Taghazout

Sista dagen
lördag 4 februari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Tjenare mina vänner, har förstått att ni har det ganska kallt det är ju inte så att jag längtar hem direkt. Just nu dricker jag en bärs på terrassen 25 grader, klarblå himmel och havet som rullar in nedanför.... har haft en fantastiskt skön vecka och surfar som en gud.. Taghazout är en

Dags för sista surfet
lördag 4 februari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Då har vi packat ihop oss och e redo för frukost och sedan ge järnet sista dagen innan vi drar hemmåt i em. Hinner inte skriva mer just nu. Komer uppdatering och mer bilder i morgon. Ciao! Trodde jag ja, nu sitter vi på terrassen och tar det lugnt med en bärs i handen innan vi skall åka

Mezzo Mezzo i Agadir
fredag 3 februari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Dagarna flyter på snabbt som en Ferrari. Idag surfade vi på Crocodile Beach och det var svårsurfat. Det blev många noosedive och sand i badbyxorna. Känns som man blivit torktumlad ett antal gånger under denna resan ;-) Surfinstruktören som höll i det idag var riktigt bra. Dom andra har mest

Vindigt
torsdag 2 februari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Vaknade som vanligt vid 6-tiden och eftersom det var ganska stort idag åkte vi inte till Tamri (hade varit för stort) så det blev Crocodile Beach istället. Jocke som fick känningar i sin rygg igår kunde inte hänga med så han stannade hemma. Tyvärr så ökade vinden mer och mer under dagen

Tamri o yoga
onsdag 1 februari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Idag åkte vi också till Tamri. Vi fick lära oss att svänga och ta riktiga vågor och inte bara vitvatten. Efter vi kom hem var jag med på yoga vilket faktiskt känns bättre och bättre. Ikväll var det "build your own burger" afton vilket var kanon. Nu e det bara relax tills det e god

Hamam
tisdag 31 januari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Idag vaknade man som vanligt lite för tidigt och kunde inte somna om. Men å andra sidan så går man ju och lägger sig rätt tidigt. Vi surfade på Tamri idag med för att det var stärst vågor där. Vi fick fortsätta med att öva på att komma upp och ta vågor. Det var soligt och ca: 25

Några dagar till
onsdag 1 februari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Sådär ja då har man spenderat några dagar till i vågornas tjänst och man blir bättre, jag står inte längre som om jag skitit på mig utan har en mer avslappnat stil mer som om jag var full faktiskt, vilket kan tyckas lite märkligt då alkohol är lika svårt att få tag i som någon på

Tamri
måndag 30 januari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Vi var ganska trötta igår kväll och det var rätt skönt att gå och lägga sig kan jag säga. Vaknade kl:07 och var hyfsat utvilad. Efter frukosten drog vi först till Crocodile Beach, men vände eftersom det inte var så stora vågor och åkte istället upp till Tamri där det var ganska bra

Två dagar spenderade
måndag 30 januari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Hej mina vänner Hoppas ni har det bra, jag och min vän Larssa är ute på turne bland kameler och afrikaner ska vi lära oss surfa. Jag menar hur svårt kan det vara. Ni som har nått samma aktningsvärda ålder som mig kommer väl ihåg Keanu Reeves kollegas kommentar i filmen Point Break -"

Första surfdagen
söndag 29 januari 2012 - Taghazout, Souss-Massa-Draâ, Marocko

Vi somnade till vågornas brus inatt, bor precis vid vattnet med balkong ut mot havet. Fick gå upp redan kl:07:00 för frukost och avfärd strax efter 08:00 till Crocodile Beach där vi hade surflektion direkt på morgonen. Lyckade koma upp på 1:a försöket och sedan tog vi bra mycket mer

Surfing Marocko Tagahzout

Surfing Marocko Tagahzout

28 januari 2012 - 4 februari 2012

Jag och min vän Larssa tänkte försöka lära oss surfa, sagt och gjort vi drog hit...

Vågsurfing i Taghazout

Vågsurfing i Taghazout

28 januari 2012 - 4 februari 2012

Taghazout i södra Marocko är en liten, lugn och avslappnad by som ligger ungefär 17km från Agadir centrum och 250km från Marrakech. Taghazout är ursprungligen en fiskeby och är fortfarande en genuin Marockansk ort rik på kultur och traditioner. I Taghazout är det mellan 20 - 25 grader på dagen i perioden från och med november till slutet av mars. Området har 330 soldagar om året, så det är med andra ord sol nästan varje dag. Hit åker jag och Jocke för att lära oss att kitesurfa på riktigt! Vi skall bli nya Kelly Slater ;-)

Surf i Marocko

Surf i Marocko

15 oktober 2011 - 29 oktober 2011

Nu eller aldrig! Jag har länge drömt om att lära mig att vågsurfa och som 27-åring är det nu dags. Därför kickar jag igång höstens reseperiod med 2 veckors surfcamp med LaPoint i Taghazout i Marocko. Detta blir spännande och säker väldigt fysiskt krävande...

Waves in Marocko

Waves in Marocko

2 april 2011 - 10 april 2011

Jag och tre andra killar varav tre av oss kitesurfar skall ner till Essaouira i Marocko för att kitesurfa i förhoppningsvis riktigt fina vågor på 2-3m. Vi flyger ner till Marrakech där vi hyr två bilar och kör sedan ca:2tim ner till Essaouira. Essaouira är en stad vid atlantkusten i Marocko, mitt emellan Safi och Agadir. Arkeologiska utgrävningar har visat att Essaouira var befolkat redan på förhistorisk tid. På 1600-talet var Essaouira ett tillhåll för pirater. Folkmängden uppgick till 69 493 invånare 2004. Staden hette före 1958 Mogador.

JärnGänget i Marocco!!

JärnGänget i Marocco!!

24 mars 2010 - 31 mars 2010

En genuin surfresa med ett riktigt gött gäng till Maroccos surfmecka, Taghazout.

Eksamensforbredelser

Eksamensforbredelser

7 november 2009 - 14 november 2009

En vakker dag fikk jeg en melding av Ane: "Skal vi reise på surfetur? Jeg har akkurat vært på Stadt og er supergira!" "Sier du det? Vel greit, da drar vi da!" Kort tid etter satt vi der med flybillett i hånden og reisesekken klar til å flakse

Ouarzazate here we come again

Ouarzazate here we come again

21 maj 2009 - 28 maj 2009

Femte resan till Marocko och den tredje till Ouarzazate. Denna gång reser jag utan barnbarnen. Jag vill utforska staden och dess omgivningar lite mer. En vecka är en kort tid så därför blir det flera resor istället. Ökenlandskapet har en särskild charm och dragningskraft på mig. Det påminner mig om krafterna som havet har, och som jag upplevde under barn- och ungdomsårens uppväxttid. Människorna jag mötte i Ozz var enkla och naturliga i sitt sätt. En ung flicka Fatiha som hjälpte mig med barnbarnen hoppas jag få träffa igen. Hon inbjöd oss till sitt hem och också att guida oss runt. Kanske det blir nu på denna resa. Förra resan hade jag problem med att få iväg resebreven. Det första kom bort, hoppas på bättre tur - och skicklighet denna gång så jag kan skicka hälsningar till vänner och kära.

Marocko.Ouarzazate

Marocko.Ouarzazate

1 april 2009 - 8 april 2009

Ouarzazate tidigare garnisonsstad för franska främlingslegionen. Nu på grund av otroligt vackert ljus inspelningsplats för filmskapare. Intressant och vacker plats intill Sahara öknen. Lugnt och fridfullt med fina pooler vilket är viktigt när man reser med små barn.

The Dandenells
AnnaoFrank