Semporna

Bussresan till Sandakan
onsdag 1 augusti 2018 - Semporna, Sabah, Malaysia

Som ni alla förstår så blev det inte många timmar sömn i natt efter gårdagens traumatiska upplevelse. Vi läste på nätet att det är ca 2000 personer som är utan hem. Det spekuleras även om att det är en anlagd brand eftersom att det har skett mer än 5 stycken det senaste halvåret just

Ina Kristensen
MimmiochMusse i Borneo med Mimmi & Musse
Senast aktiv - från Mabul Island, Sabah, Malaysia
Stor brand i Semporna
tisdag 31 juli 2018 - Semporna, Sabah, Malaysia

(Mimmi vid pennan)Vi anländer igen till Semporna efter att vi har lämnat Mabul Island. Vi måste sova minst en natt här innan vi fortsätter vår resa. Anledningen är att man inte får flyga på minst 24 timmar efter sista dyket. Vi hade bestämt från början att vi skulle sova två nätter i

Ina Kristensen
MimmiochMusse i Borneo med Mimmi & Musse
Senast aktiv - från Mabul Island, Sabah, Malaysia
Sista dagarna i Vietnam - första i Kambodja
onsdag 11 mars 2015 - Semporna, Sabah, Malaysia

Jag ligger nu hopplöst efter i mina redogörelser över mitt sydostasiatiska äventyr, men här kommer ett försök att komma ifatt lite grann. Efter en av de skakigaste åkturerna som jag någonsin genomfört i en minibuss anlände vi till Mui Ne. En stad som jag visste ganska lite om. På en

Arild Andervad
Peckman i Sydostasien 2015
Senast aktiv - från Budapest, Ungern
Dykning
lördag 17 januari 2015 - Semporna, Sabah, Malaysia

Nu verkar resedagboken funka igen. Har varit på Mabul som är en ö utanför Borneo. Där bodde vi på ett dykresort med härliga människor. Jag Anders dök i 4 dagar på olika öar runt om Mabul. Dykningen va okej, hade nog hoppats på lite bättre sikt under ytan. Josefine dök inte utan

Kolonialism och små apor
tisdag 1 juli 2014 - Semporna, Sabah, Malaysia

Lördagen efter Mulu var det dags att åka kolonialtåg med North Borneo Steam Railway, där tåget drivs av ett ånglok från 50-talet (som dock ser ut precis som ångloken från sekelskiftet…). För att försöka hålla nere resekostnaderna, vilket har visat sig lättare sagt än gjort i Sabah,

And of we go
lördag 10 maj 2014 - Semporna, Sabah, Malaysia

Annu en resdag och idag akte vi till MAlaysiska Borneo och Semporna. Flyget gick forst till KL och sen vidare till Tawau. Nar vi landade hade vi turen att en minibuss pa vag till Semporna hade tva extra platser som vi fick och vi slapp slosa massor av tid pa att forsoka hitta var

Aftonbladet avslöjar: ICAs pasta kopplas till maffia i Italien
måndag 17 mars 2014 - Semporna, Sabah, Malaysia

'The city of dirt' är faktiskt ett faktum. Vi hade läst på kära tripadvisor bland annat om Semporna såklart och där stod det att det var en mycket smutsig och skitig stad med högar av sopor som även flyter runt i vattnet. Hur illa kan det vara tänkte vi som läst en recension tidigare om

Yasmin Svensson
YasminSvensson i Yasmin på resande fot
Senast aktiv - från Siem Reap, Kambodja
Sipadan
måndag 10 mars 2014 - Semporna, Sabah, Malaysia

Idag var vi och dök vid ön Sipadan, det sägs vara ett av världens bästa dykställen så vi hade riktigt höga förväntningar när vi åkte dit. Vi blev inte besvikna, hamnade i flera stora fiskstim. Bland annat i ett med Barracuda, riktigt coolt! Sen såg vi även revhaj, åtminstone 10-20

Axel/ellen Berglund/krig
EAtravels i First backpack
Senast aktiv - från Katrineholm, Södermanlands län, Sverige
Semporna
söndag 9 mars 2014 - Semporna, Sabah, Malaysia

Var ett tag sedan vi uppdaterade sist nu, har flängt hit och dit och varit på ställen med begränsat/inget internet överhuvudtaget. Efter Cameron Highlands åkte vi till Taman Negara, en känd nationalpark där de bland annat ska ha flygande ormar och ödlor. Men till vår besvikelse visade

Axel/ellen Berglund/krig
EAtravels i First backpack
Senast aktiv - från Katrineholm, Södermanlands län, Sverige
I djurens värld!
torsdag 9 januari 2014 - Semporna, Sabah, Malaysia

Hallå! Den sista veckan har det mest varit fokus på djur och natur för min del. Det är få ställen på jorden som kan tävla med Borneo när det gäller växt och djurliv. Jag lämnade KK och tog bussen till Sepilok på östkusten där jag besökte Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre,

Andreas Olsson
Ferrytown i Äntligen semester
Borneo med Mimmi & Musse

Borneo med Mimmi & Musse

25 juli 2018 - 16 augusti 2018

Ett äventyr som kommer ta oss genom regnskogar och djupa vatten. We will be prepared!

Singapore, Malaysia, Thailand. Med Josefine

Singapore, Malaysia, Thailand. Med Josefine

8 januari 2015 - 1 februari 2015

Sydostasien 2015

Sydostasien 2015

5 januari 2015 - 22 mars 2015

I början av 2015 beger jag mig iväg på min andra backpacker-resa. Jag kommer börja i Hanoi i Vietnam, sen röra mig söderut och fortsätta genom Kambodja, för att efter det besöka Malaysia och delar av Indonesien. För första gången ska jag bege mig iväg själv, vilket känns ganska bra. Jag är nog inte den ende som backpackar i de trakterna :)

Roadtrip och släktträff

Roadtrip och släktträff

2 april 2014 - 16 juli 2014

Rango åker iväg igen, denna gång på roadtrip i Kalifornien, där mamma Sofia dumpas av i några månader på LA County Hospital. Därefter blir det släktträff på Borneo!

Sydostasien

Sydostasien

31 mars 2014 - 9 juni 2014

Världen är stor, så var ska man börja att utforska den? Varför inte sydostasien men rik historia, kultur och vackra stränder för dykning. Jag och Kaj ska på äventyr, ett äventyr som får forma sig på vägens gång. Vem vet var vi kommer att hamna?

First backpack

First backpack

1 februari 2014 - 3 augusti 2014

Yasmin på resande fot

Yasmin på resande fot

6 februari 2014 - 6 maj 2014

Vi hade i alla fall tur med vädret! Bättre referens kan nog inte hittas. :P Det blir inte alltid som man tänkt sig utan oftast blir det bättre! Denna resa kommer gå genom Australien och Asien och nu är du som vill välkommen att följa med via mobil, dator eller surfplatta! Väl mött!

Äntligen semester

Äntligen semester

12 december 2013 - 14 januari 2014

Efter endast 7 semesterdagar dom senaste 17 månaderna så är det äntligen dax för lite riktig semester.

Sabah runt

Sabah runt

11 december 2013 - 6 januari 2014

Resfebern börjar lägra sig. Jobb och skola blir så smått allt mer avlägsna. Snö, vinter, tomtar och lucior är snart ett minne blott.

Höst i Asien

Höst i Asien

25 september 2013 - 26 november 2013

Här kan man följa min och Loas resa genom en del av Asien. Resan börjar i Hong Kong sen över till borneo och till sist Indonesien. Vi kommer satsa väldig mycket på dykning och häftiga utflykter. Kommer vara i väg 60 dagar.

Tove Lolax
Lolax