 - Ohrid, Makedonien (FYROM)

Var runt och fotade lite på restaurangerna vi varit på. Skriver en kommentar på bilderna. Efter promenaden till city var vi på stranden. Sen hem å piffade till oss för att sedan prova en ny restaurang. På kvällen strosade vi omkring på gågatan och strandpromenaden. Vi träffade även på

Albanien, Makedonien via Grekland till Turkiet

Albanien, Makedonien via Grekland till Turkiet

5 april 2016 - 14 april 2016

En resa med Albatros till Albanien, Makedonien via Grekland till Turkiet.

Iran 2015

Iran 2015

15 maj 2015 - 12 juli 2015

En motorcykelresa utöver det vanliga till Iran tillsammans med kompisarna Arne och Tommy.

Hattresan 2013

Hattresan 2013

1 juli 2013 - 28 juli 2013

Sol, bad, goda vänner, mycket mat förhoppningsvis en kall god dricka med

Resan till Etna 2013

Resan till Etna 2013

14 maj 2013 - 19 juni 2013

Detta är min fjärde långresa på Mc. Den första gick till Gibraltar (2010), den andra till Draculas berg i Rumänien (2011), den tredje till Ararat i Turkiet (2012).

BalkanBaluns

BalkanBaluns

19 juni 2012 - 10 juli 2012

Mina vita flackar pa balkankartan ska antligen fa farg.

Semestern 2012

Semestern 2012

27 juni 2012 - 5 augusti 2012

Att få njuta av ledigheten och umgås med familjen, vännerna och träffa nya kompisar, sola, bada, äta, slappa och ta en öl/drink, upptäcka nya/gamla platser och allt annat som kan förgylla resten av året.

Sommarsol

11 juli 2010 - 22 februari 2011

Genom Östeuropa med Rosa Buss

Genom Östeuropa med Rosa Buss

11 juni 2010 - 3 juli 2010

Äntligen bär det av igen... ... över ett år har gått sedan vi kom hem från vår senaste äventyr. Denna gång ska vi uppleva det Östra Europa och dess hemligheter. Resan börjar i Sthlm och med båt tar vi oss över till Riga för att på allvar börja äventyret. Vi kommer att färdas tillsammans med ett gäng andra äventyrare sydöst och utforska allt från Draculas hemland Rumäninen till världens yngsta land Montenegro i 2 Rosa Bussar. Vi väntar oss att resan bjuder på god mat, smakrika drinker, party hela nätterna, vandringsstigar, vackra städer, varmt badvatten och mkt mer! Häng med på vårt äventyr från Sthlm till Split, genom 11 länder - för nu bär det av :)

Amanda Nordin
Amandanordin