Nouakchott

Nödlandning i Nouakchott
torsdag 3 januari 2019 - Nouakchott, Mauretanien

Inte visste jag var Mauritanien låg innan jag lämnade min lägenhet kl 3:30 på morgonen, inte heller att det fanns en stad som heter Nouskchott.. men nu vet jag och kommer aldrig att glömma det.I onsdags var jag med om ett lite mer spännande äventyr, sånt som man helst inte vill vara med om,

Anneli Persson
Mercyships-anneli i Guinea 2019
Senast aktiv - från Dakar, Dakar Region, Senegal
Fripassagerare i bilen
onsdag 28 januari 2015 - Nouakchott, Mauretanien

Plockade upp polackerna på deras hotell i stan. Körde dagens etapp med två andra fordon. Kom dock inte så långt ut i terrängen när motorn började gå varm. Det hade gått hål på kylaren i plasten. Verkar vara ett konstruktionsfel för varje gång du lyfter på kåpan till luftfiltret så

Magnus Gustavsson
Ingenjören i Skepptuna-Bamako
Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Sahara
söndag 13 november 2011 - Nouakchott, Mauretanien

Hej igen Till alla er som funderar pa att aka buss i Senegal, tank om! Vi kom till "stationen" tidigt pa morgonen i taxi. Redan innan vi hunnit stanna sprang 7-8 pers bredvid bilen for att fa oss att valja dem. Vi fastnade for en kille som kunde ordna en minibuss till Saint Louis. Det skulle ta 4

Fredrik Sörensson
Fredde_Ystad i Västafrika 2011
Senast aktiv - från Manama, Capital Governorate, Bahrain
Att köra genom Sahara
onsdag 9 augusti 2006 - Nouakchott, Mauretanien

Vidare genom Väst Sahara och Mauretanien åkte vi längs atlantkusten, vi gjorde några avstickare ut på pister i sanden. Finns ingen väg på gränsen i ingenmansland mellan Väst Sahara och Mauretanien. Där får man hålla sig på rätt spår för det är nämligen ett minfält... Det gäller

Blogg
lördag 22 januari 2011 - Nouakchott, Mauretanien

Eftersom vi inte kan uppdatera dagboken så ofta kan ni gå in på Ronnie & Lenas blogg, den uppdateras lite oftare. Www.4x4expedition.se

Johan Cederstrom
codve i BIlresa genom västafrika
dessa granser
fredag 8 januari 2010 - Nouakchott, Mauretanien

8 januari kl.15.00 Sitter vid gränsen till Mauritanien och väntar på att få komma igenom, suttit här i cirka 2h nu. Solen är het och här sitter jag med en sjal över huvudet som får fungera som slöja här vid gränsen. Öppnar jag bildörren blåser halva sahara in genom dörren. Skriver

Nomansland and endless dessert
onsdag 9 december 2009 - Nouakchott, Mauretanien

vi steg upp tidigt kl 6 på härberget Awkar, med sin lustiga betjäning. Vi hade det bra där och fick surfa på kontoret. Åkte iväg vid 7 i soluppgång. vi har pratat mycket om kidnappningarna o nu har det blivit en fjärde. Det är poliskontroll av passen. De kommer ombord för att se så

Ibland skall man ha tur...
söndag 6 december 2009 - Nouakchott, Mauretanien

hej hej, kan bara skriva en snabbis, fått låna datorn några minuter innan middagen... Nu e vi e mauritaninen och naukchott, det finns absolut ingenting att göra här, bara öken...så imon åker vi vidare till västsahara och dahkla, som man har hört av många ska va en riktigt fin

Ida Magnander
IdaMagnander i Västafrika
Nouakchott makes you reqdy for a chott.....
söndag 6 december 2009 - Nouakchott, Mauretanien

Noakshot, Mauretanien Sista dagen i St Louis badade vi o solade. På kvällen åt vi en god middag på hotellet bredvid. Tyvärr hade de mycket fett smör i så många hade protesterande magar under natten. Vi gav oss iväg innan soluppgång kl. 06 nästa morgon. Egentligen hade vägen hit kunnat

Day 14, Naukchott, Mauretania
söndag 6 december 2009 - Nouakchott, Mauretanien

Got up at 8 am and had breakfast. Then we went to the bank to take out money from ATM mashine. And there we met 2 journalists from Spain who asked me if I wanted to do an interviw because of the 3 kidnapped helpsenders last week, taken by al quiada. So I did and we were all scared about the lawless

Maria Brandt
Mariya i Westafrica
Senast aktiv - från Ella, Goa, Indien
Guinea 2019

Guinea 2019

2 januari 2019 - 29 april 2019

Jag kommer att göra min 8:de resa till världens största civila sjukhusfartyg och arbeta som operationssjuksköterska / teamledare på ögonoperation. Tack för att du följer min resa som volontär ombord.

Skepptuna-Bamako

Skepptuna-Bamako

15 januari 2015 - 1 februari 2015

Jag ska delta i välgörenhetsrallyt Budapest-Bamako. Bamako ligger i Mali. Jag kör min Chevrolet s10 årgång 2002 och ämnar skänka den om och när jag kommer fram.

Västafrika 2011

Västafrika 2011

7 november 2011 - 28 november 2011

Min kära vän och kollega Ulf Gummesson och jag ska iväg på vår tredje resa tillsammans. Efter Ryssland 2006 och Kuba 2008 väntar nu en liten rundresa i västra Afrika. Senegal, Mauretanien, Gambia och Guinea Bissau ska få äran att ha oss som gäster.

Första Afrikaexpeditionen med bil

Första Afrikaexpeditionen med bil

20 juli 2006 - 31 augusti 2006

Vår första resa till Afrika med bil som var startskottet till en mängd expeditionsresor och väckte på allvar mitt stora intresse för denna typ av resor. Det här är frihet!

BIlresa genom västafrika

BIlresa genom västafrika

29 december 2010 - 10 februari 2011

Vi flyger till Ghana, åker bil hem.

Westafrica

Westafrica

23 november 2009 - 18 december 2009

4 weeks travelling from Cap Verde islands,Senegal, Mauretania, Western Sahara to Morcocco with bunch of Swedish people on old buses called Pink Caravan (Rosa Bussarna)

Västafrika -09

Västafrika -09

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Nu drar det ihop sig för en ny Rosa buss-resa, denna gång till västafrika. Registrera din e-post så får du meddelande när jag har uppdaterat något. Här är "bussarnas" beskrivning av resan: Vecka 1 Vi tar oss via Etiopiens huvudstad Addis Abeba till det lilla landet Togo (som bara är sex mil brett). Här stannar vi till i huvudstaden Lomé innan vi tar oss österut och kommer in i voodoolandet Benin för lite sol och bad i Grand Popo. Efter det väntar ett besök till Västafrikas Venedig, Ganvie, där vi kan shoppa souvenirer innan vi tar oss tillbaka till Togo och Lomé och därifrån vidare till Ghana. Vecka 2 Nästa stopp på resan blir Accra. Denna stad är känd för sina färggrant klädda människor och nattlivet här ska vara något alldeles extra. Det är dags för lite avkoppling och vi tar oss till staden Cape Coast för några dagars strandslappande. De som vill röra på sig och inte är höjdrädda kan göra ett besök i Kakums nationalpark och klättra på hängbroar mellan trädtopparna. Vi drar vidare mot Kumasi, huvudstad i den en gång så stora Ashantikulturen. Vecka 3 När vi passerar landsgränsen till Burkina Faso kommer vi ganska snart till de riktigt fattiga områdena av Afrika och huvudstaden Ouagadougou blir vårt nästa mål. Passa på att ta en svalkande öl på någon av de lokala pubarna, lyssna på fantastisk livemusik eller besök lokala marknader innan vi drar vidare till Dogon Country. Här övernattar vi och får lyssna till lokalbefolkningens historia. Det blir ett mycket enkelt boende den natten, men en upplevelse för livet. Vi åker vidare till Mopti där vi går ombord på pinassen (lokalbåt) som på Nigerfloden under två dygn ska ta oss till den ensliga staden Timbuktu. Vecka 4 I Timbuktu hoppar vi på kameler och rider ut i Saharaöknen till en Tuaregcamp där vi övernattar med endast himlen som tak. Tuaregerna är nomadfolket som än idag fraktar salt på sina kameler djupt från Saharas inre till Timbuktu. Vi drar vidare till Djenne, där vi kan besöka världens största lermoské, och därefter tar vi oss till Bamako för ett besök på den kaotiska men spännande jättemarknaden mitt i staden. Vecka 5 Nästa stopp på resan blir huvudstaden i Senegal, Dakar. Från Dakar finns det möjlighet att ta en tur ut till Rosa sjön eller till slavön Gorée. Rosa sjön kallas också för Salta sjön eftersom den har en salthalt på över 300 gram salt per liter vatten. Det finns möjlighet att besöka sjöns omgivningar och de som vill kan passa på att bada. Tänk på att ni kommer flyta omkring på vattnet tack vare den höga salthalten. Vi lämnar Dakar för ett stopp i färgstarka Saint-Louis där vi badar i Atlanten. Vecka 6 Vi fortsätter vidare mot Mauretanien och korsar Saharaöknen på vår väg mot den kaotiska mauretanska huvudstaden Nouakchott. Här får vi uppleva kulturkrocken mellan det arabiska och det afrikanska innan vi åker in i Marocko. Resan går nu vidare norrut och till natten blir det bushcamping, kanske på kanten av klipporna ner mot Atlanten där vi kan somna till vågornas brus. Vi fortsätter nu till Dakhla där vi övernattar på hotell i staden. I Dakhla finns det möjlighet att hyra jetski, köra fyrhjuling eller bege sig ut på fisketurer. Vecka 7 Världsarvsstaden Essaouira lockar oss vidare och här finns tillfälle för bad och surfing innan vi kör vidare till den mytomspunna Marrakech. Vi möts av en stad som inte förändrats mycket på många hundra år. Trånga gränder mynnar ut i livliga torg med starka färger, härliga dofter och försäljarnas lockrop. Vi kommer att bo precis bredvid det myllrande torget Djema el Fna, där vi kan fynda på basaren och kolla in dansande kobror. Här kan ni passa på att handla souvenirer inför hemresan. De som vill tvätta av sig resdammet kan besöka ett traditionellt hamman (badhus) som är populärt i området. Vårt äventyr börjar närma sig sitt slut och vi tar oss till Marockos största stad, klassiska Casablanca. Staden är en härlig blandning av västerländskt och österländskt och blir en perfekt avslutning på vår resa.

Well hello again africa!

Well hello again africa!

26 december 2009 - 26 mars 2010

Äntligen är det det dags för lite äventyr igen! Efter att ha jobbat och hämtat pengar i Norge under nästan ett år blir det nu till slut lite semester. Åker med 5 st andra i två bilar genom europa ner mot västafrika. Detta om nåt kommer bli spektakulärt!

Västafrika

Västafrika

23 oktober 2009 - 20 december 2009

Roadtrip genom 8 nya spännande afrikanska länder, den här gången på västsidan. Ghana, Togo, Benin, Mauritanien, Mali, Burkina Faso, Senegal och Marocko... Jag är utan tvekan smittad av "the african bug"=)

2009 Västafrika

2009 Västafrika

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Ja vad skall man säga... rosa bussarna igen. Flyget till Togo blev inställt fick jag reda på idag 9/10 så det blev en dag extra i Addis som tidigare bara varit menat för mellanlandning. Då får man chans att kolla på Lucy....