Sandakan

The Land Below The Wind
lördag 28 december 2019 - Sandakan, Sabah, Malaysia

I land igen på morgonen klockan åtta efter vårat äventyr på sköldpaddsöarana; tog vi en Grab till Sabah Hotel ca 1,5 km från stadskärnan. Hotellet är en resort och hade till skillnad från Sheraton en pool i fungerande skick. Vi fick tillgång till vårat rum redan på morgonen även om

I Like Turtles!
fredag 27 december 2019 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Uppe med tomten på annandagen för att checka ut och vandra till Crystal Quests kaj. Vi hade redan på juldagen vandrat de 800 meterna från hotellet för att kolla in vart det låg så vi skulle hitta rätt. Vi kom dit och betalade för vår förbokade resa till Turtle Island. Då endast 50

They tried to make me go to rehab
tisdag 24 december 2019 - Sandakan, Sabah, Malaysia

För andra gången på en vecka åt jag nationalrätten Nasi Lemak, inte alls i nivå med Nasi Goreng i Indonesien eller Pad Thai i Thailand ska tilläggas. Lite ris med någon chiliröra, några nötter och lite torkade småfiskar, tillbehöret jag valde denna gång blev friterad kyckling. Vi tog

Fler äventyr!
måndag 22 april 2019 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Från Poring körde vår chaufför oss vidare till Sandakan, där vi tog in på resans lyxigaste boende. Trodde vi skulle kunna överraska kidsen, men icke! Trots magiska rum på 26:e våningen med utsikt över havet, ett fantastiskt poolområde på 13:e våningen och en frukostbuffé som inte gick

Tomas Larsson Och Johanna Fyrk
fyrklarsson i Borneo 2019
Senast aktiv - från Singapore
Näsapor och lata dagar

Sista dagarna i Sepilok och östra Borneo hade vi tänk ägna åt poolbad, men barnen ville mer. Så vi tog shuttlen till Näsapornas sanctuary en timme bort. Jösses vilken action!!! Det första som hände var att alphahannen sprang fräsandes över plåttaket på plattformen där vi stod och sen

MartinKarin i Familjebackpack i Malaysia -18
Rehab i djungeln
fredag 15 juni 2018 - Sepilok, Sandakan, Sabah, Malaysia

Efter en kort flygtur har vi nu hamnat på Sepilok Jungle Resort - en riktig oas både för oss och för orangutangerna och sun bears. Vi bor 2 min gångväg från två av Borneos topsights - Sepilok Orangutang Rehab center och Sepilok Sun Bear rehabcenter. Dessa två ställen är inte bara en fin

MartinKarin i Familjebackpack i Malaysia -18
Flodtur i regnskog
lördag 3 mars 2018 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Vi har mu bott ett par nätter i lodge vid floden Kinabatangan i regnskogen nära Sarakan på Borneo. Gjort flera båtturer på floden och iakttaget djurlivet i regnskogen utmed floden. Vi har sett krokodiler, flera sorters apor bl a näsapor,många sorters fåglar  bl a kungsfiskare, ormar mm. Vi

Marie B
Mariebra i Sydostasien
Djungelliv
lördag 26 mars 2016 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Nu har vi försökt utforska det vilda djurlivet på Borneo. På en riktig gruppresa. Vi bara följer med och när gonggongen ljuder så sluter vi upp. Startade med ett besök på orangutangcentret där dom räddar övergivna orangutanger

Borneo, Brunei, Filippinerna 2
lördag 7 november 2015 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Hej! Då har vi flugit till Borneo, Sandakan i norr. En mycket grön ö med mycket palmoljeträdsodlingar, detta under kontroll enl vår guide. Bodde en natt på en lyxigt hotell med pool som vi testade. Sedan for vi lite söderut till djungeln. Där bodde vi på en Lodge mitt i skogen. På vägen

Framme på Borneo
tisdag 22 september 2015 - Sandakan, Sabah, Malaysia

Framme på Borneo. Första natten sov vi i sk. Longhouse tillsammans med 6 andra. Det ligger i utkanten av djungeln. I dag åker vi vidare in i djungeln där vi ska bo nästa 9 dagar. Där ska vi bl.a. Plantera regnskog, skövla med machete, samt observera och räkna djur, t.ex. Orangutanger och

There and back again

There and back again

14 december 2019 - 4 januari 2020

Taiwan, Borneo, Brunei och KL

Borneo 2019

Borneo 2019

11 april 2019 - 11 maj 2019

Familjen Fyrk-Larsson, bestående av två tonårsdöttrar och oss två nyblivna 50-åringar förstås! Kanske sista gången vi reser så här tillsammans, vem vet?

Familjebackpack i Malaysia -18

Familjebackpack i Malaysia -18

2 juni 2018 - 1 juli 2018

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Borneo -ett litet äventyr?

Borneo -ett litet äventyr?

16 mars 2016 - 5 april 2016

Hoppas på en spännande resa med sol o bad, regnskog och många vilda djur -både små och stora....

Borneo, Brunei och Filippinerna november 2015

Borneo, Brunei och Filippinerna november 2015

1 november 2015 - 25 november 2015

Flyger till Kuala Lampor på Malaysiska fastlandet och flyger till Malaysiska Borneo och via Brunei vidare till Filippinerna. Detta med Rosa Bussarna.

Regnskogsplantering

Regnskogsplantering

15 september 2015 - 9 oktober 2015

Underbara Borneo

Underbara Borneo

27 april 2015 - 12 maj 2015

Ett berg, en ö, en flod, och två olika regnskogsreservat.

Katastrof...

Katastrof...

7 januari 2015 - 21 februari 2015

Another year, another country... Tänkte ta en sväng ner till Sydostasien igen, närmare bestämt Malaysia och Kambodja (och nej, otroligt nog har jag inte varit där innan trots allas övertygelse att jag redan besökt alla länder i världen...) Största utmaningen blir väl att flyg dit, med tanke på att Malaysia nu har tappat tre flyg på ett år tid... tur att jag flyger med Thai dit... Tydligen har strandlinjen flyttats rätt långt inåt landet på vissa ställen eftersom det har varit översvämning också... så vad f-n ska man dit och göra egentligen??? Nu är det ju så att stora rubriker i tidningen inte alltid betyder att ett helt land är åt helvete, man får bara omplanera och anpassa sej lite :)) Och det är ju inget nytt :))

Borneo, Kota Kinabalu.

Borneo, Kota Kinabalu.

16 december 2014 - 9 januari 2015

Rundresa till den tredje största ön Borneo. Vi som reser är Jonathan, Johan ,Camilla, Gun-Britt och Lasse.

Tr
Kakihara